فیدلیتی پرایم و دیگنیتی پرایم

درحالی قیمت خودروهای گروه بهمن شامل فیدلیتی و دیگنیتی حدود ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش یافته که بررسی‌ها از شورای‌رقابت، وزارت صمت و سازمان حمایت حاکی است ظاهرا مجوز افزایش قیمت به‌این خودروساز داده شده است.

به گزارش اخبار خودرو ، در پی افزایش ناگهانی و بیش از ۲۰۰ میلیون‌تومانی قیمت خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی توسط گروه خودروسازی بهمن‌موتور، خریداران این مدل‌های سواری با اعتراض درصدد پیگیری این تغییرات قیمتی هستند.

مقایسه بهای عرضه این خودرو در بهمن‌ماه امسال نسبت به ماه آبان، حاکی از آن است که قیمت فیدلیتی پرایم تیپ یک در بهمن‌ماه نسبت به آبان‌ماه ۲۰۰ میلیون‌تومان و قیمت فیدلیتی پرایم تیپ ۲ نیز ۱۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان افزایش یافته است.

در این میان، یکی از مسئولان شورای‌رقابت مدعی شده است هیچ مجوز افزایش قیمتی به‌خودروسازان داخلی و مونتاژی داده نشده و قیمت‌گذاری خودرو نیز همچنان براساس مصوبه ۵۴۳ شورای‌رقابت انجام می‌شود.

پس از گذشت ۱۷ ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو و عدم‌تحقق وعده‌ها در این زمینه، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است طی چند روز آینده به‌حدی خودرو وارد کشور خواهد شد که در فضای انبار برای نگهداری خودرو جهت ترخیص از گمرک به‌مشکل خواهیم خورد.

ضیغمی همچنین با اشاره به‌ممنوعیت واردات خودرو در ۵ سال گذشته بیان کرد: «در دو سال گذشته با بیش از ۲۵ اقدام، توانستیم با تعاملاتی که شکل گرفت، موانع را برطرف کنیم.»

اظهارات این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت درحالی است که با وجود گذشت بیش از یک سال از آغاز فرآیند واردات خودرو، هنوز خبری از واردات گسترده خودرو به‌کشور نیست و طبق آخرین آماری که گمرک کشور اعلام کرده، تا پایان دی‌ماه امسال درمجموع ۴ هزار و ۹۹۷ دستگاه خودرو سواری از گمرکات ترخیص و به‌صورت قطعی وارد کشور شده است.

درواقع ظرف ۱۷ ماه گذشته، تعداد خودروهای واردشده قطعی به‌کشور از ۵ هزار دستگاه بالاتر نرفته است. ضمن این‌که آخرین خبرها از روند تحویل خودرو به‌متقاضیان حکایت از آن دارد که جمع کل خودروهای تحویل‌ داده‌ شده نهایتا به‌هزار دستگاه رسیده است.

این جریان درحالی است که واردات خودرو یکی از موضوعات مهم در صنعت‌خودرو ایران به‌شمار می‌رود. به‌طوری که در سال‌های اخیر دولت تلاش کرده است با آزادسازی واردات خودرو، قیمت آن را کاهش دهد.

به‌گفته کارشناسان، واردات خودرو می‌تواند بازار آشفته آن را پس از سال‌ها سروسامان دهد؛ اما همچنان با ورود به‌آخرین ماه سال هنوز خبری از واردات گسترده خودرو به‌کشور نیست و با وجود فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، عرضه این خودروها هنوز به‌صورت قطره‌چکانی است.

از طرفی چندی پیش عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی گفت: «در صورت تسریع در واردات خودرو، قیمت‌های شب عید در بازار خودرو شکسته خواهد شد.»

حجت‌الله فیروزی در ادامه تاکید کرد: «آئین‌نامه‌های واردات خودرو در کمیسیون صنایع تدوین و تصویب شد و در جلساتی که اخیرا با دولت داشتیم، اعلام کردند که ثبت سفارش‌ها توسط شرکت‌های واردکننده، انجام شده است.»

وی بیان داشت: «به‌تازگی تعدادی خودرو وارد کشور شده است؛ اما روند واردات کُند است که در این رابطه از دولت درخواست کرده‌ایم این روند را سرعت ببخشد؛ چراکه با نزدیک شدن به‌شب عید مردم مبادرت به‌خرید خودرو می‌کنند و این عامل می‌تواند در تنظیم بازار و شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.»

فیروزی با اشاره به‌این‌که برای کنترل و تنظیم قیمت خودرو، بحث واردات مطرح شده است تا با متناسب‌سازی عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در کشور پایین بیاید، اضافه کرد: «هرچه این روند تا روزهای منتهی به‌عید نوروز سرعت بگیرد، شب عید شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود و اگر این روند همچنان کُند پیش برود، قیمت‌ خودرو هم با افت قابل توجهی مواجه نخواهد شد.»

افزایش قیمت ۲۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقایافته (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۹۱۲ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۸ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۲۲ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۹ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۲ میلیون‌تومان افزایش ۶۴۱ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۴ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۴۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۷۵ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۱۰ میلیون‌تومان نرخ‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد هیچ تغییر قیمتی نبودیم و این گروه از خودروها با ثبات بها به کار خود ادامه دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =