ضرر خودروسازان

تنش بین اقتصادی‌سازان، فناورمحورها را بالا برد

رقابت ازسوی چین، خودروسازان بزرگ جهان را تحت‌تاثیر قرار داده است و دراین‌ بین، استلانتیس و تسلا بیشترین لطمه را دیده‌اند. بررسی نتایج مالی خودروسازان مختلف در نیمه اول سال جاری نشان می‌دهد 6ماه مورد بررسی حداقل برای اکثر ۱۲ خودروساز موردنظر در این مطلب، اصلا دوره آسانی نبوده است. جدیدترین آمارهای مالی و فروشی که توسط آستون‌مارتین، گروه ب‌ام‌و، فراری، فورد، جنرال‌موتورز، هیوندای (بدون احتساب کیا)، گروه مرسدس‌بنز، گروه رنو، استلانتیس، تسلا، گروه فولکس‌واگن و ولوو منتشر شده است، نشان می‌دهد امسال سال سختی برای خودروسازان خواهد بود.

فشار بیشتر بر خودروسازان سنتی

هرچند از زمان شیوع بیماری کرونا، بسیاری از خودروسازان به دلیل تمرکز بر سود بیشتر در ازای فروش کمتر، نتایج مالی خوبی را منتشر کرده‌اند اما شرایط در حال تغییر است. مهم‌تر از همه، امروز رقابت در بازار خودرو نسبت به پنج سال پیش بیشتر شده است. ورود خودروسازان چینی به سراسر جهان به سود شرکت‌های سنتی لطمه زده است که تا به امروز، برای کسب درآمد بیشتر تصمیم به افزایش قیمت خودروهای خود و کاهش تعداد تولید گرفته بودند و خریداران را برای تحویل خودرو بیشتر منتظر می‌گذاشتند. اکنون اما استراتژی افزایش قیمت دیگر جوابگو نخواهد بود زیرا رقبای چینی از راه رسیده‌اند.

برندگان

در نیمه اول سال جاری، سود عملیاتی جنرال‌موتورز ۴۲درصد افزایش پیدا کرده که بهترین عملکرد در بین خودروسازان موردبررسی در اینجا محسوب می‌شود. این عملکرد موفق به دلیل هزینه‌های اداری کمتر، استراتژی درست الکتریکی و ترکیب بهتر محصولات حاصل شده که شامل خودروهای تجاری، پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای بیشتر می‌شود. هرچند فروش جنرال‌موتورز در نیمه اول امسال ۲درصد نسبت به مدت مشابه قبل کاهش پیدا کرده اما سود عملیاتی روی فروش هر خودرو از ۲هزار و ۲۰۴ یورو به ۳ هزار و ۱۸۸ یورو افزایش پیدا کرده است. با اینکه جنرال‌موتورز هنوز برای فروش خودروهای الکتریکی خود با مشکل مواجه است اما این نتایج نشان از اوج‌گیری قطعی در آینده نزدیک دارد.

یکی دیگر از برندگان نیمسال نخست ۲۰۲۴، ولوو است. فروش این شرکت ۱۴درصد نسبت‌به سال قبل افزایش پیدا کرده هرچند درآمد آن یک‌درصد کاهش یافته است. دلیل این موضوع، تاثیر بزرگ کراس‌اوور کوچک و ارزان EX30 بر نتایج مالی ولوو است. البته به‌نظر می‌رسد این خودرو سودآوری خوبی دارد زیرا سود عملیات ولوو در این شش‌ماه ۲۶درصد افزایش پیدا کرده است. بااین‌حال، سود ولوو روی فروش هر دستگاه خودرو کمتر از مرسدس بنز، ب‌ام‌و و تسلا بوده است. با کاهش رشد فروش خودروهای تمام‌برقی، احتمالا ولوو نیز به‌سمت گسترش محصولات هیبرید خود حرکت کند.

ولوو در میان خودروسازان، شفاف‌ترین و مستقیم‌ترین موضع را درقبال تغییر تولیدات خود به خط تولید کاملا برقی اتخاذ کرده بود. کمتر از یک‌سال پس از عرضه‌ مدل XC40 Recharge به بازار، این شرکت در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد قصد دارد تنها خودروهای کاملا برقی را بفروشد و هر خودرویی با موتور احتراق داخلی، ازجمله هیبریدها را از سبد محصولات جهانی خود حذف کند.

به‌گفته‌ منبعی ناشناس در اتونیوز، احتمالا خودروهای پلاگین-هیبرید در ۱۰سال آینده پیشرو خواهند بود؛ چراکه دولت‌ها و بازارهای جهانی هنوز در حال هماهنگ‌سازی برنامه‌های خود برای خودروهای برقی هستند. احتمالا ولوو نیز همین رویه را در پیش بگیرد.

در نیمه اول امسال، سود و درآمد فراری هم به ترتیب ۱۶ و ۱۴درصد افزایش پیدا کرده به‌رغم اینکه فروش شرکت تقریبا ثابت بوده است (۶,۹۵۹ دستگاه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در قیاس با ۷هزار و ۴۴دستگاه نیمسال اول ۲۰۲۴). این یعنی فراری خودروهای سودآورتری را نسبت به قبل به فروش می‌رساند.

این شرکت با سود ۱۳۵ هزار و ۳۰۰ یورو روی فروش هر دستگاه خودرو، بالاترین سودهی را در بین همه خودروسازان دارد.

بازندگان

فروش استلانتیس در شش‌ماه اول امسال استلانتیس به دلیل عرضه محصولات قدیمی چه در آمریکا (کرایسلر و دوج به خودروهای جدیدی نیاز دارند) و چه در اروپا (سبد محصولات لانچیا، آلفارومئو و مازراتی همچنان سالخورده است)، ۱۲درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین این گروه در برزیل هم که دومین بازار بزرگ آن پس از آمریکا محسوب می‌شود، با رقابت روبه‌رشدی ازسوی خودروسازان چینی مواجه
شده است.

در همین حال، رشد بی‌وقفه تسلا طی سال‌های گذشته نیز سرانجام متوقف شده و کاهش قیمت‌هایی که در سال ۲۰۲۳ صورت گرفت امسال چندان موثر نبوده است. فروش این شرکت در نیمه نخست امسال با ۷درصد کاهش به ۸۳۱هزار دستگاه کاهش پیدا کرده اما تسلا هنوز هم پرفروش‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی در جهان باقی مانده است. کاهش فروش، کاهش قیمت‌ها و هزینه‌های عملیاتی بیشتر به دلیل افزایش فعالیت در کارخانه‌های خارج از آمریکا تاثیر بزرگی روی سود تسلا گذاشته و سود عملیاتی این شرکت در نیمه اول امسال با ۴۵درصد کاهش به ۲.۵میلیارد دلار رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =