بورس

 در دادوستدهای روز ‌چهارشنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی همگی صف‌خرید شدند.این درحالی است که شاخص‌کل بورس نیز مثبت قابل‌توجهی را به ثبت رساند.

ازسوی‌دیگر نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، کرمان‌خودرو، گروه بهمن، بهمن‌دیزل، ایران‌خودرودیزل و پارس‌خودرو مثبت شدند. همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۱۱هزار نوبت معاملاتی ۴۶۵میلیون سهم به ارزش ۱۵۷میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز دوشنبه با رشد روبه‌رو و ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز چهارشنبه نیز بالغ‌بر ۲۳۵ هزار میلیارد تومان شد.

بورس همچنان مثبت

روز چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با صعود ۱۹.۹۶۶واحدی در محدوده دومیلیون و ۸۵هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن اما نیز با رشد ۴.۵۴۵‌واحدی در محدوده ۶۷۳هزار واحد ایستاد.در این بازار نیز ۹.۱میلیارد سهم به ارزش بیش‌از ۷.۶ هزار ملیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با رشد ۲۰۳واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۵میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۹.۱هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

کارشناسان بازار سهام اعتقاد دارند درصورتی‌که روند مثبت بورس ادامه پیدا کند و صنایع بورسی به ترتیب سبزپوش بمانند، تعادل به صحنه معاملات بازار سهام برمی‌گردد و هیجان منفی ایجادشده در بازار سرمایه فروکش می‌کند.

ازسوی‌دیگر این وضعیت به سهامداران و صاحبان سرمایه فرصت تصمیم‌گیری می‌دهد تا به دور از هیجان درباره آینده بازار تصمیم‌گیری کنند. این درحالی است که طی روزهای اخیر تقاضای کمی در بورس ثبت شده، اما با اتمام محدودیت دامنه نوسان ۲درصدی از امروز (نهم تیرماه) شاهد بهبود روند بازار خواهیم بود.

همچنین بازار سهام طی هفته آینده به‌نظر می‌رسد باتوجه به اصلاح خوبی که کرده، صرف‌نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور شود، رشد خواهد کرد. اما باید توجه داشت رویکردها و جهت‌گیری‌های رئیس‌جمهور بعدی در تصمیمات سرمایه‌گذاران و انتظارات آنان نسبت به آینده مهم است. البته باتوجه به اصلاح تندی که بازار سرمایه پیش از این تجربه کرده، ترس و احتیاط صاحبان سرمایه در این شرایط طبیعی به‌نظر می‌رسد زیرا اعتمادی که در بلندمدت از بین رفته؛ به سرعت به بازار برنمی‌گردد.

از طرفی، بازار سهام همچنان با رکود نسبی مواجه است، پس می‌توان گفت رکود معاملاتی و خروج سرمایه دو معضل اصلی بازار سرمایه بوده، محدودیت دامنه نوسان یکی از عوامل رکود معاملات است که تا پایان هفته پابرجا خواهد ماند، البته وضعیت بازار سرمایه در صورتی بهبود خواهد یافت که دولت بعدی بتواند اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند و بدین‌ترتیب ثبات به اقتصاد ایران برگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =