واردات خودرو

شرایط ثبت سفارش خودروهای وارداتی مناطق آزاد، درحالی ابلاغ شد که طبق آن، چند محدودیت و ممنوعیت برای ورود خودروهای خارجی به‌این مناطق در نظر گرفته شده است.

طبق ابلاغیه معاون دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با موضوع «ثبت سفارش واردات خودرو به‌مناطق آزاد»، امکان ورود خودرو از برخی کشورها به این مناطق وجود ندارد. همچنین محدودیت‌های قیمتی و حجم موتوری نیز در نظر گرفته شده است.

بر این اساس، خودروهای آمریکایی و کره‌ای، مدل‌های برقی و هیبرید بالای ۴۰ هزار دلار و همچنین خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی امکان واردات به‌مناطق آزاد را ندارند. جدا از خودروهای آمریکایی که از سال‌ها قبل واردات آن‌ها به کشور ممنوع شده و همچنین بالای ۲۵۰۰ سی‌سی‌ها، محدود کردن ورود خودروهای کره‌ای و مدل‌های بالای ۴۰ هزار دلار برقی و هیبرید به‌مناطق آزاد، سیاست‌های جدیدی به‌شمار می‌روند.

پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، زمزمه‌هایی مبنی بر ممنوعیت ورود مدل‌های کره‌ای به‌گوش رسید؛ موضوعی که به اختلاف بین ایران و کره‌جنوبی بر سر پول‌های بلوکه‌شده مربوط می‌شد. بااین ‌حال مدل‌های کره‌ای جزو نخستین خودروهایی بودند که پس از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور ۱۴۰۱ وارد کشور شدند.

در ادامه با بالا گرفتن اختلاف ایران و کره‌جنوبی بر سر پول‌های بلوکه‌شده، بار دیگر زمزمه‌های ممنوعیت ورود خودروهای کره‌ای به‌کشور مطرح شد. آن‌طور که برخی فعالان عرصه واردات خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گویند، ثبت سفارش واردات خودروهای کره‌ای به‌کشور از اواخر سال گذشته متوقف شده است.

حتی گفته می‌شود واردکنندگان خودروهای کره‌ای با توجه به‌ممنوعیت اعمال‌شده، سراغ دیگر برندها رفته‌اند. حالا نیز طبق آن‌چه در قالب شرایط ثبت سفارش واردات خودرو به‌مناطق آزاد آمده، خودروهای کره‌ای امکان ورود به‌این مناطق را ندارند. این درحالی است که خودروهای کره‌ای از جنبه قیمت و کیفیت تقریبا بین مدل‌های ژاپنی و چینی قرار می‌گیرند و از همین رو همواره با استقبال مشتریان ایرانی مواجه بوده‌اند.

نکته دیگر درمورد شرایط واردات خودرو به‌مناطق آزاد، ممنوعیت واردات خودروهای برقی و هیبرید بالای ۴۰ هزار دلار است. این ممنوعیت البته برای واردات خودرو به‌تمام کشور اعمال شده و اتفاقا همین موضوع تامل‌برانگیز است؛ تامل‌برانگیز از آن جهت که سیاستگزار می‌توانست محدودیت قیمتی واردات خودروهای برقی و هیبرید را برای مناطق آزاد (با توجه به‌شرایط خاص این مناطق) بردارد.
مناطق آزاد همان‌طور که از نامشان برمی‌آید، شرایطی متفاوت از سرزمین اصلی دارند و معمولا سخت‌گیری کمتری در تجارت این مناطق اعمال می‌شود.

در متن ابلاغیه‌ای که معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صادر کرده، آمده است که امکان ثبت آماری واردات خودرو به‌مناطق آزاد از محل ارز سپرده خود پس از تایید تخصیص ارز توسط بانک‌مرکزی فراهم است. در این ابلاغیه تاکید شده که اظهار و ترخیص کلیه خودروهای مشمول اعم از خودروهای ثبت‌آماری‌شده قبلی یا جدید باید از طریق سامانه رفع تعهد ارزی مناطق آزاد سامانه امور گمرکی انجام شود.

همچنین رعایت مبنای تعیین ارزش خودرو، اخذ تاییدیه استاندارد و رعایت ضوابط آلایندگی و ضرورت بررسی صلاحیت فنی و حرفه‌ای واردکنندگان، استعلام اصالت قراردادهای واردات خودرو با شرکت خارجی و خدمات پس از فروش از طریق وزارت صمت یا سازمان توسعه تجارت و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان نیز ضروری است.

از طرفی، ورود و ترخیص خودروهای مشمول بدون ثبت آماری معتبر و بدون تخصیص ارز به‌محدوده مناطق آزاد ممنوع است.

در بخش دیگری از این ابلاغیه آمده که هیات وزیران پیگیری‌ها و جلساتی با وزارت صمت، بانک‌مرکزی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به‌منظور تعیین سهمیه از سایر منابع ارزی داشته که به‌محض حصول نتیجه، مراتب در ابلاغیه‌های بعدی به آن سازمان منعکس خواهد شد.

افزایش قیمت ۴۰ میلیون‌تومانی چانگان CS۳۵ تیپ ۳

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پادرا پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۷۴۴ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۹۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۹۴۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۰ میلیون‌تومان، ساینا S دوگانه (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۴۴۵ میلیون‌تومان و سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۴۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی و رشد قیمت ۱۵ و ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۲۵ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۱۷۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۹۶۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۱۵ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۲۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افت بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و سری ۳ (۳۳۰i) با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =