خرید و فروش حواله خودرو جانبازان

خودروهای الکتریکی هم‌اکنون سوددهی ندارند و خودروسازان برای تامین هزینه‌های توسعه آن‌ها مجبورند همچنان به تولید و معرفی خودروهای درون‌سوز جدید ادامه دهند.

تحلیل‌هاصنعت خودرو عدم قطعیت بزرگی را برای خودروسازان پیش‌بینی کرده است زیرا شرکت‌ها هم‌اکنون در حال تولید پیشرانه‌های مختلفی هستند و برای تعیین ترکیب بهینه برای خطوط تولید خود در تلاش‌اند. همچنین با وجود سرمایه‌گذاری سریع و سنگین در خودروهای الکتریکی، تقاضای خریداران شروع به کاهش کرده است و باعث شده بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان در برنامه‌های خود تجدیدنظر کنند. هرچند پیش‌بینی می‌شود عرضه خودروهای الکتریکی همچنان افزایش یابد اما طبق جدیدترین پیش‌بینی‌ها، بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ خودروهای الکتریکی و هیبرید ۶۰درصد خودروهای بازار را تشکیل خواهند داد.

شکست پیش‌بینی‌ها

کاهش چهاردرصدی نسبت به پیش‌بینی سال قبل بدین معناست انتظار می‌رود در بازه زمانی مذکور تنها ۱۱۳ مدل خودرو الکتریکی در آمریکا عرضه شود که نسبت به پیش‌بینی ۱۴۸ دستگاه سال قبل بسیار کمتر خواهد بود. این تغییر نشان می‌دهد که صنعت خودرو جهانی ظاهرا عمر پیشرانه‌های درون‌سوز را افزایش خواهد داد.

دلیل اصلی چنین اتفاقی آن است که خودروهای درون‌سوز همچنان سوددهی و درآمدزایی بالایی دارند درحالی‌که بسیاری از خودروسازان قدیمی هنوز نتوانسته‌اند با مدل‌های الکتریکی خود به سوددهی برسند.

خودروهای الکتریکی به دلیل هزینه‌ها بالای قطعات با ضرردهی مواجه هستند و شرکت‌هایی مثل فورد و جنرال موتورز باید برای تامین بودجه توسعه خودروهای الکتریکی خود همچنان به معرفی خودروهای درون‌سوز جدید ادامه دهند. به همین دلیل، طبق پیش‌بینی‌ها، اکثر خودروسازان مجبور خواهند بود تا چند سال مجموعه‌ای از خودروهای درون‌سوز، هیبرید و الکتریکی را در کنار هم تولید کنند. بااین‌حال، این موضوع برای تسلا چندان نگران‌کننده نیست زیرا این شرکت هزینه قطعات خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است.

تلاش برای رسیدن به تسلا

جان مورفی، تحلیلگر ارشد خودرو دراین‌باره می‌گوید: « بر اساس برآوردهای ما، بین تسلا و خودروهای الکتریکی دیگر خودروسازان، اختلاف هزینه قطعات ۱۷هزار دلاری وجود دارد. شرکت‌های کنونی برای کاهش هزینه‌های تولید خودروهای الکتریکی و رقابت با تسلا کار بسیار زیادی در پیش دارند.» البته سودآوری خودروهای الکتریکی برای آینده پیش‌بینی می‌شود اما به‌گفته مورفی، ممکن است چند نسل طول بکشد تا این اتفاق رقم بخورد.

به‌عنوان‌مثال، بعید است فورد در نسل بعدی خودروهای الکتریکی خود گام‌های کافی در زمینه کاهش هزینه‌ها بردارد. به‌گفته وی، سوددهی در خودروهای الکتریکی احتمالا در نسل سوم و چهار تا پنج سال آینده تحقق خواهد یافت؛ بنابراین، هرچند انتظار نمی‌رود خودروسازان سرمایه‌گذاری خود در خودروهای الکتریکی را کاهش دهند اما ممکن است رویکردهای محتاطانه‌تری را در پیش بگیرند تا بتوانند با تقاضای بازار هماهنگ شوند.

مشکلاتی که نباید فراموش کرد

صاحبان خودروهای الکتریکی یکی از دلایل اصلی تنفر از این خودروها هستند زیرا اکثر آن‌ها، خرید خود را بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب می‌دانند و خریداران خودروهای درون‌سوز را به عقب‌ماندگی محکوم می‌کنند. از این لحاظ، طرفداران تسلا بدترین هستند و تعصب آن‌ها باعث می‌شود خیلی‌ها از سر لجبازی سراغ خودروهای بنزینی بروند. از سوی دیگر هرچند خودروهای الکتریکی به لطف گشتاور فوری در خط مستقیم بسیار سریع هستند اما شتاب صفرتاصد دو ثانیه‌ای خیلی زود تکراری می‌شود و چابکی در پیچ‌ها بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

مشکی اصلی این خودروها وزن است که تاثیر منفی بزرگی بر پرفورمنس می‌گذارد. برای درک این موضوع کافی است بدانید در پیست نوربرگ‌رینگ، ریمک نورا با ۱۹۱۷ اسب‌بخار قدرت، ۲۰ ثانیه از پورشه ۹۱۱ GT3 RS با تنها ۵۲۵ اسب‌بخار قدرت کندتر است.

متداول شدن خودروهای الکتریکی به از بین رفتن نوآوری در خودروسازی خواهد انجامید زیرا پلت‌فرم خودروهای الکتریکی فضای چندانی در اختیار مهندسان قرار نمی‌دهد. در این خودروها، باتری در کف نصب می‌شود و صرفا قوای محرکه تک، دو، سه یا چهارموتوره خواهیم داشت. این یعنی تمام پیشرانه‌های منحصربه‌فرد مثل وانکل و Wشکل و همین‌طور خودروهای موتور وسط و سامانه‌های چهارچرخ محرک مکانیکی نهایتا از بین خواهند رفت.

هرچند طی سال‌های اخیر جایگاه‌های شارژ بسیار بیشتر شده‌اند اما هنوز هم پیدا کردن جایگاه شارژ خالی در مناطق شهری پرتراکم دشوار است. همچنین زمانی که در جایگاه‌های شارژ صرف می‌شود بسیار بیشتر از پمپ‌بنزین‌هاست.

با خودرو بنزینی، در چند دقیقه سوخت‌گیری خواهید کرد اما برای شارژ خودرو الکتریکی باید حداقل بین ۱۵ تا ۳۰دقیق معطل شوید. درنهایت می‌توان ادعا کرد میانگین قیمت خودروهای الکتریکی هم‌اکنون حدود ۶۴ هزار دلار بوده درحالی‌که این رقم برای کل خودروها ۴۸ هزار دلار است. این یعنی برای خرید خودروهای الکتریکی باید بسیار بیشتر هزینه کرد.

مورد بعدی هم حفظ ارزش این خودروها هنگام فروش دست‌دوم است. خودروهای الکتریکی به‌سرعت ارزش خود را از دست می‌دهند و هنگام فروش ضرر بزرگی به مالک می‌زنند.

در همین حال، اگر از خودروهای بنزینی مثل تویوتا فورانر درست مراقبت شود، دهه‌ها و میلیون‌های کیلومتر کار خواهند کرد اما خودروهای الکتریکی عمر محدودی دارند و هنگامی‌که عمر باتری آن‌ها تمام می‌شود، تعویض آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

خودروهای الکتریکی و جایگاه آن‌ها در صنعت خودروسازی یکی از داغ‌ترین موضوعات این روزهاست. بیش از صد سال است از بنزین برای حرکت دادن خودروها استفاده کرده‌ایم ولی نفت محدود است و کارشناسان معتقدند باید تولید کربن و گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم، اینجاست که خودروهای الکتریکی مطرح می‌شوند که در نگاه اول ایده خوبی هستند. این خودروها به پیشرانه درون‌سوز پیچیده نیازی ندارند و هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کنند اما این فقط یک روی سکه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =