دکتر چریک

دکتر بهزاد چریک: در سال آینده بیش از ۶ هزار دستگاه از دو محصول کراس‌اوور X۳۵ در دو تیپ پایه و پریمیوم و پیکاپ L۷ در دو تیپ با گیربکس دستی و خودکار تولید خواهیم کرد

شرکت سانیارموتور پارسیان کار خود را با عرضه کراس‌اوور X۳۵ با برند تیگارد (ترکیبی از تایگر و لئوپارد) در صنعت و بازار خودرو آغاز کرد که از اواخر سال جاری به‌دست خریداران رسید. این شرکت در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران که از دهم بهمن‌ماه آغاز به‌کار کرده است و تا روز پانزدهم بهمن‌ماه دایر خواهد بود، ضمن رونمایی و معرفی نسخه پریمیوم این کراس‌اوور، از محصول جدید خود یعنی پیکاپ L۷ نیز رونمایی کرد.

نسخه جدید X۳۵ دارای سه آپشن جدید شامل دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه‌ کور، درِ برقی صندوق‌عقب با قابلیت باز و بسته شدن با سنسور پا است. سانیارموتور اعلام کرده است که علاوه‌بر ارائه X۳۵ پرمیوم با سه آپشن جدید، نسخه قبلی را هم از سال ۱۴۰۳ با آپشن‌های جدید از جمله جک کاپوت و آینه‌های جانبی تاشو برقی به‌خریداران تحویل خواهد داد.

همچنین کسانی که X۳۵ خود را امسال تحویل گرفته یا تا پایان سال تحویل خواهند گرفت، می‌توانند بعدا با مراجعه به‌نمایندگی‌های شرکت، سه آپشن مذکور را با هزینه‌ای در حدود ۱۰ میلیون تومان روی خودرو خود نصب کنند.

از دیگر اقدامات مثبت سانیارموتور، ارائه سرویس اولیه رایگان از سال آینده برای خریداران است. همچنین کسانی که خودرو خود را امسال تحویل گرفته‌اند نیز می‌توانند سال آینده از یک سرویس رایگان بهره‌مند شوند.

گفتنی است تیگارد X۳۵، یک کراس‌اوور کامپکت با امکانات مناسب و ارزش خرید بالاست که ظاهری مدرن و اسپرت دارد و در رده قیمتی خود از امکانات عملکردی و ایمنی خوبی بهره می‌برد.

درخصوص فعالیت‌ها، برنامه‌ها و رویکردهای سانیارموتور پارسیان و محصولات و خدمات برند تیگارد با دکتر بهزاد چریک، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

روند شکل‌گیری و فعالیت‌های شرکت سانیار موتور پارسیان در سال‌های گذشته به چه صورت بوده است؟

شرکت سانیار موتور پارسیان با برند تیگارد در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ در قالب یک جوینت‌ونچر با سهم ۵۱ درصدی طرف چینی و ۴۹ درصد سهم طرف ایرانی آغاز به‌کار کرد و وارد فرآیند اخذ مجوزهای لازم برای تولید و عرضه شد. ماه‌های آغازین سال ۱۴۰۱ مقارن با مشکلات ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی کارخانجات در چین بود. با این‌ حال، موفق شدیم از مهرماه سال گذشته تولید را کلید بزنیم و از بهمن‌ماه ۱۴۰۱ اقدام به‌تحویل خودرو کنیم که تا به امروز میزان آن به‌بیش از یک‌هزار دستگاه رسیده است. در همین مدت، تعداد نمایندگی‌های ما از ۳ به ۱۴ مرکز در استان‌های مختلف مانند تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، کرمان و... رسیده است و شهرهای بسیاری مانند تهران، کرج، اصفهان، شیراز، گرگان، بابل، آمل، رشت، مشهد، نیشابور، کرمانشاه، کرمان، قزوین، تبریز و... را پوشش داده‌ایم که راه‌اندازی برخی از آن‌ها به‌پایان رسیده و برخی دیگر نیز در حال راه‌اندازی یا استانداردسازی هستند. برخی از این نمایندگی‌ها، استان‌های مجاور خود را نیز پوشش می‌دهند؛ به‌عنوان مثال نمایندگی استان فارس ما، استان‌های بوشهر و هرمزگان را نیز پوشش می‌دهد. یا نمایندگی استان خوزستان ما، استان‌های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد را نیز تحت پوشش دارد. نمایندگی استان کرمان نیز استان سیستان‌وبلوچستان را پشتیبانی می‌کند.

چه تیراژی را برای تولید در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری کرده‌اید؟

در سال آینده بیش از ۶ هزار دستگاه از دو محصول کراس‌اوور X۳۵ در دو تیپ پایه و پریمیوم و پیکاپ L۷ در دو تیپ با گیربکس دستی و خودکار تولید خواهیم کرد.

محصول جدید شما یعنی پیکاپ تیگارد L۷ را که در این دوره از نمایشگاه خودرو تهران رونمایی کردید، چه ویژگی‌هایی دارد و عرضه آن چه زمانی آغاز خواهد شد؟

تیگارد L۷ دومین محصول تیگاردموتور یک پیکاپ جذاب با موتور ۲.۴ لیتری تنفس‌طبیعی است که از آخرین ویرایش موتورهای میتسوبیشی با کد ۴K۲۲ بهره می‌برد. موتور تنفس‌طبیعی سازگار با انواع بنزین و سیستم انتقال قدرت دستی، در کنار تکنولوژی روز موتور سبب شده است این خودرو بسیار کم‌استهلاک و متناسب برای بازار خودروهای کار باشد. امکان مناسب‌سازی این خودرو برای مقاصد بیراهه‌نوردی همراه با حفظ گارانتی نیز فراهم شده است. عرضه این محصول نیز از اواخر بهمن یا اوایل اسفندماه آغاز خواهد شد.

نسخه اتوماتیک این پیکاپ چه زمانی به بازار عرضه خواهد شد؟

نسخه لوکس‌تر L۷ با موتور ۲ لیتری توربوشارژر و گیربکس اتوماتیک و آپشن‌های رفاهی کامل‌تر نیز در اردیبهشت‌ماه سال آینده عرضه خواهد شد.

سیاست وزارت صمت در سال آینده، افزایش تعرفه قطعات منفصله با هدف ایجاد انگیزه برای توسعه ساخت داخل است. این موضوع را چگونه مدیریت خواهید کرد؟

صادقانه بگویم؛ مدیریت این موضوع برای ما چالشی محسوب نمی‌شود. اما نکته‌ای در این میان وجود دارد که از همین ‌جا پیشنهاد می‌کنیم متولیان امر به‌آن توجه داشته باشند. تعرفه واردات قطعات منفصله درصورتی ‌که داخلی‌سازی تا ۲۰ درصد باشد، یک رقم ثابت است و اگر داخلی‌سازی از ۲۰ تا ۵۰ درصد باشد، رقم ثابت دیگری را شامل می‌شود. مثل تعرفه‌ای که شامل حال ما می‌شود و ۳۲ درصد است. این تعرفه‌گذاری، مزایا و معایبی دارد. به‌نظر من، باید یک ردیف تعرفه میانی برای بین ۲۰ تا ۳۰ درصد داخلی‌سازی در این جدول تعریف می‌شد. این ردیف تعرفه، برای خودروسازان انگیزه و مشوقی است تا برای رسیدن به داخلی‌سازی بالای ۳۰ درصد بیشتر تلاش کنند. چراکه تحقق داخلی‌سازی بالای ۵۰ درصد، هدف صعب‌الوصولی است.

هدف‌گذاری شما برای توسعه ساخت داخل تا پایان امسال و در ادامه چقدر است؟

داخلی‌سازی محصول X۳۵ ما ۱۷ درصد بوده است که تا پایان امسال به ۲۱ درصد خواهد رسید و برای ادامه کار نیز تحقق داخلی‌سازی ۳۱ درصدی را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

به‌عنوان یک فعال صنعت‌خودرو کشور، چشم‌انداز برقی‌سازی خودروها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ابتدا باید تاکید کنم روند برقی‌سازی که در صنعت‌خودرو ایران و پیش از آن در صنعت‌خودرو جهان آغاز شده، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و یک حرکت فراگیر بین‌المللی است که نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت یا ناآگاه باشیم؛ به‌ویژه آن‌که با مشکلات بسیار جدی آلودگی شدید هوای شهرهای کشورمان روبه‌رو هستیم. خوشبختانه وزارت صمت، سیاست برقی‌سازی وسایل نقلیه با اولویت حمل‌ونقل عمومی را در پیش گرفته است و ما هم به‌عنوان عضوی از صنعت‌خودرو، تابع نظرات و سیاست‌های کلی وزراتخانه هستیم و به این قافله خواهیم پیوست. اما با توجه به دو مساله بحث کمبود برق در کشور و نبود زیرساخت‌های شارژ این خودروها که حل‌وفصل هر دو زمان‌بر و تدریجی خواهد بود، راه درازی را در این زمینه در پیش داریم.

بنده نه‌تنها به‌عنوان یک فعال صنعت‌خودرو، بلکه براساس تجربه‌ای که در حوزه نفت‌وگاز و همچنین ساخت نیروگاه دارم، معتقدم نمی‌توانیم به این سادگی، بار انرژی مورد نیاز در بخش خودرو را از سوخت‌های احتراقی سلب کنیم و روی دوش نیروگاه‌ها بیندازیم. آن ‌هم درحالی ‌که امروز ما به‌عنوان یک کارخانه تولیدی تحت فشاریم تا ساعت کاری خود را برای کاهش مصرف برق کم کنیم و این فشار برای ما که تعداد تعهد مشخصی برای تحویل خودرو به‌مشتریان تا پایان سال داریم یک چالش محسوب می‌شود. بنابراین متولیان امر باید به‌موازات حرکت به‌سمت برقی‌سازی خودروها، برای این چالش‌ها و موانع نیز تدابیری بیندیشند و به‌فکر منابع جدید برای تامین برق لازم به‌ویژه از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر باشند.

در بخش فروش و ایجاد تعهد برای تحویل چه سیاستی را دنبال می‌کنید؟

سیاست ما در بخش عرضه، پیش‌فروش نیست؛ تعهد ما درخصوص تحویل خودرو، به‌تعدادی خواهد بود که CKD (قطعات منفصله) آن را از قبل وارد کرده باشیم و موجود باشد. درمورد محصول جدیدمان نیز همین سیاست را دنبال کرده و وقتی عرضه را آغاز می‌کنیم که تولید ما در مرحله Type Approval (تایید نوع) باشد. سیاست شریک خارجی ما که سهامدار ۵۱ درصدی است و سه صندلی در هیات‌مدیره دارد نیز همین است. اگر هم تاخیری در تحویل داشتیم، دلایل برون‌سازمانی داشته و این‌طور نبوده که CKD آن موجود نباشد.

آیا برنامه وزارت صمت برای بازگشت ارز نیمایی به صنعت‌خودرو اجرایی شده است؟

بله؛ اما خودروسازان را متعهد به‌پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز نیمایی با ارز کوتاژی (حاصل از صادرات) در زمان اعلام از سوی بانک‌مرکزی کرده‌اند.

سانیارموتور تنها شرکت خودروسازی است که مقارن با ایام برگزاری نمایشگاه خودرو تهران، اقدام به‌اعلام شرایط فروش کرد. این درحالی است که از یک ‌سو با نوسانات نرخ ارز روبه‌رو هستیم که توجیه اقتصادی بحث تسهیلات فروش را به‌چالش می‌کشد و از سوی دیگر، بحث قدرت خرید مشتریان را داریم که نیاز به‌تقویت دارد. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

ما شرایط فروش خود را براساس رصد بازار و افزایش ضریب نفود خود با ارائه خدمات بهتر و رقابتی در بخش عرضه، تعریف و اعلام کرده‌ایم که شامل ۶۵۰ میلیون‌تومان پرداخت نقدی و ۶۰۰ میلیون‌تومان تسهیلات با بازپرداخت یک‌ساله و بدون احتساب کارمزد بوده که مبتنی بر اعتبار متقاضی است و نیاز به‌ضمانت خاصی ندارد. درواقع کوشیده‌ایم که تا جای ممکن، شرایط فروش را تسهیل و رقابتی کنیم.

با توجه به نظرات و بازخوردهایی که درخصوص محصول خود از بازار دریافت می‌کنید، چه برنامه‌هایی را برای ارتقای محصول و افزایش امکانات رفاهی آن در راستای کسب رضایت حداکثری مشتریان دارید؟

از سال آینده یک‌سری آپشن‌ها و امکانات به‌صورت پیش‌فرض به‌محصولات ما اضافه خواهد شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به‌ جک کاپوت و آینه‌های جانبی تاشو برقی اشاره کرد. نسخه پریمیوم X۳۵ نیز مجهز به‌دوربین ۳۶۰ درجه، Kick Sensor (سیستم باز و بسته شدن اتوماتیک صندوق‌عقب با سنسور پا) و رادار نقطه کور خواهد شد که به‌صورت سفارشی نیز روی محصولات قبلی قابل نصب خواهد بود. از سوی دیگر، درصد رضایت مشتریان از هماهنگی موتور و گیربکس آن بسیار بالاست و در نقاط مختلف ایران با هر آب‌وهوایی اعم از گرم یا سرد و خشک یا مرطوب، امتحان خود را به‌خوبی پس داده است. همچنین در بخش خدمات پس از فروش نیز از سال آینده شاهد ارتقای کمی‌وکیفی خواهیم بود که این خدمات شامل خریداران قبلی ما نیز می‌شود.

آیا واردات خودرو به‌صورت CBU (محصول نهایی) نیز در دستور کار شما قرار دارد؟

یکی از طرفین جوینت‌ونچر سانیار موتور، شرکت دیارخودرو است که محصول X۵۵ را به‌صورت CBU وارد کرده و در بخش واردات خودرو به‌صورت محصول نهایی، این شرکت در مجموعه فعالیت می‌کند.

یکی از چالش‌های سال‌های اخیر شرکت‌های فعال در حوزه خودرو، جذب و حفظ منابع انسانی متخصص است. به‌نظر شما، با توجه به‌فراز و نشیب‌های حوزه خودرو در بخش تولید و واردات، چه عواملی در وفادارسازی نیروی انسانی به این حوزه موثر است؟

من براساس تجربه کاری ۲۲ ساله خود که ۱۲ سال اخیر آن به‌ سازمان‌داری گذشته است، معتقدم چهار عامل رفتار متناسب مدیریتی براساس انتظارات متقابل، امید به‌ساختن آینده بهتر، امنیت شغلی و حمایت‌های مالی مناسبتی در وفادارسازی نیروها به‌ویژه نیروهای جوان بسیار موثر است و به‌جلب رضایت نسبی آن‌ها می‌انجامد. این درحالی است که در شرایط اقتصادی کنونی که تورم‌محور بوده و در فضای کسب‌وکاری که با چالش عدم‌قطعیت‌ها مواجه است، معمولا شرکت‌ها و نیروها از هم ناراضی هستند.

آیا موضوعی مد نظرتان است که در سوالات ما و پاسخ‌های شما مطرح نشده باشد و مایل به طرح آن باشید؟

فقط این‌که سانیارموتور پارسیان در هیچ‌یک از مواردی که مطرح شد، مدعی نیست و ادعای خاصی ندارد؛ بلکه در عمل می‌کوشد خود را اثبات کند و نشان دهد چه در چنته دارد و چه چشم‌اندازی را دنبال می‌کند. اگر دچار اشتباهی در مراحل تصمیم‌گیری یا اجرا شویم، آن را می‌پذیریم و می‌کوشیم که از آن درس بگیریم و تا حد امکان جبرانش کنیم تا تکرار نشده و مانع ارتقای ما نشود. چراکه منافع شرکت و منافع مشتری را هم‌تراز و هم‌سو می‌بینیم و برای حفظ هر دو برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنیم. ما از معدود شرکت‌هایی هستیم که بخش نظرات صفحاتمان در شبکه‌های اجتماعی باز و آزاد است و خود را موظف به‌پاسخگویی به‌نظرات و انتقادات می‌دانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =