بازار خودرو

 به‌نظر می‌رسد تا چند هفته دیگر، رئیس دولت چهاردهم باید با در نظر گرفتن اولویت‌های صنعت‌خودرو، در جهت اصلاح ساختاری این صنعت حرکت کند.

همچنین برخی کارشناسان معتقدند سیاستگزار خودرو با وجود تحریم‌های پنج‌ساله هنوز نتوانسته این صنعت را مدیریت کند و مسیری را که دیگر صنایع پیمودند طی کند.

در هر صورت آن‌چه مشخص است، دولت چهاردهم باید در ابتدا اولویت‌های صنعت‌خودرو را تبیین و درنهایت مسیرهای اجرای آن را نیز فراهم و هموار کند.

دولت سیزدهم هرچند به‌اولویت‌های خودرو آگاه بود و فرامین هشت‌گانه رئیس‌جمهور نیز در همین راستا تبیین شد، اما در اجرا نتوانست به‌برخی اهداف مورد نظر برسد. حالا دولت چهاردهم تجربه‌ای پیش رو دارد که از دولت سیزدهم باقی مانده است.

اولویت اول کارشناسان و دست‌اندرکاران این صنعت برای بهبود وضعیت خودرو، آزادسازی قیمت خودرو است؛ به‌این معنا که وزارت صمت و شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری دستوری دست بکشند و تعیین قیمت را به هیات‌مدیره شرکت‌ها بسپارند.

بنابراین اولویت نخست به‌منظور ساماندهی بازار و صنعت‌خودرو و همچنین حذف دلالان و واسطه‌گران، حذف قیمت‌گذاری دستوری است.

اولویت دوم که در پی حذف تعیین قیمت دستوری خودرو محقق می‌شود، تمهیدات دولت برای رشد تیراژ خودرو است. خودروسازان با حذف قیمت‌گذاری دستوری و کاهش ضرر و زیان می‌توانند تیراژ خود را افزایش دهند و بازار را از وضعیت کنونی خارج کنند.

اولویت سوم سیاستگزار دولت چهاردهم می‌تواند ساماندهی واردات خودرو به‌کشور باشد.

دولت سیزدهم بعد از فرامین هشت‌گانه در اسفند ۱۴۰۰، واردات خودرو را آزاد اعلام کرد. این درشرایطی است که برخی دلایل درنهایت منجر به‌واردات قطره‌چکانی شد. بنابراین اگر دولت چهاردهم اعتقاد به ساماندهی بازار خودرو همراه با واردات دارد، با سرمشق گرفتن از عملکرد دولت سیزدهم، لازم است با تمهیداتی به این مسیر ورود کند.

اما اولویت چهارم دولت چهاردهم می‌تواند واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها باشد. سال‌هاست که دولت با وجود سهام اندک بر این صنعت حکمرانی می‌کند. حالا وقت آن رسیده است که «خودروسازی بدون دولت» هم امتحان شود.

اولویت پنجم بازگشت به‌جریان مشارکت‌های خارجی است. تنها شریک ایران در شرایط کنونی خودروسازی چین است؛ این وضعیت انحصاری در تامین قطعه و مونتاژ خودرو ایجاد کرده است که به‌نظر می‌رسد با ورود شریک جدید این انحصار برطرف خواهد شد.

افزایش قیمت ۲۵ میلیون‌تومانی کی‌ام‌سی X۵

خودروهای داخلی روز گذشته با افزایش بهای یک تا ۱۷ میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان افزایش ۸۸۷ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۸۳۶ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۹۳۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۶۵۲ میلیون‌تومان، پارس سال (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۵ میلیون‌تومان و دنا پلاس (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۳ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۰۵ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۶۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۰۵ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۳۵ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی روز گذشته در میان خودروهای خارجی لوکس نوسان قیمت چشمگیری مشاهده نشد و خودروها با همان بهای روز قبل به‌کار خود در بازار آزاد پایان دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =