کلاهبرداری پیش فروش خودرو کرج

پیش‌فروش خودرو، یکی از روش‌هایی است که برخی سودجویان برای کلاهبرداری از آن استفاده می‌کنند و متاسفانه با وجود هشدارهای پلیس و اطلاع‌رسانی‌های گسترده در این زمینه، این روش همچنان قربانی می‌گیرد و افراد زیادی مال خود را به دست این افراد سودجو می‌سپارند اما درنهایت خودرویی هم به آنها تحویل داده نمی‌شود. 

تنظیم قراردادهای صوری در زمینه واگذاری خودرو و قطعات خودرو

روز گذشته، رئیس پلیس آگاهی فراجا از کشف کلاهبرداری هزارمیلیارد ریالی با عنوان پیش‌فروش خودرو با ۱۴۶ شاکی خبر داد و گفت: متهم این پرونده با هماهنگی مراجع قضایی دستگیر و روانه زندان شد.

سردار محمد قنبری در ادامه اظهار کرد: در پی گزارشی از پلیس آگاهی کرمانشاه و وصول پرونده‌های متعدد، مشخص شد شخصی به هویت معلوم که مالک نمایشگاه خودرو بوده است، ابتدا شرکتی را در زمینه پیش‌فروش و تامین قطعات خودرو در سطح شهرستان‌های این استان تاسیس و سپس با تنظیم قراردادهای صوری در زمینه واگذاری خودرو و قطعات خودرو فعالیت خود را انجام داده است.

وی افزود: این فرد پس از جلب اعتماد شهروندان از ۱۴۶متقاضی مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال اخاذی کرده و سپس متواری شده است. رئیس پلیس آگاهی فراجا تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع و کثرت افراد مالباخته، بلافاصله پیگیری این موضوع به‌صورت ویژه در دستور کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری استان کرمانشاه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه با تلاش و اقدامات پلیسی کارآگاهان محل اختفای این کلاهبردار در استان تهران شناسایی شد، افزود: این متهم با هماهنگی مراجع قضایی دستگیر و در بازجویی‌ها به انجام کلاهبرداری و اخاذی از شهروندان در سطح استان کرمانشاه اعتراف و با قرار صادره روانه زندان شد.

سردار قنبری به شهروندان توصیه کرد ساده‌ترین و موثرترین راه مقابله با اقدامات مجرمانه، افزایش سطح آگاهی است که از مردم توقع داریم هشدارهای پلیس آگاهی را جدی بگیرند و همواره مراقب ترفند کلاهبرداران و سودجویان باشند و حتما اینگونه موارد مشکوک را از طریق مرکز فوریت‌های اطلاع دهند.

دستور دادستانی برای جمع آوری تابلوهای تبلیغات پیش‌ فروش خودرو در کرج

چندی‌پیش، رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان البرز در این باره اعلام کرد: برخی آگهی‌ها در فضای حقیقی و مجازی درخصوص ثبت‌نام پیش‌خرید خودرو در حال انتشار است که همه آنها کذب بوده و به هیچ‌وجه قابل‌اعتماد نیست. مهدی سیاهوشی اظهار کرد: متقاضیان خرید خودرو فقط از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروسازی کشور اقدام کنند.

وی اضافه کرد: مردم برای پیش‌خرید خودرو فقط از طریق نمایندگی‌های شرکت مجاز اقدام به ثبت‌نام و یا خرید خودرو کنند تا از هرگونه کلاهبرداری در این زمینه پیشگیری شود.

وی تاکید کرد: هرگونه واریز مبلغ با عنوان پیش‌خرید فقط باید به حساب شرکت خودروساز باشد پس افراد از واریز وجه به حساب شخصی خودداری کنند.

سال گذشته، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز اعلام کرد: فعالیت‌ شرکت‌هایی در قالب پیش‌فروش خودرو منجر به شکل‌گیری و ایجاد پرونده‌های متعدد کثیرالشاکی در استان البرز شده که مورد اخیر آن چهار پرونده با بیش‌از ۲ هزار شاکی است.

حسن مددی گفت: باتوجه به اینکه یکی از عوامل مهم در انجام این کلاهبرداری‌ها، علاوه بر عدم صحت‌سنجی مالباختگان در خصوص ادعاهای طرح‌شده درباره دریافت خودرو با قیمت پایین، انجام تبلیغات محیطی توسط این شرکت‌هاست، به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و شهرداری کرج دستور داده شد تا نسبت به جمع آوری بنرها و بیلبوردهای تبلیغی غیرمجاز با این محتوا اقدام کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز تصریح کرد: در این ماموریت قید شده نسبت به حذف آگهی‌های درون و برون‌شهری و تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی اقدام لازم انجام شود.

مددی ادامه داد: این اقدام می‌تواند تاثیر مهمی در پیشگیری از وقوع جرایم، جلوگیری از ادامه فعالیت غیرقانونی و بدون ضمانت‌های دولتی، کاهش تشکیل پرونده های قضائی مرتبط با این موضوع و ایجاد خسارت های مالی شهروندان داشته باشد.

وی یادآورشد: به پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز ابلاغ شده است تا نسبت به بازرسی از کلیه مراکز خرید و فروش خودرو اقدام و ضمن نظارت، نسبت به پلمب مراکز فاقد مجوزهای قانونی اقدامات مقتضی را انجام دهد.

۲هزار و ۷۵۴ خودرویی که هرگز تحویل داده نشدند!

اوایل اردیبهشت‌ماه امسال نیز دادستان تهران از صدور کیفرخواست کلاهبرداری در حوزه پیش‌فروش خودرو در دادسرای تهران خبر داد. علی صالحی اعلام کرد: تحقیقات قضایی پرونده کثیرالشاکی، با موضوع کلاهبرداری در حوزه پیش‌فروش خودرو، به پایان رسیده و پرونده پس از صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

صالحی گفت: متهمان این پرونده با مانورهای متقلبانه اقدام به اخذ وجوه بدون مجوز در قبال پیش‌فروش خودرو کرده و با توجه به عدم ایفای تعهدات، ضمن ارتکاب اخلال ۶ هزار میلیارد ریالی در نظام اقتصادی کشور، مبالغ هنگفتی تحصیل مال نامشروع، پولشویی و ایراد خسارت به مالباختگان مرتکب شده‌اند.

دادستان تهران افزود: این پرونده ۱۲۹۴ شاکی و ۴۳ متهم دارد و متهمان اصلی که ۱۶ نفر هستند با عناوین اتهامی مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق اخذ وجوه بدون مجوز قانونی (جمعا به مبلغ ۶۰۳۷ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال)، مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای و پولشویی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: برای ۲۳ نفر از متهمان پرونده که به‌عنوان واسطه در جذب مشتری نقش داشته و پورسانت دریافت می‌کردند؛ به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع درخواست مجازات شده است، ضمن اینکه دو نفر از متهمان به اتهام پولشویی و دو نفر دیگر به اتهام اختفا و تصاحب صوری اموال متهمان در مرحله تحقیقات قضایی، تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

دادستان تهران همچنین اظهار کرد: متهمان این پرونده پس از اخذ وجوه کلان از طریق مانورهای متقلبانه، گرچه بدوا حدود ۲۰۰۰ خودرو به مشتریان تحویل داده بودند؛ لیکن از اجرای تعهدات خود نسبت‌به ۲ هزار و ۷۵۴ خودروی باقی مانده سر باز می‌زنند که این موضوع موجب طرح شکایت از سوی مالباختگان و تشکیل پرونده کثیرالشاکی در مرجع قضایی می‌شود، که بلافاصله تحقیقات قضایی آغاز و پرونده با ۱۲۹۴ شاکی و ۴۳ متهم با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود.

دادستان تهران در پایان تاکید کرد: شهروندان هم می‌بایست قبل از افتادن به دام کلاهبرداران، درخصوص قانونی بودن فعالیت‌های شرکت‌های پیش‌فروش خودرو، تحقیق و بررسی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =