BYD

فاتح کاجیر، وزیر صنعت و فناوری ترکیه، به‌تازگی تایید کرد دولت این کشور نه‌تنها با بی‌وای‌دی و چری، بلکه با سایک و گریت‌وال نیز درحال مذاکره است.

شرکت چینی BYD اعلام کرد یک کارخانه تولید خودرو با سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری را در ترکیه تاسیس خواهد کرد. مقامات ترکیه‌ای می‌گویند این کشور به ‌زودی از توافق مهم خود با BYD برای ساخت کارخانه تولید خودرو به ارزش یک‌میلیارد دلار رونمایی خواهد کرد. قرار است کارخانه جدید چینی‌ها در غرب ترکیه تاسیس شود و حضور این غول خودروسازی در اروپا را گسترش دهد.

این سرمایه‌گذاری عظیم در حالی انجام می‌شود که اتحادیه اروپا اخیرً تعرفه‌های جدیدی را روی خودروهای وارداتی چینی وضع کرده است. تاسیس کارخانه در ترکیه می‌تواند برای خودروسازان چینی بسیار سودمند باشد، چون ترکیه با اتحادیه اروپا توافق‌نامه اتحادیه گمرکی دارد. همچنین خودروهای برقی فروش خوبی در بازار محلی دارند و ۷.۵درصد از کل فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادند.

انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۳۲ به حدود ۳۰.۴ درصد برسد.

مایکل سو، مدیرعامل بی‌وای‌دی اروپا، اخیرا گفته بود این شرکت علاقه‌مند به راه‌اندازی یک کارخانه اروپایی دوم است. کارخانه دوم از کارخانه درحال ساخت در مجارستان پشتیبانی ‌می‌کند.

بلومبرگ اشاره کرد افزایش سرمایه‌گذاری‌های اروپایی می‌تواند از اعمال تعرفه‌های احتمالی به شرکت‌های چینی، پس از تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد یارانه‌های دولتی دریافت‌شده توسط آن‌ها، جلوگیری کند.

قراردادی در ابعاد دولتی

انتظار می‌رود رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تا چند روز آینده نهایی شدن این قرارداد را اعلام کند.

قرار است کارخانه BYD در استان مانیسا تاسیس شود. البته مسئولان شرکت BYD از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده‌اند هرچند تاسیس کارخانه جدید می‌تواند دسترسی این برند به اتحادیه اروپا را بهبود بخشد زیرا ترکیه با این اتحادیه توافق‌های متعددی دارد.

همان‌طور که می‌دانید اروپایی‌ها تعرفه‌های شناوری را روی خودروهای چینی وضع کرده‌اند و این رقم برای خودروهای بی‌وای‌دی حدود ۱۷درصد است که البته بر ۱۰درصد تعرفه قبلی افزوده خواهد شد.

جدای از دسترسی به بازار اروپا، بی‌وای‌دی می‌تواند در بازار ترکیه نیز حضور داشته باشد. خودروهای برقی سهم ۷.۵درصدی از کل فروش خودروهای صفرکیلومتر ترکیه را در سال قبل به خود اختصاص داده‌اند.

این کشور حدود ۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد. نکته جالب اینکه ترکیه از تصمیم قبلی خود برای وضع تعرفه ۴۰ درصدی روی خودروهای چینی وارداتی عقب‌نشینی کرده و علت آن را تشویق خودروسازان این کشور برای سرمایه‌گذاری دانسته است.

این تصمیم پس از گفت‌وگوی اردوغان و شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اتخاذ شد. رهبران ترکیه و چین چند روز پیش در جلسه کشورهای عضو شانگهای که در آستانه قزاقستان برگزار شد با یکدیگر دیدار کردند و در پی آن ترکیه تصمیم قبلی خود برای وضع تعرفه روی خودروهای جینی را تغییر داد.

بی‌وای‌دی در چند سال اخیر رشد فوق‌العاده‌ای داشته و به پرفروش‌ترین خودروساز چین بدل شده است. این برند همچنین به دنبال عرضه خودروهای برقی ارزان در بازارهای اروپایی است. ازجمله این خودروها می‌توان به هاچ‌بک سیگل اشاره کرد که انتظار می‌رود با قیمتی کمتر از ۲۲ هزار دلار عرضه شود.

سابقه‌ تنش تعرفه‌ای

ازسوی‌دیگر این امکان وجود دارد که حضور بی‌وای‌دی در ترکیه به دلیل فرار از تعرفه‌های جدید باشد چراکه ترکیه با هدف حمایت از صنعت خودرو خود تعرفه ۴۰درصدی روی خودروهای وارداتی چینی اعمال و دولت چین نیز نارضایتی عمیق خود از تصمیم ترکیه در اعمال تعرفه‌های جدید علیه خودروهای برقی این کشور ابراز کرد.

در مقابل وزیر تجارت چین از ترکیه خواست فورا این تعرفه‌های تبعیض‌آمیز علیه محصولات چینی را حذف کند. چینی‌ها می‌گویند تصمیم ترکیه برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است و این سیاست‌های متغیر نه‌تنها به منافع دو طرف و مصرف‌کنندگان ترک آسیب می‌زند بلکه نگرانی شرکت‌های چینی درباره محیط کسب‌وکار ترکیه را تشدید کرده و اعتماد آن‌ها به سرمایه‌گذاری در این کشور را کاهش می‌دهد.

ترکیه تنها روی خودروهای سواری ساخت چین تعرفه اضافی وضع کرده، بنابراین محصولات چینی گزینه‌ای نامطلوب در مقایسه با محصولات سایر اعضای سازمان تجارت جهانی خواهند بود.

وزیر تجارت چین گفت چنین کاری تبعیض علیه خودروهای چینی محسوب می‌شود و به‌طور جدی اصل رفتار سازنده با کشور طرف مقابل را نقض می‌کند. به همین خاطر وزیر تجارت چین از ترکیه درخواست کرد سریعا تعرفه‌های تبعیض‌آمیز یادشده را حذف کند. او همچنین افزود اقدامات ضروری به منظور حفاظت از منافع و حقوق شرکت‌های چینی را انجام خواهد داد.

لین جیان، سخنگوی وزارت امورخارجه چین نیز چند روز قبل اظهار کرد تصمیم ترکیه در زمینه وضع تعرفه‌های جدید روی خودروهای چینی با قوانین سازمان تجارت جهانی سازگار نیست و بر روابط دوجانبه چین و ترکیه تاثیر منفی می‌گذارد.

خبرنگاران از لین جیان درباره تعداد فزاینده برخی کشورها ازجمله مکزیک و برزیل که روی محصولات چینی تعرفه وضع می‌کنند، سوال کرده‌اند و او گفت روابط دوجانبه چین با کشورهای آمریکای‌لاتین ازجمله برزیل، مکزیک، شیلی و کلمبیا خوب و رو به رشد بوده و همکاری‌های تجاری دوجانبه نیز پایدار و درحال توسعه است.

لین ضمن ارجاع سوالات خبرنگاران درباره تعرفه‌ها به بخش‌های مرتبط اظهار کرد همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین چین و این کشورها در راستای منافع اساسی و انتظارات طرفین است.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شوند که ترکیه اعلام کرد از چند روز دیگر ۴۰درصد تعرفه اضافه را روی خودروهای وارداتی از چین اعمال می‌کند تا از خودروسازان داخلی خود حفاظت کند.

این تعرفه‌ها به ازای هر خودرو حداقل ۷ هزار دلار خواهند بود. وزارت تجارت ترکیه با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: تصمیم در این زمینه به منظور بهبود کسری تجاری این کشور و تلاش برای سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر گرفته شده است.

به گزارش بلومبرگ، ترکیه در سال ۲۰۲۳ نیز میزان تعرفه خودروهای برقی وارداتی از چین را افزایش داد تا از تولید داخلی خود حمایت کند.

کارشناسان می‌گویند تصمیم ترکیه علیه خودروهای چینی کمکی به صنعت داخلی و مصرف‌کنندگان ترک نخواهد کرد.

جوئی دانگشو، مدیر انجمن خودروهای سواری چین می‌گوید یکی از دلایل اصلی وضع تعرفه اضافی روی خودروهای چینی، کسری تجاری بزرگ ترکیه و رکود اقتصادی مداوم آن است. ترکیه به دنبال توسعه صنعت خودرو برقی خود است و رقابت با خودروسازان چینی را یک چالش مهم می‌داند.

توسعه‌ای که محدود نخواهد بود

این خودروساز چینی اولین کارخانه تولید خودروهای برقی خود در جنوب شرق آسیا را چند روز قبل در تایلند افتتاح کرد. BYD همچنین کارخانه سابق فورد در برزیل را خریداری کرد و به دنبال تاسیس یک کارخانه جدید در مکزیک است.

اولین کارخانه چینی‌ها در اروپا نیز فرآیند ساخت‌وساز خود در مجارستان را طی می‌کند.

فروش BYD در سه‌ماهه دوم امسال رکورد زده و به ۹۸۲,۷۴۷ دستگاه رسیده که بیش از ۴۰ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. با اینکه فروش این خودروساز در اروپا تا به اینجای کار تعریفی نداشته اما فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی قابل‌توجهی انجام داده و برای مثال جای فولکس‌واگن را به عنوان اسپانسر اصلی مسابقات یورو ۲۰۲۴ گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =