امروز باغداری به دلیل ارزش تجاری و اقتصادی بالا و همچنین تامین امنیت غذایی از رونق بالایی برخوردار است به همین دلیل در نهالستان‌ مجهز با استفاده از ابزار آلات و ماشین آلات مدرن کشاورزی انواع نهال‌های میوه تکثیر و تولید می‌شوند تا در اختیار حوزه باغداری و صنف باغداران قرار بگیرند تا با کاشت و پرورش آنها محصولاتی با کیفیت، بازار پسند و صادراتی حاصل شود و از این طریق علاوه بر مرتفع‌سازی نیاز بازار از بسیاری از واردات بی‌رویه جلوگیری شده و جایگاه بالایی در بازارهای صادراتی عاید باغداران شود.

تاثیر ابزارآلات و ماشین آلات مدرن کشاورزی در کیفیت نهایی نهال

ابزارآلات و ماشین آلات باغبانی از جمله وسایل مکانیکی هستند که با تسریع عملیات باغبانی کار کشاورزان را با کیفیت و کارآمدی بالاتری انجام می‌دهند. با چنین ماشین آلات کشاورزی و انقلاب صنعتی کم کم روش‌های سنتی و قدیمی منسوخ شده و با استفاده از این ادوات عملیات کاشت، داشت و برداشت در سطح باغات با کیفیت‌تر، سریع‌تر، با راندمان بالاتر و خطرات و هزینه‌های کارگری کمتری انجام می‌شود.

ماشین آلات آماده سازی خاک برای کاشت نهال:

در نهالستان معتبر و مرکزی پالیز نهال به دلیل وسعت سطح زیر کشت نهال‌ها از جدیدترین ماشین آلات برای آماده سازی خاک برای کاشت نهال استفاده می‌شود.

برای مسطح کردن، هموارسازی خاک، از بین بردن کلوخ‌ها، توده‌های سفت و سخت خاک از انواع ماشین آلات و ابزارآلات مانند: تیلر، تسطیح‌کن، گاوآهن قلمی، یا گاوآهن برگرداندار، هرس بشقابی، غلطک، چنگه، پنجه استفاده می‌شود تا بافت خاک و لایه‌های سخت آن مسطح شده و شیب زمین در حد استاندارد قرار بگیرد، سپس با کمک ابزارآلات دستی مانند بیل و کج بیل کلیه علف‌های هرز جمع آوری شده و بستر کاشت نهال آماده سازی می‌شود.

ماشین آلات کاشت نهال

برای کاشت تعداد وسیعی از نهال‌ها در یک هکتار و نهالستان معمولاً کاشت نهال با استفاده از ماشین آلات مکانیزه می‌تواند سرعت و کیفیت کار را بسیار ارتقا بخشد. کاشت نهال با استفاده از ماشین آلاتی مانند نهال کار، چال کن، می‌شود.

  • دستگاه‌ چالکن:

از جمله متنوع‌ترین دستگاه‌های حفاری هستند که بر پشت دستگاه تراکتور وصل شده و با مته قدرتمند گودال‌های عمیق به عمق یک متری را برای کاشت نهال حفاری می‌کنند. با کمک این دستگاه‌ها گودال‌های عمیق، منظم و کاملاً یکدست با فواصل منظم در سطح باغ ایجاد می‌شود و بستر کاشت نهال آماده سازی می‌شود.

  • دستگاه نهالکار:

دستگاه‌ها و ماشین آلات مدرنی که در نهالستان‌های تولید نهال مورد استفاده قرار می‌گیرد ماشین‌های کاشت نونهال و قلمه است. این ماشین آلات تراکتوری بوده و با عملیات شیار بازکنی، نونهال‌ها و قلمه‌ها را به شکل اصولی و در عمق مناسب درون خاک قرار می‌دهند. با کمک چنین دستگاه‌های عملیات کاشت در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود لذا از شوک دمایی ریشه‌ها و آسیب دیدن آنها نیز جلوگیری می‌شود. کاشت نهال‌ها با چنین دستگاه‌هایی باعث استقرار و تحکیم بهتر نهال درون خاک می‌شود.

  • دستگاه نهال کن:

این دستگاه ماشینی، تراکتوری است که تیغه‌ای یو شکل داشته و برای نهال‌هایی که در یک ردیف منظم کاشته شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیزم این دستگاه لرزشی و ارتعاشی بوده و با بهره گرفتن از محور تراکتور با کمترین نیروی کششی و آسیب رساندن به ریشه نهال آنها را از دل خاک بیرون می‌کشد. سپس با عملیات سورتینگ یعنی انتخاب نهال‌های مرغوب و سالم انتخاب شده و برای عرضه آماده می‌شود، یا به انبارهای سردخانه‌ای تعبیه شده نهالستان جهت نگهداری ارسال می‌شود.

تاثیر ابزارآلات و ماشین آلات مدرن کشاورزی در کیفیت نهایی نهال

دستگاه هرس تراکتوری در هرس نهال

هرس نهال از جمله عملیاتی است که به منظور حذف شاخ و برگ اضافه، بیمار و ضعیف انجام می‌شود تا رشد و باردهی نهال تسهیل شود. معمولاً در باغات مدرن و وسیع عملیات هرس می‌تواند وقت گیر بوده و به دلیل مرتفع بودن درختان کاری خطرناک و طاقت فرسا باشد. با استفاده از دستگاه هرس تراکتوری عملیات هرس می‌تواند با دقت و سرعت بالا برای درختان متعدد انجام شود. این دستگاه دو شانه برش عمودی دارد که به قسمت جلویی تراکتور متصل بوده و با نیرو گرفتن از سیستم هیدرولیک تراکتور کنترل شده و عملیات هرس را انجام می‌دهد.

ماشین آلات در پرورش نهال

پرورش نهال از جمله دوره‌های مراقبتی است که توسط باغدار و باغبان به خوبی انجام می‌شود تا نهال بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد. لذا در این دوره نیز عملیات مراقبتی می‌تواند با استفاده از ماشین آلات جدید و پیشرفته زحمات باغدار را کمتر کرده در نتیجه با نیروی انسانی کمتر و هزینه پایین‌تر یک باغ مدرن و مکانیزه به خوبی اداره شود.

  • دستگاه سمپاش:

معمولاً دستگاه‌های سمپاش دارا ظرفیت و گنجایش متعددی هستند و به شکل بنزینی و برقی کار می‌کنند که به وسیله مکانیزم پاششی می‌توان سموم شیمیایی محلول را برای درختان و نهال‌های بیمار استفاده کرد یا برای جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌ها سمپاشی‌های دوره‌ای و مقاومتی را انجام داد. این کار در جهت افزایش کیفیت و توان نهال بسیار موثر است.

  • سیستم آبیاری نوین در آبیاری نهال

سیستم‌های آبیاری نوین از جمله مهم‌ترین ابزارآلات پیشرفته‌ای هستند که توانسته‌اند سهم بسزایی در افزایش عملکرد باغات داشته باشند. سیستم‌ها به صورت قطره‌ای، بارانی مورد استفاده قرار می‌گیرند یا به صورت کنترلگرهای دما و رطوبت خاک آبیاری نهال را انجام می‌دهند. در چنین روش‌هایی هم هدر رفت آب تقلیل پیدا می‌کند و هم نهال در موقع نیاز به بهترین شکل آبیاری می‌شود.

کوددهی نهال با دستگاه کودریز

برای افزایش کیفیت، توان، استقامت و باردهی نهال عملیات کوددهی نهال و تغذیه رسانی به آن بسیار حائز اهمیت است. معمولاً استفاده از کودها باید بر اساس نتیجه آنالیز خاک انجام شود تا با آگاهی از هرگونه کمبود، عنصر تغذیه‌ای متناسب با آن نیاز مورد استفاده قرار بگیرد. لذا در این مسیر دستگاه کودریز از جمله دستگاه‌های پیشرفته‌ای است که باعث تسهیل عملیات کوددهی در سطح باغات و نهالستان می‌شود و کود دهی می‌تواند از بسیاری از سموم شیمیایی مضر جلوگیری کرده و با تقویت درخت مانع بیماری و تهاجم عوامل بیماری گر شود. با کمک این دستگاه می‌توان در کانال کود یا چالکودی که در سایه درخت ایجاد می‌شود با کمک این دستگاه انواع کودهای دامی می‌توان مورد استفاده قرار داد تا بهره‌وری باغ افزایش پیدا کرده و ساختار و کیفیت خاک نیز اصلاح شود. این دستگاه با قابلیت خرد کردن و سرند کردن می‌تواند کیفیت کود استفاده شده را نیز بالا ببرد.

مزایای استفاده از ماشین آلات

استفاده از ماشین آلات مدرن کشاورزی به قدری باعث سیر تکاملی باغات و توسعه مکانیزاسیون شده که می‌توان با کمک آن افزایش تناژ تولید را در سطح زیر کشت شاهد بود. از جمله مزایای استفاده از این ابزارآلات موارد زیر هستند.

  1. باعث افزایش راندمان تولید و کیفیت محصولات می‌شود.
  2. جلوگیری از واردات بی‌ مورد و به دست آوردن جایگاه ویژه در بازارهای صادراتی
  3. افزایش بهره‌وری، تسریع در کاشت و بهره‌برداری از ثمره نهال
  4. کاهش هزینه‌های تولید
  5. جایگزین مناسبی برای نیروهای انسانی بوده تا هزینه‌های نیروی کار در چنین باغاتی کاهش پیدا کند.
  6. با کمک این دستگاه‌ها می‌توان از منابع طبیعی موجود مانند انرژی، آب، کود به روش‌های صحیحی استفاده کرد و باعث حفظ محیط زیست شد.

تاثیر ابزارآلات و ماشین آلات مدرن کشاورزی در کیفیت نهایی نهال

جمع‌بندی

نهالستان مطرح، مجوزدار و قدمتدار پالیز نهال از جمله مراکز تولیدی است که در راستای تولید نهال و افزایش کیفیت و مرغوبیت نهال از جدیدترین ابزارآلات و ماشین آلات کشاورزی و متخصصان بالقوه کمک گرفته و با تولید نهال‌های مرغوب و عرضه آن در مسیر توسعه باغداری قدم های مثبتی برمی‌دارد.

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09144501009

منبع : paliznahal.ir

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =