اتوبوس برقی کرج

نخستین اتوبوس‌های الکتریکی روز گذشته طی مراسمی به شهرداری و اتوبوسرانی کرج تحویل شد و به‌گفته شهردار البرز، قرار است از امروز شهروندان شاهد تردد این خودروها باشند.

در این مراسم که با حضور وزیر کشور برگزار شد، احمد وحیدی اظهار کرد کرج نخستین شهری است که از مزیت اتوبوس‌های الکتریکی بهره‌مند می‌شد. در همین راستا، این اولین خط از اتوبوس‌های الکتریکی است که در شهر البرز راه‌اندازی شده است. طی این مراسم ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی ساخت ایران‌خودروهای دیزل به ناوگان مسافری کرج اضافه شد.

راه‌اندازی خط اتوبوس برقی با حضور وزیر کشور

در این مراسم وزیر کشور با اشاره به راه‌اندازی خط تولید اتوبوس‌های برقی در کشور اعلام کرد: «راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی تحولی مهم در حمل‌ونقل شهری کشور بوده که در دست اجرا قرار گرفته است.»

احمد وحیدی در حاشیه آیین رونمایی از اتوبوس‌های برقی شهر کرج گفت: «کلانشهر کرج اولین شهر کشور است که از مزایای اتوبوس‌های برقی بهره‌مند می‌شود.»

وی در این مراسم عنوان کرد: «سعی بر این است با اختصاص یارانه و کمک شرکت سازنده بتوان از مزایای اتوبوس‌های برقی در شهرهای پرجمعیت کشور بهره‌مند شد.»

وزیر کشور اظهار کرد: «درحال‌حاضر بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قطعات اتوبوس‌ها ساخت داخل کشور است و تلاش‌ها برای بومی‌سازی کامل این اتوبوس‌ها ادامه دارد.»

وی ادامــــه داد: «زیرساخـــــت‌های موردنیاز این اتوبــــوس‌ها در کرج در حال تامین و تکمیل است.»

اجرای پروژه یک‌هزار میلیارد تومانی الکتروباس در کرج

شهردار کرج نیز در این مراسم با وعده ورود سریع این اتوبوس‌ها به ناوگان اتوبوسرانی کرج اظهار کرد: «کرج اولین شهری است که از نعمت اتوبوس‌های پاک برقی برخوردار می‌شود.»

مهرداد کیــــــــانی گفت: «این پروژه با صرف حدود یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار با کمک دولت به مردم کلانشهر کرج اهدا می‌شود که پروژه‌ای ممتاز و مدرن است. کرج زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم را داشت تا بتوانیم به سرعت این پروژه را انجام دهیم و اعتبارات لازم را جذب کنیم.»

شهردار کرج از افزایش بودجه این شهر از ۴.۶هزار میلیارد تومان به ۲۱هزار میلیارد تومان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: «بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به میزان ۱۱۰ درصد محقق شده، درعین‌حال که هر سال نسبت به سال گذشته، بودجه شهر ۱۰۰درصد افزایش یافته است.»

کیانی در پایان بیان کرد کرج نخستین شهر با حمل‌ونقل عمومی رایگان است.

تعبیه ۶ جایگاه شارژ برای اتوبوس‌های برقی کرج

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این مراسم اظهار کرد که پروژه راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در کرج، نخستین باری است که در کشور به اجرا درآمده است.

سیدسجاد انوشه افزود: «۴۰ دستگاه اتوبوس برقی ایران‌خودرودیزل به چرخه حمل‌ونقل عمومی در کرج اضافه شد.» وی با تأکید بر این‌که برای این اتوبوس‌های برقی ۶ جایگاه شارژ خودروهای برقی در کرج در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: «اتوبوس‌های برقی قرار است در خطوط بی‌آرتی در کرج مورد استفاده قرار گیرند.»

کدام شهر برای نخستین‌بار الکتروباس‌ها را عملیاتی کرد؟

در حالی وزیر کشور، شهردار کرج و معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، متفق‌القول اعلام کرده‌اند؛ کرج نخستین شهری است که از مزیت اتوبوس‌های الکتریکی بهره‌مند می‌شود، اما هفته گذشته رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر اراک مدعی شده بود که این شهر نخستین شهری است که به‌صورت عملیاتی از الکتروباس‌ها بهره برده است و به‌زودی ۶ دستگاه الکتروباس دیگر نیز به این ناوگان اضافه می‌شود.»

وی همچنین عنوان کرده بود که شهرهای دیگری هم تا امروز برای خرید این اتوبوس‌ها اقدام کرده‌اند، اما هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. درحالی‌که هر دو شهر اراک و کرج، نسبت به خرید اتوبوس از بزرگ‌ترین تجاری‌ساز کشور اقدام کرده‌اند، هر دو به فاصله زمانی اندک و تقریبا همزمان به‌صورت عملیاتی از این خودروها استفاده کرده و آن‌ها را وارد ناوگان اتوبوس‌رانی خود کرده‌اند. البته پیشتر نیز مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافری شهری کشور از بهره‌برداری خط اختصاصی اتوبوس برقی کرج خبر داده بود.

مرتضی ضامنی با اشاره به این‌که سیاست دولت، استفاده از خودروهای برقی در ناوگان عمومی شهری است، عنوان کرده بود که «خودروهای برقی صرفا با ورود به ناوگان امکان بهره‌برداری ندارند و حتما باید زیرساخت‌های برقی برای آن‌ها دیده شود.»

حال باید دید که آیا سایر شهرهایی که اتوبوس‌های برقی را به ناوگان خود وارد کرده‌اند، فکری به حال زیرساخت‌های حیاتی این اتوبوس‌ها کرده‌اند یا نه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =