کد خبر: 246811
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
هونگچی E-QM5

سهیل سیاوشی در سرمقاله امروز ( یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « فروش حواله خودروهای وارداتی » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو هیات تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این‌ باره نوشت:

وقتی به بازارهای دیجیتال نگاهی بیاندازیم شاهد نمایش حواله مدل‌های مختلفی از نمونه‌های خودرو وارداتی هستیم. افراد خوش‌شانسی که سرمایه‌ خود را به مدت چندماه در این راه قرار داده‌اند و حال برای سودآوری بیشتر هم که شده اقدام به درج آگهی‌هایی با هدف به ثمر نشستن سرمایه‌گذاری خود می‌کنند.

فراتر از بحث شرایط ایجادشده برای این نوع سرمایه‌گذاری‌ها، نکته‌ای که وجود دارد این است که اولویت برای واردات خودرو پیدا کردن محصولات چینی نسبت‌به خودروهای سایر کشورها بوده است.

باوجود اینکه تلاش‌های زیادی برای تک‌سورس کردن بازار و اشباع شدن بازار با محصولات چینی شده اما شاهد هستیم بازار هم نسبت‌به این استراتژی بی‌تفاوت نبوده است. با بررسی این حواله‌ها متوجه می‌شویم خودروهای کره‌ای (به عنوان همسایه چین) چون در ایران تولید کشوری غیر از چین محسوب می‌شوند اما اهمیت و ارزش کمتری در مقابل همکلاسان خود در باز ایران از لحاظ قیمتی دارند.

درواقع می‌توان این‌طور تحلیل کرد که چینی بودن و در کنار آن وارداتی بودن ممکن است در آینده به یک امتیاز برای عرضه‌کننده خودرو در بازار تبدیل شود، هرچند هنوز در شرایط فعلی کاملا به آن مرحله نرسیده‌ایم.

وقتی می‌بینیم تلاش برای به دست آوردن حواله یک محصول لوکس چینی‌ بسیار بالاتر از پرفروش‌ترین خودرو جهان یعنی تویوتاست، مشخص می‌شود تفکری غیراستاندارد بر بازار حاکم است که احتمالا از شرایط موجود نشأت می‌گیرد.

مگر می‌شود محصولی از تویوتا، به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان، آن هم محصولی که رکورد فروش را برای سال‌ها در اختیار دارد، در ایران هنگام ثبت‌نام، متقاضی کمتری نسبت به یک خودرو پرآپشن چینی داشته باشد؟!

در پاسخ باید گفت؛ بله! البته نمی‌توان از پیشرفت سریع چینی‌ها چشم‌پوشی کرد اما به نظر می‌رسد شرایط، مشتری را به این سمت سوق می‌دهد. ازسوی‌دیگر حضور نمونه‌های خارجی درخور برای رقابت با خودروهای لوکس چینی نیز شرط است وگرنه حتی همین برند تویوتا (مثلا مدل کروون) هم حریف برندهای چینی موجود در بازار ایران نیست.

شرایط نشان می‌دهد این روزها بازار در وضعیتی قرار گرفته که به مشتریان اجازه نمی‌دهد روند معقول بازار جهانی (حداقل با دید تامین قطعات استوک در زمان تعمیر) را دنبال کنند به‌گونه‌ای که فارغ‌از ارزش بین‌المللی یک برند؛ لیست آپشن‌هایی را که واردکننده یک خودرو اعلام می‌کند، مرجع انتخاب مشتری می‌شود.

آنچه گفته شد چیزی از ارزش خودروهای لوکس چینی کم نمی‌کند اما این پیام را می‌رساند که شرایط برای انتخاب خودرو وارداتی توسط تجار ایرانی به‌گونه‌ای رقم خورده که مثلا آنها مجبورند تویوتا کرولا یا کرون وارداتی را مقابل برخی خودروهای لوکس چینی نظیر هونگچی ببینند.

همچنین باید به این سوال نیز توجه داشت که چه چیزی باعث می‌شود اولویت‌های بازار جایگزین ارزش‌های استاندارد و بین‌المللی خودرو شود؟ آیا جریان یا استراتژی خاصی رقم خورده تا خروجی کار اینگونه شود یا این مسیری بوده که ناخواسته و به واسطه اصلاحات متعدد و فوری قوانین و آیین‌نامه‌ها راهی آن شده‌ایم؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =