کد خبر: 249868
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
محمدعلی دیانتی زاده

محمدعلی دیانتی‌ زاده در سرمقاله امروز ( دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « هفت چالش خودرویی رئیس‌جمهور جدید » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

با مشخص‌شدن نتیجه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و معرفی نهمین رئیس‌جمهور کشور، بحث درخصوص امکان‌سنجی تحقق وعده‌های انتخاباتی وی در حوزه‌های مختلف بالا گرفته و یکی از این حوزه‌ها صنعت و بازار خودرو است. در این زمینه، هفت محور یا چالش کلی پیش روی مسعود پزشکیان است.

نخستین چالش این است که آیا چنان‌که او از ادامه راه رئیس‌جمهور پیشین سخن گفته، در بخش خودرو نیز راه دولت قبل را ادامه خواهد داد؟ در این خصوص، بنا بر سخنان پزشکیان در ایام تبلیغات انتخاباتی، به‌نظر نمی‌رسد عملکرد دولت قبلی در حوزه صنعت و بازار خودرو مورد تایید او باشد؛ چنان‌که ایراداتی از سوی پزشکیان در این بخش به عملکرد دولت‌های قبلی در حوزه صنعت و واردات خودرو وارد شده است.

دومین چالش بزرگ پزشکیان در بخش خودروسازی، بحث قیمت‌گذاری دستوری خودرو است که به زیان انباشته ۱۵۰همتی خودروسازان انجامیده و آن‌ها را سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش تحقیق‌وتوسعه بازداشته است. گرچه پزشکیان مخالفت خود را قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف ابراز کرده است، اما در این خصوص باید تصریح شود که فرمول دولت وی برای قیمت‌گذاری خودرو چیست.

سومین چالش رئیس‌جمهور جدید، بحث واگذاری مدیریت شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی خواهد بود که در بسیاری از دولت‌ها شعار آن داده شده، اما هرگز عملیاتی نشده است. در این زمینه نیز باید دید که سیاست دولت پزشکیان چیست و آیا تاکید وی بر عدم دخالت دولت در این صنعت، صرفا از نظر مدیریتی خواهد بود یا با واگذاری سهام همراه خواهد بود.

چهارمین موضوعی که در مناظره‌های انتخاباتی هم مورد اشاره قرار گرفته، افزایش روزافزون تیراژ خودروهای مونتاژی (چینی) و همچنین رشد قارچ‌گونه شرکت‌های مونتاژکار تازه‌تاسیس است. تاکید پزشکیان در این خصوص، این بود که باید بحث مونتاژ منحصر به خودروهای چینی نباشد و از طریق رقابتی کردن بازار با واردات یا مونتاژ خودروهای غیرچینی، قیمت این‌گونه محصولات در بازار کاهش یابد.

پنجمین چالشی که از سوی خود پزشکیان هم در مناظره‌ها پاسخ داده شده،‌ بحث تامین ارز برای واردات خودرو به میزان مورد نیاز برای ساماندهی بازار یعنی حداقل ۱۰۰هزار دستگاه در سال بوده، نه ۵هزار دستگاه فعلی که در تنظیم بازار تاثیری نداشته است. در این زمینه نیز پزشکیان، راهکار اجازه به مردم برای واردات خودرو با ارزهای شخصی و نیز ارزهای دارای منشأ خارجی را مطرح و تصریح کرده است: «من واردات خودرو با ارزهای در اختیار مردم را آزاد می‌کنم.»

ششمین چالش رئیس‌جمهور جدید، واردات خودروهای کارکرده است که به‌صورت قانون لازم‌الاجرا درآمده، اما وی با این موضوع که از قضا مورد تاکید رئیس مجلس (محمدباقر قالیباف)‌ مخالفت کرده است.

چالش هفتم صنعت و بازار خودرو تحریم‌ها است که پزشکیان قول داده تا دولتش تمام توان و تلاش خود برای رفع آن را به کار گیرد. چراکه صنعت خودرو، نیازمند انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری خارجی در مسیر توسعه خود است، اما این موضوع بدون همراهی سیاست خارجی در رفع تحریم‌های مستقیم این خودرو و دیگر تحریم‌های بانکی و... میسر نبوده و نیازمند رایزنی و ریل‌گذاری دیپلماتیک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =