toyota-avalon-xx50

کمری نام بسیار آشنای سدان محبوب تویوتا در بازار جهانی است که هرگاه صحبت از کیفیت و دوام بالا در کلاس سدان‌ها به‌میان می‌آید، سریعا نام درخشان و ارزشمند کمری در ذهن‌ها تداعی می‌شود.

بد نیست بدانید که کمری برادر بزرگ‌تری با نام آوالون دارد. آوالون درحقیقت سدان خوشنام و آوازه تویوتا در کلاس سدان‌های فول‌سایز است که از سال ۱۹۹۴ میلادی به‌بازار جهانی آمد و تا اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی نیز در بازار ایالات‌متحده حضور داشت. این سدان خوشنام همچنان در بازار کشورهایی مانند روسیه، هند، مالزی، برزیل و البته چین و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌درخشد؛ اما در بازار آمریکای شمالی دیگر عرضه نمی‌شود. در ادامه قصد داریم آوالون را از نظر فنی بررسی کنیم.

ظاهر زیبا، اسپرت و لوکس‌

آخرین نسل تویوتا آوالون یا جدیدترین نسل این خودرو که با کد XX۵۰ شناخته می‌شود، درواقع پنجمین نسل از سدان فول‌سایز خوشنام تویوتاست. نسل پنجم این خودرو (موسوم به XX۵۰) بر پایه و اساس پلت‌فرم TNGA: GA-K شکل گرفته و از زبان جدید طراحی تویوتا بهره می‌گیرد.

آوالون نسل پنجم که ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی در اتوشوی بین‌المللی آمریکای شمالی در دیتروت معرفی شد، نخستین سدانی بود که در آن زمان به‌زبان جدید طراحی تویوتا مجهز شده بود. نکته بسیار مهم درباره آوالون نسل پنجم XX۵۰ طراحی ظاهر فوق‌العاده زیبا و به‌اصطلاح جلوتر از زمان خود بود.

درحقیقت زبان جدید طراحی تویوتا به‌سبب استفاده از تناسبات عالی در بدنه و بهره بردن از خطوط تیز، محصولات این کمپانی را از حالت کسل‌کننده و نه‌چندان جذاب خارج کرد.

با نگاهی به‌پروفیل آوالون نسل پنجم XX۵۰ شاهد استفاده از خطوط شکسته‌ای هستیم که این خطوط به‌صورت افقی از گلگیر جلو شروع شده، از روی دو درِ خودرو عبور کرده و تا انتهای درِ عقب کشیده می‌شوند.

آوالون؛ مدلی لوکس‌تر از کمری

همچنین یک خط تیز دیگر از قسمت بالایی در عقب تا ابتدای چراغ‌های پیوسته عقب کشیده شده است. استفاده از مجموعه‌ای از سطوح تخت و رینگ‌های ۱۸ و ۱۹ اینچی، کاراکتر نافذ و جذابی به‌این سدان فول‌سایز تویوتا بخشیده است.

ناگفته نماند که ستون C کشیده و خمیدگی سقف منجر به‌ایجاد حس کشیده بودن در این سدان می‌شود که چاشنی اسپرت این خودرو نیز به‌لطف حالت فست‌بک کوپه، دوچندان می‌شود. چهره آوالون بسیار مشابه محصولات لکسوس است. البته این شباهت ناگزیر است؛ چراکه لکسوس برند لوکس تویوتا بوده و به‌دلیل موفقیت‌های زیاد سدان‌های لوکس این برند، از طراحی محصولات اسپرت لکسوس در طراحی این خودرو الگوبرداری شده است.

چراغ‌های کشیده مزین به LED های کریستالی و جلوپنجره کاملا بزرگ (مشابه محصولات لکسوس) سبب ایجاد حس هیجان، دینامیک و طراحی تهاجمی در این سدان می‌شود.

در نمای عقب طراحان کمپانی تویوتا زیبایی را به‌اوج خود رسانده‌اند؛ چراغ‌های به‌هم پیوسته و کشیده با حجم‌پردازی بسیار خاص و چشم‌نواز (مشابه سدان سایز بزرگ لکسوس یعنی ES) مشاهده می‌شود.

طراحان کمپانی تویوتا نسخه TRD را برای آوالون و کمری در نظر گرفته‌اند. در نسخه TRD لیپ سپر جلو، جلوپنجره مشکی پیانویی، قاب آینه‌ها با رنگ مشکی پیانویی، رینگ‌های ۱۹ اینچی فورج، اسپویلر درِ صندوق‌عقب، لیپ سپر عقب، دیفیوزر و دو اگزوز کروی‌شکل بزرگ در طرفین سپر وجود دارد.

قلبی که پرتوان و کم‌استهلاک است

تویوتا آوالون برادر بزرگ‌تر کمری است و به‌همین دلیل، اشتراک‌های بسیاری در بخش فنی با کمری دارد. دو پیشرانه چهار سیلندر خطی ۲.۵ لیتری اتمسفریک و هیبرید و یک پیشرانه ۶ سیلندر وی‌شکل ۳.۵ لیتری تنفس‌طبیعی برای این سدان فول‌سایز تویوتا در نظر گرفته شده است.

قوی‌ترین نسخه آوالون، TRD است که زیر کاپوت خود یک موتور ۶ سیلندر وی‌شکل به‌حجم ۳.۵ لیتر (موسوم به ۲GR-FKS) را جا داده است. این پیشرانه ۶ سیلندر وی‌شکل ۳۴۵۶ سی‌سی ۲GR-FKS یا همان ۳.۵ لیتری اتمسفریک دارای ۲۴ سوپاپ روی دو میل‌سوپاپ DOHC است که از تکنولوژی VVT-i یا همان سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها بهره می‌گیرد.

حداکثر توان خروجی این پیشرانه به ۳۰۵ اسب‌بخار در ۶۳۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن به ۳۶۲ نیوتون‌متر در ۴۷۰۰ آرپی‌ام می‌رسد. نکته بسیار مهم در مورد این پیشرانه این است که با حداقل سوخت با اکتان ۸۸ نیز توان ۲۸۵ اسب‌بخاری و گشتاور ۳۴۵ نیوتون‌متری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

با نگاهی به نمودار گشتاور بر حسب دورموتور در دورموتور ۴ هزار آرپی‌ام، می‌توانید گشتاور ۳۵۲ نیوتون‌متری را تجربه کنید که این عدد برای چنین موتوری که فاقد سیستم پرخوران توربوشارژ است، فوق‌العاده است.

همچنین این موضوع سبب شده است پیشرانه ۲GR-FKS با شرایط سوختی و جوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و به‌ویژه کشورمان سازگار باشد و جزو کم‌استهلاک‌ترین قوای محرکه‌های ۶ سیلندر در بازار جهانی باشد.

در این خودرو یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت و گشتاور را به‌چهار چرخ برعهده دارد. البته نسخه TRD دارای سیستم چهارچرخ‌محرک AWD است که از سیستم قفل دیفرانسیل الکترونیکی و محدودکننده لغزش دیفرانسیل نیز بهره می‌برد.

بر این اساس تنها ۵.۲ ثانیه زمان نیاز است که این خودرو از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد. همچنین به‌لطف پروگرامینگ جدید TCU، ساختار جدید صفحات داخلی، شیرهای برقی و سلونوئیدهای جدید، تعویض دنده‌ها بسیار نرم و فاقد تاخیر و کوبش است. همین مساله سبب شده است این خودرو در بخش رانندگی اسپرت و تجربه رانندگی ۹.۲ امتیاز از ۱۰ امتیاز را در سال ۲۰۲۰ از موسسه جی‌دی‌پاور کسب کند.

آوالون؛ مدلی لوکس‌تر از کمری

نسخه لوکس‌تر و خاص‌تر از کمری

برنامه‌ طراحی و تولید آوالون از آن‌جا آغاز شد که اواخر دهه ۹۰ میلادی در بازار ایالات‌متحده، سدان‌های سایز بزرگ و فول‌سایز بسیار مورد توجه ثروتمندان و البته علاقه‌مندان خاص به‌خودروهای خانوادگی قرار داشت. بر این اساس تویوتا یک سدان سایز بزرگ و البته جادارتر و لوکس‌تر از کمری را به‌سبد محصولات خود افزود.

طراحی و تولید آوالون برای آن دسته از مشتریانی بود که به‌دنبال گزینه‌ای لوکس‌تر از کمری بودند. بر این اساس آمار فروش ایالات‌متحده آوالون از دسامبر سال ۲۰۰۵ میلادی تا اواخر آگوست سال ۲۰۲۳ میلادی ۸۰۵ هزار و ۴۱۳ دستگاه است.

در سال ۲۰۲۲ میلادی تنها ۱۲ هزار و ۲۱۵ دستگاه از این خودرو در بازار رقابتی ایالات‌متحده به‌فروش رسید و از این رو، کمپانی تویوتا اقدام به‌حذف این خودرو و جایگزینی آن با خانواده کراون کرد.

سطح امکانات رفاهی و ایمنی

فهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی در این خودرو وجود دارد؛ از جمله: ۹ ایربگ (ایربگ زانویی راننده و سرنشین جلو)، کروزکنترل هوشمند، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم فوق پیشرفته جلوگیری از برخورد از جلو و عقب، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم پایش هوشمند نقاط کور به‌همراه شناسایی عابرپیاده و دوچرخه‌سوار، سیستم پارک اتوماتیک هوشمند، سیستم کمکی رانندگی در اتوبان، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار عدم‌بستن کمربند سرنشینان، سیستم خروج ایمن از خودرو، اتوهلد، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، دوربین ۳۶۰ درجه‌ به‌همراه نمایش سه بعدی خودرو، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، فرمان برقی، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، صندلی مخصوص کودک ISOFIX، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای به‌همراه دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، کول‌باکس، شارژ وایرلس گوشی هوشمند، صندلی راننده برقی در ۱۰ جهت و سرنشین جلو در ۶ جهت و سقف سانروف برقی و آینه الکتروکرومیک. ناگفته نماند که ساختار جدید سازه شاسی و بدنه و ایربگ‌ها سبب شده است آوالون در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی به‌امتیاز بالای ایمنی موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ‌IIHS یعنی TOP SAFETY PICK+ دست پیدا کند.

آوالون؛ مدلی لوکس‌تر از کمری

پیشگام بودن در استفاده از زبان جدید طراحی تویوتا

یکی از دلایل موفقیت تویوتا آوالون نسل پنجم XX۵۰ در بازار جهانی استفاده از اِلِمان‌های زبان جدید طراحی تویوتا در آن بود که سبب شد طراحی داخلی این سدان از سال تولیدش جلوتر باشد.

بر این اساس یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دیجیتالی برای کلاستر و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی افقی در بالاترین سطح داشبورد به‌چشم می‌خورد که منجر به‌ایجاد حس مدرنی در کابین این سدان خوشنام ژاپنی می‌شود. طراحی داشبورد ساده اما بسیار جذاب است؛ چراکه مشابه محصولات لکسوس است.

حس عدم تقارن در طراحی دریچه‌های ذوزنقه‌ای طرفین و طراحی دریچه‌های مستطیل‌شکل میانی برای سیستم تهویه‌مطبوع به‌جاذبه طراحی داخلی این سدان می‌افزاید. اگرچه طراحان تویوتا سعی بر خلوت و مدرن بودن طراحی داخلی آوالون داشته‌اند، اما خبر خوش این است که به‌لطف وجود دکمه‌های لمسی و پیانویی در بخش مرکزی داشبورد، حس بسیار خوبی به‌سرنشینان این خودرو منتقل می‌شود.

غربیلک‌فرمان اسپرت خوش‌دست تویوتا به‌همراه طراحی صندلی‌های اسپرت جلو، دسته‌دنده کاملا اسپرت و دو رنگ بودن تریم داخلی (کرم-مشکی یا نارنجی-مشکی یا قرمز-مشکی یا قهوه‌ای-مشکی) منجر به‌ایجاد رانندگی هیجان‌انگیز می‌شود.

دو پدال شیفتر جمع‌وجور از جنس پلاستیک نرم با رنگ مشکی پیانویی، لذت رانندگی با آوالون را دوچندان می‌کند. این نکته را فراموش نکنید که طراحی داخلی آوالون در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ جزو زیباترین طراحی داخلی‌های دنیای خودرو بوده است. از سوی دیگر طراحی سقف سانروف بزرگ به‌همراه نورپردازی LED نواری، فضای داخلی آوالون را بسیار دلنشین جلوه می‌دهد.

علاوه‌بر این موارد، استفاده از پلاستیک نرم Soft Touch، چرم ناپا و استفاده از سیستم فعال کاهش نویز، منجر به‌ایجاد حس آرامش برای سرنشینان می‌شود. همچنین کیفیت متریال داخلی تاییدی بر کیفیت بالای محصولات تویوتاست. به‌لطف فاصله محوری ۲۸۷۰ میلی‌متری، طول ۴۹۷۸ میلی‌متری، عرض ۱۸۴۹ میلی‌متری و ارتفاع ۱۴۳۵ میلی‌متری این خودرو جادارتر از سدان‌هایی مانند هیوندای گرنجور (آزرا) و جنسیس G۸۰ است. این نکته‌ای بود که نویسنده مجله موتورترند نیز در سال ۲۰۲۰ میلادی به آن اشاره کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =