امیرحسن کاکایی

امیرحسن کاکایی *

سیاست دولت دوازدهم در تقویت و توسعه صنعت خودرو همچنان مانند دولت‌های گذشته در ابهام است، با واردات خودرو نو و کارکرده موجبات کمبود منابع ارزی فراهم می‌شود و قیمت‌ها به جای کاهش به مسیر افزایشی خود ادامه خواهند داد.

بحث واردات خودرو همچنان در دولت به‌عنوان یک معضل جدی مطرح است تا حدی که به دلیل فشار برخی سیاسیون هر از گاه این طرح قانونی بازنگری و در برخی موارد به اصلاح می‌رسد، اما همچنان در برابر خروج ارز و واردات خودرو مقاومت‌ ادامه دارد.

سرانجام بعد از جنجال‌های بسیار مجلس با واردات ۷۰ هزار خودرو به کشور موافقت کرد. بعد از تصویب این طرح، کارشناسان زیادی درباره این تصمیم مجلس به بحث نشستند. عده‌ای از مردم هم خرید خودرو را به تعویق انداخته‌اند زیرا منتظر دیدن نتایج طرح در بازار خودرو هستند. به راستی تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو به چه صورت است؟ با توجه به آیین‌نامه ابلاغی دولت، آیا تاثیر واردات خودرو در بازار قابل توجه خواهد بود؟

واردات خودرو دست‌دوم و کارکرده، یکی از موضوعات چالشی در چند ماه اخیر بوده است. دولت به‌عنوان یکی از سیاست‌های کنترلی بازار خودرو، قصد دارد واردات خودرو کارکرده خارجی را آزاد کند و هرچند این مساله با مخالفت‌های جدی همراه بود اما درنهایت طی هفته گذشته این طرح در مجلس به تصویب رسید.

مساله اصلی ما قیمت خودرو نیست؛ اینکه بخواهیم با صرف منابع ارزی خودرو وارد کنیم تا قیمت‌ها متعادل شوند، اتفاق خوبی است اما اگر با خرج کردن این منابع، قیمت ارز بالا برود، واردات چه ارزشی دارد؟ همه می‌دانیم که با افزایش نرخ ارز، نه فقط قیمت خودرو بلکه بهای تمام اجناس افزایش می‌یابد.

اینکه قیمت خودرو در این زمان چقدر است در درجه اهمیت پایین‌تری نسبت به کل اقتصاد قرار دارد. ما به افراط و تفریط عادت کرده‌ایم؛ یعنی از طرفی دنبال خودروهای برقی هستیم که در شرایط فعلی ما راه‌حلی لوکس به حساب می‌آید و از طرف دیگر برای حل مشکل بازار خودرو سراغ خودروهای دست‌دوم می‌رویم؛ این سیاست‌های عجیب اقتصادی باید پایان یابند.

مشکل حال حاضر مملکت خودرو نیست. زمانی که شما می‌گویید مشکل قیمت خودرو حل نشده است، این سوال مطرح می‌شود که آیا مشکل قیمت گوشت و مسکن و هزینه تحصیل حل شده است؟ تمام این مشکلات به کاهش ارزش ریال برمی‌گردد و این موضوع مسئله اصلی کشور ماست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =