کد خبر: 249149
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳
فروش اقساطی خودرو

به گزارش « اخبار خودرو » ، فرشید سلگی در سرمقاله روز ( یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « فروش اقساطی خودرو » پرداخت.

عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

بر اساس آمار بانک‌مرکزی، تورم در اقتصاد کشور برای سومین سال پیاپی بیش‌از ۴۰درصد بوده، این تورم در بازار خودرو به مراتب بالاتر و قیمت کالایی مانند خودرو به‌دلیل کمبود عرضه روند افزایشی خود را ادامه می‌دهد؛ هرچند ممکن است در برخی مواقع کمی از موضع افزایشی عقب‌نشینی کند اما در مجموع شکلی رونده خواهد داشت.

در این شرایط برای بسیاری از اقشار جامعه خرید خودرو از بازار شکلی دست‌نیافتنی پیدا خواهد کرد. چراکه روزبه‌روز قدرت خرید مردم بیشتر تحلیل می‌رود.

تورم باعث عقب ماندن دستمزد و درآمد افراد حقوق‌بگیر شده و در عوض باعث می‌شود سرمایه صاحبان کالا و برخی دلالان روزبه‌روز افزایش پیدا کند. در این شرایط ممکن است قدرت خرید به قدری کاهش پیدا کند که خریدار حتی توان خرید از خودروساز را از دست بدهد.

این مساله خودروسازان را به فکر ایجاد تسهیلات برای فروش اقساطی می‌اندازد. بازار خودرو ایران درحال‌حاضر به سمتی حرکت کرده که بخش عمده‌ای از خریداران توان خرید نقدی را از دست داده و در صورتی‌که تقاضا از طریق شرایط اقساطی تحریک نشود، مشتریان شرکت از دست خواهند رفت.

نگاهی به شرایط خودروسازان بخش خصوصی نشان می‌دهد، خودروسازانی که طی سال‌های اخیر شرایط فروش اقساطی را فراهم کرده‌اند، تولید و فروش بیشتری نسبت‌به سایر شرکت‌ها داشته‌اند. این روند ممکن است بازار را تا حدودی رقابتی کرده و شرکت‌هایی که شرایط بهتری برای اقساط در نظر می‌گیرند، برنده اصلی بازار باشند.

تحلیل اقتصادی بازار در سال جاری نیز نشان می‌دهد، تورم همچنان روند افزایشی دارد و برنامه منسجمی برای نزولی یا حتی توقف رشد آن دیده نمی‌شود. این روند در بازار خودرو نیز به خوبی قابل مشاهده است.

قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا می‌کند و رقم نجومی پیدا کرده اما خریدار به شدت کم شده و طبق به اظهارات فعالان این حوزه، خرید و فروش طی سال‌های اخیر به شکل حداقلی خود رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود، فروش اقساطی با شرایط مناسب‌تر در سال جاری روند افزایشی خود را ادامه دهد و بخش قابل‌توجهی از فروش شرکت‌ها را به خود اختصاص دهد.

خرید اقساطی خودرو در زمان تورم مزایای بسیاری برای مشتریان خواهد داشت. برای بسیاری از افراد، خرید اقساطی خودرو در زمان تورم، فرصتی است که امکان دسترسی به یک خودرو را فراهم می‌کند، حتی اگر امکان پرداخت نقدی را نداشته باشند. بنابراین شرکت‌ها با توسعه این نوع فروش کمک بزرگی به بازار خودرو خواهند کرد. هرچند با بالاتر تمام شدن قیمت خودرو شرکت‌ها هم سود قابل‌توجهی کسب خواهند کرد.

بدون فروش اقساطی شرایط خرید برای بخش بزرگی از جامعه از دست خواهد رفت. در سال جاری قرار است حدود ۱.۷میلیون دستگاه خودرو تولید شود. این به معنی اشباع شدن بازار خودرو خواهد بود.

هرچند به‌دلیل وجود همین تورم، همچنان تقاضای کاذب و کاسب کارانه در بازار خودرو دیده می‌شود اما با افزایش تولید در سال جاری این پیش‌بینی وجود دارد که تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد.

بنابراین در این شرایط شرکت‌هایی که زیرساخت فروش اقساطی را فراهم کرده‌اند، با فراغ بال در بازار کسب سهم خواهند کرد. در این شرایط حتی ممکن است سهم بازار خودروهای ارزان‌تر به خودروهای هم رده اما به مراتب گران‌تر واگذار خواهد شد.

طی ماه‌های اخیر شاهد روند افزایشی فروش برخی از خودروهای چینی با قیمت کمتر از یک‌میلیارد تومان در بازار بوده‌ایم. این افزایش تولید و فروش این خودروها به سبب ایجاد شرایط اقساطی فراهم شده است.

به نظر می‌رسد در صورتی که تولید روند افزایشی خود را ادامه دهد، شرایط بهتر با بهره و سود کمتر و همچنین اقساط بلندمدت، تعیین‌کننده در بازار خواهد بود. این روند احتمالا به‌زودی برای خودروها تا ۱.۵میلیارد تومان هم شدت خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =