فرهاد طهماسبی

هفته آینده تکلیف دولت چهاردهم مشخص خواهد شد. در این زمینه بسیاری در خصوص صنایع مختلف ازجمله صنعت مهم خودرو در دولت جدید صحبت کرده‌اند. اینکه در دولت جدید صنعت خودرو چه جایگاهی باید داشته باشد و نقش دولت در این صنعت چگونه است.

در همین زمینه فرهاد طهماسبی، نماینده مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

اولویت دولت چهاردهم در حوزه صنعت چه مواردی باید باشد؟

دولت چهاردهم ابتدا باید مشکل انرژی را برطرف کند، سپس بازارهای مصرف را مدیریت کرده و عوارض صادراتی یا گلوگاه‌های وارداتی کشور را با یک مدیریت واحد و هماهنگ با حوزه تولید و صنعت داخلی مدیریت کند. دولت چهاردهم باید از دانش روز بهره ببرد به این معنا که باید شاهد فناوری‌های روز دنیا باشیم، نه این که تکنولوژی‌های دست‌دوم و از رده خارج کشورهای جهان سوم یا بعضی کشورهای اروپایی به کشور آورده شود؛ این در حالی است که امروز ما یک مونتاژکار صرف شده‌ایم پس باید تکنولوژی در حال پیشرفت صنعت خودرو را داشته باشیم.

اگر در صنعتی می‌توانیم در بازار جهانی رقابت کنیم، باید حمایت شود تا ادامه حیات بدهد؛ پس اگر در صنعتی دولت نمی‌تواند خوب عمل کند باید آن را به بخش خصوصی واگذار کرده و اگر هم توانایی در داخل وجود ندارد، از محصولات با کیفیت بالای خارجی استفاده کنیم.

نقش دولت در صنعت خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟

دولت در حوزه خودرو باید بیشتر مشغول به تنظیم‌گری باشد تا تصدی‌گری. تصدی‌گری دولت در حوزه صنعت، به‌خصوص در حوزه خودرو حتی با سهام ۶درصدی، برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده است. به‌عنوان‌مثال، کیفیت و نحوه عرضه در بازار مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده که امیدواریم در دولت چهاردهم شاهد حل آن باشیم.

واردات خودرو در دولت جدید چه سرانجامی پیدا خواهد کرد؟

مجلس قانونی را برای واردات خودرو تصویب کرده و دولت موظف است آن را اجرا و ارز موردنیاز برای واردت خودرو را تامین کند. دولت نباید بگذارد دلال‌ها در تنظیم بازار و واردات دخیل باشند. به اعتقاد من دلال‌ها در بازار، واردات و اجرای قانون دخالت دارند که امیدوارم در دولت چهاردهم هم به این مورد پرداخته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =