تویوتا bZ۴X

جدیدترین خودرو برقی تویوتا، مدل الکتریکی است که مدت‌ها منتظر معرفی آن بودیم. تویوتا به‌رغم این‌که بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای هیبرید در جهان است، تنها یک خودرو الکتریکی در سراسر جهان به‌نام bZ۴X عرضه کرده بود. 

اگرچه این شرکت درمورد موضع غیر مشتاقانه خود درخصوص خودروهای برقی کاملا شفاف بوده است، اما همه تصور می‌کردند که نخستین تلاش این شرکت برای ساخت یک مدل خودرو برقی بسیار رقابتی خواهد بود؛ زیرا تویوتا این خودرو را تا اوایل سال جاری عرضه نکرد. با این حال شرایط کاملا این‌طور نبود؛ زیرا محصول bZ۴X کاملا مناسب همگان نیست و توان پیمایشی ۴۰۰ کیلومتری را ارائه می‌دهد.

این خودرو به‌صورت استاندارد دیفرانسیل‌جلو عرضه می‌شود و قیمت آن از ۴۲ هزاردلار شروع می‌شود. برخی با این ادعا که bZ۴X خودرو برقی مناسبی برای کسانی است که خواهان انتقال یکپارچه از پیشرانه گازی به‌برقی هستند، از این خودرو دفاع کرده‌اند. به‌طور کلی موافق این توجیه هستیم؛ به‌جز این‌که سایر رقبا مانند فولکس‌واگن ID.۴ این عمل را به‌نحو بهتری انجام می‌دهند.

به‌عنوان مثال ID.۴ با قیمت پایه ۳۷ هزاردلاری ارائه می‌شود و می‌تواند تا ۴۵۰ کیلومتر پس از هر بار شارژ حرکت کند و روی یک پلت‌فرم پیچیده‌تر دیفرانسیل عقب ساخته شده است.

سیستم تمام‌چرخ‌محرک آن ۹۴ اسب‌بخار قدرت بیشتری در مقایسه با توان خفیف bZ۴X به‌شما ارائه می‌دهد و البته فولکس‌واگن حتی به‌اندازه کافی مهربان بوده تا اطمینان حاصل کند که چرخ‌ها درصورت پنچری زاپاس هم دارند.

نیازی به‌گفتن نیست که bZ۴X بیش از آن‌چه بسیاری پیش‌بینی می‌کردند، یک ورود غافلگیرکننده به‌سگمنت خودروهای برقی بود. خوشبختانه ورود بعدی تویوتا به‌سگمنت خودروهای برقی درحال شکل‌گیری با ابعاد بسیار رقابتی‌تر است و می‌تواند آغازی برای انتقال تویوتا به‌سمت تبدیل شدن به برندی الکتریکی‌محور باشد.

تویوتا bZ۳ تقریبا بی‌نقص است

هنگام خرید یک خودرو الکتریکی جدید، اکثر خریدارانی که برای نخستین‌بار از این سگمنت خریداری می‌کنند، نگران توان پیمایش، مشخصات رقابتی، برچسب قیمت مناسب و قابلیت اطمینان هستند؛ چیزی که تا حد زیادی در مدل‌های غیر تسلا ثابت نشده است. اما بر اساس آن‌چه تاکنون درمورد bZ۳ آینده تویوتا مطرح شده است، هر یک از آن جنبه‌های کلیدی را ارائه می‌دهد. در آغاز تویوتا توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتری براساس استاندارد WLTP را هدف قرار داده است که به‌معنای مسافت رانندگی در دنیای واقعی حدود ۵۳۰ کیلومتر است.

ضریب درگ تنها ۰.۲۱۸ که آن را مقابل خودروهایی مانند پورشه تایکان و هیوندای IONIQ ۶ قرار می‌دهد. درمورد مشخصاتی که تویوتا به‌اشتراک گذاشته می‌توان از این نکته یاد کرد که این خودرو روی پلت‌فرم اختصاصی برقی آن‌ها ساخته می‌شود و به‌صورت استاندارد دیفرانسیل‌عقب عرضه می‌شود و تا ۲۴۴ اسب‌بخار قدرت ارائه می‌کند؛ درحالی که احتمالا قیمت bZ۴X را زیر ۴۰ هزار دلار درنظر خواهد گرفت.

این قیمت bZ۳ را با هیوندای IONIQ ۶ با تریم پایه یکسان می‌کند؛ اما شایعه شده که هیوندای با بسته باتری استاندارد برد کمتر از ۴۰۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد. به‌عبارت دیگر اگرچه تایید نشده که آیا این خودرو درسطح جهانی فروخته خواهد شد، اما خودرو برقی جدید تویوتا حتی می‌تواند عنوان رقابتی‌ترین خودروهای این سگمنت را نیز برای خود به‌ارمغان آورد.

معنای جدید آینده برای تویوتا

درحالی که این خبر بسیار خوبی است، از سوی شرکتی که آشکارا در گذشته با ایده تغییر مسیر به‌سمت خودروهای برقی مخالفت کرده، نمی‌توانید متعجب شوید که چه‌چیزی تویوتا را تحت‌تاثیر قرار داده است تا مسیر تلاشی را که برای خودروهای برقی خود انجام می‌دهد به‌شدت تغییر دهد. بخشی از توضیح درباره این موضوع می‌تواند به‌برنامه تویوتا برای بازنگری چشمگیر خط تولید خودروهای برقی آینده خود مربوط باشد.

در دسامبر سال گذشته تویوتا اعلام کرد که ۳۰ مدل خودرو برقی جدیـــد را تا سال ۲۰۳۰ عرضه خواهد کرد. این موضوع برای بــــرخی تعجب‌آور نیست؛ چراکه بخشی از اصلاحات تویوتا در این طرح کاهش تعداد مدل‌های جدید برقی الکتریکی است که تا سال ۲۰۳۰ رونمایی می‌شوند.

با این حال در ازای این کاهش تویوتا قول داده است روی استفاده از مجموعه گسترده‌تری از پلت‌فرم‌ها برای پشتیبانی از این خودروها تمرکز کند و نسبت به‌پلت‌فرم نسل اولی که زیربنای bZ۴X و bZ۳ نسل بعدی است، گزینه‌های کارآمدتری خواهند بود.

تویوتا در ابتدا قصد داشت از پلت‌فرم نسل اول e-TNGA استفاده کند تا امکان تولید خودروهای الکتریکی در کنار خودروهای بنزینی را فراهم کند تا این شرکت بتواند به‌اهداف خود برای فروش سالانه ۳.۵ میلیون دستگاه خودرو برقی تا سال ۲۰۳۰ دست یابد.

اما با انجام این کار، تویوتا پلت‌فرم بنزینی اصلاح‌شده‌ای را به‌تولید انبوه می‌رساند که درنهایت منجر به‌این می‌شد که بسیاری از مدل‌ها همان راندمان متوسط و پیمایش ضعیفی را داشته باشند که در bZ۴X دیده‌ایم. اما اکنون تویوتا آشکارا این موضوع را به‌اشتراک گذاشته که پیشی گرفتن از تسلا را هدف قرار داده است.

با توجه به‌این‌که چنین پلت‌فرمی نمی‌تواند با تسلا رقابت کند، درنتیجه با حرکت رو به‌جلو می‌توان انتظار داشت که تویوتا همچنان از باتری‌های کارآمد و مقرون‌به‌صرفه استفاده کند، مانند بسته‌هایی که تحت‌عنوان Blade از بی‌وای‌دی تحویل گرفته، همراه با پلت‌فرم اختصاصی برقی که به‌گفته منابع داخلی این شرکت طی ۵ سال آینده تولید خواهد شد.

درحالی که این تصمیم تویوتا به این معنی است که برخی مدل‌ها ممکن است زمان بیشتری برای عرضه به‌بازار نیاز داشته باشند، اما این روش تضمین می‌کند که کیفیت خودروهای برقی آینده تویوتا بسیار بالاتر خواهد بود؛ موضوعی که هم برای آینده این شرکت خوب است و هم برای سرعت بخشیدن به‌پذیرش خودروهای الکتریکی در بازار جهانی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =