مصطفی طاهری

نیاز به خودرو در کشور سالانه بیش از یک‌ میلیون و پانصد هزار خودرو است.در این زمینه نیاز به واردات خودرو نیز دیده می‌شود.

کشور در سال‌های اخیر با کمبود شدید خودرو مواجه بوده و همین مساله سبب شده تا نیاز به خودرو بیشتر شود چراکه بخش بزرگی از خودروهای موجود فرسوده بوده و نیاز است با افزایش تولید این خودروها از رده خارج شوند. در همین زمینه مصطفی طاهری، نماینده مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

نیاز واقعی بازار به خودرو چقدر است و محدودیت‌ها چه تاثیری بر آن گذاشته است؟

در سال۹۰، میزان تولید خودرو یک‌میلیون و ۶۵۰هزار بود. اما در سال‌های ۹۷ و ۹۸، به ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار دستگاه رسید. در دهه ۹۰ سالانه ۱۰۰هزار خودرو وارد می‌کردیم، اما از سال ۹۷ واردات خودرو هم ممنوع شد، یعنی از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، تولید و واردات خودرو به‌شدت محدود شد. گفته می‌شود نیاز واقعی کشور ۱.۵میلیون خودرو در سال است. حالا اگر سالانه میانگین ۷۰۰هزار تولید کرده باشیم، با آنچه به آن نیاز داریم، فاصله داشته‌ایم. این منهای ۱۰۰هزار خودرو خارجی است که در سال وارد می‌شد.

طی سال‌های اخیر چه میزان کمبود خودرو داشته‌ایم؟

از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰، ما ۳میلیون و ۲۰۰هزار خودرو کمتر از نیاز مردم فراهم کرده‌ایم. عوامل دیگری هم بود. البته جهش ارز باعث شد مردم برای حفظ ارزش پول خود خودرو بخرند. توسعه در صنعت خودرو به شکل متوازنی پیش نرفته است.

آیا روند تولید و تامین به حدی است که نیاز کامل به خودرو در کشور برآورده شود؟

برخی بخش‌های خودروسازی ما ظرفیت تولید برای سه‌میلیون خودرو را هم دارند، اما ظرفیت برخی به ۱.۵میلیون هم نمی‌رسد. ظرفیت تولید شاسی یا رنگ نیز همین میزان است. پس باید به‌شکل هدفمند سرمایه‌گذاری کنیم تا این توسعه شکل متوازنی پیدا کند.

واردات خودروهای کارکرده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برخی می‌گفتند با واردات خودروکارکرده می‌خواهید کشور را از خودرو کهنه پر کنید. درحالی‌که این ادعای نادرستی بود. پیش از ما نیز در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی یا حتی عربی چنین اقدامی صورت گرفته بود. اگر این اتفاق می‌افتاد، عطش بازار هم از بین می‌رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =