اتوبوس‌

با نزدیک شدن به ایام اربعین، مسئولان از اجرای برنامه‌های مختلف برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی (ع) خبر می دهند. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

ایمن‌سازی مسیرهای جاده‌ای منتهی به مرزهای اربعینی کشور

دو روز قبل، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با وعده بهسازی ۳ آزادراه کشور با اعتبار ۳.۵همت اظهار کرد: ۹ هزار اتوبوس برای برای جابه‌جایی زائران اربعین نیاز است.

داریوش امانی اظهار کرد: برای تسریع در روند اجرایی طرح، ۵ اکیپ در محور آزادراه قم- کاشان و ۶ اکیپ اجرایی در آزادراه زنجان- تبریز در حال فعالیت هستند.

وی با بیان این‌که مقاطع ضروری آزادراه قم-کاشان-اصفهان تا پایان سال جاری با اقدامات ترمیمی بهسازی می‌شود، افزود: در زمان حاضر ۳۰۰ اکیپ اجرایی جهت بهسازی ۳۴هزار کیلومتر راه شریانی در کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به سفرهای اربعین، گفت: اقدامات گسترده‌ای در راستای بهسازی، ایمن‌سازی و... مسیرهای جاده‌ای منتهی‌به مرزهای اربعینی کشور در حال اجراست که تا ۲۰ روز پیش از شروع سفرها ادامه می‌یابد.

به‌گفته رئیس سازمان راهداری، نصب و استقرار سایبان‌های جدید، دستگاه‌های آبسردکن، احداث سرویس‌های بهداشتی و... در پایانه‌های مرزی، در زمره اقدامات این سازمان جهت امور رفاهی زائران است.

امانی ارائه خدمات سفر به زائران اربعین حسینی را ازجمله مهم‌ترین مسئولیت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دانست و تصریح کرد: برای حمل‌ونقل زائران اربعین حسینی در پیک (اوج) سفرهای بازگشت، ۹هزار دستگاه اتوبوس نیاز است که امید است با استفاده از ظرفیت داخلی شرکت‌ها، سازمان‌های نظامی و... بتوانیم بهتر از سال‌های گذشته به زائران اربعین ارائه خدمت کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز از چهارخطه شدن محور اهواز به چذابه (طریق‌الحسین) تا اربعین امسال خبر داد.

مسعود بیات‌منش در این باره گفت: محور اهواز- چذابه از مسیر شهرهای حمیدیه، کوت سیدنعیم، سوسنگرد و بستان عبور می‌کند و به دلیل ترانزیت کالا به کشور عراق و همچنین تردد زوار اربعین حسینی بسیار پرتردد و حائزاهمیت است.

وی افزود: این محور (اهواز-چذابه) به طول ۱۱۵ کیلومتر است و تنها پنج کیلومتر از آن باقیمانده تا به صورت کامل چهارخطه شود، همچنین فرآیند چهار خطه کردن ۵۰درصد از محور اهواز - خرمشهر آغاز شده که طی ۲ تا سه سال آینده به پایان می‌رسد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی خوزستان گفت: محور شوش - بستان به طول ۳۶کیلومتر، دیگر راه دسترسی به مبادی مرزی استان بوده که کار چهار خطه کردن ۱۰ کیلومتر از این مسیر آغاز شده و تلاش بر این است تا در آینده به دنبال تامین منابع مالی خوبی برای این محورها باشیم تا علاوه بر کاهش تصادفات، سفر امنی برای زائران اربعین حسینی فراهم کنیم.

ارائه تسهیلات ‌خرید خودرو ون برای تامین ناوگان موردنیاز اربعین

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان هم از اعطای تسهیلات خرید خودرو ون برای تامین ناوگان موردنیاز اربعین ۱۴۰۳ به واجدین شرایط خبر داد.

فواد غزیعلی اظهار کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت صمت، به متقاضیان واجد شرایط تسهیلات خرید خودرو ون پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه فراهم کردن این شرایط به منظور تامین ناوگان موردنیاز اربعین حسینی انجام می‌شود، افزود: در این زمینه ۳شرکت‌ خودروساز برای تولید و ارائه ۷۴۰دستگاه خودروی ون اعلام آمادگی کردند.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان یادآور شد: متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط دریافت این خودروها می‌توانند به انجمن‌های صنفی مسافری در سراسر استان مراجعه کنند.

رئیس ستاد اربعین نیز با اشاره به بازدید از مرزهای شلمچه و چذابه اظهار کرد: بیش از ۱۳۰ پروژه در حوزه تسهیل‌گری امور اربعین حسینی(ع) در حال اجراست که نوید یک اربعین خوب را می‌دهد.

سیدمجید میراحمدی در خصوص امکانات مرزهای عراق بیان کرد: خوشبختانه دولت عراق اقدامات وسیعی در جاده‌ها و پایانه‌های مرزی آغاز کرده و در حال ایجاد تحول در زیرساخت‌ها است. به طور مثال امسال تمام جاده‌های محل عبور و مرور زائران اربعین حسینی تحت پوشش دوربین‌های کنترل سرعت، استفاده از موبایل و کمربند ایمنی قرار گرفته‌اند که این کار به جلوگیری از تصادفات و تلفات بسیار کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین کشور عراق در حال توسعه پایانه‌های مرزی، ایجاد سایه‌بان، مه‌پاش و سایر امکانات مورد نیاز است البته ما هم مانند سال‌های گذشته در بخش‌هایی کمک می‌کنیم تا زائران ما در آن سوی مرز راحتی بیشتری داشته باشند.

از طرفی استاندار خوزستان با بیان این که آنچه سال گذشته بسیار ما را رنج داد حوادث ترافیکی پس از برگشت زائران بود که به دلیل واژگونی‌های ناشی از خواب‌آلودگی رخ دادند، گفت: همه باید بدانند استراحت دوساعته در زمان برگشت می‌تواند مانع وقوع حوادث شوند. در اربعین سال گذشته بیش‌از ۷۰نفر در این حوادث از دست رفتند و امیدواریم امسال درس بگیریم.

علی‌اکبر حسینی‌محراب در ادامه عنوان کرد: در روز منتهی‌به اربعین حسینی ۱۳۰ هزار نفر از مرز خارج می‌شوند. خدمات‌رسانی وسایل نقلیه از جمله اتوبوس‌ها و قطار در پایانه‌ها برنامه‌ریزی شده است تا زائران به استان‌های خود منتقل شوند.

وی افزود: همچنین در حال صحبت با دولت هستیم تا اجازه داده شود شرکت‌های حمل‌ونقل، اتوبوس‌های جدیدی وارد کنند تا تردد آسان‌تر شود. اگر شرکت‌های حمل‌ونقل بتوانند با کشورهایی مانند ترکیه و عراق صحبت و قرارداد اجاره وسایل نقلیه منعقد کنند، این امر در جابه‌جایی آسان‌تر زائران تاثیرگذار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =