بورس

در دادوستدهای روز ‌چهارشنبه بازار سهام، نمادهای بزرگ خودرویی روندی کاهشی را طی کردند اما شاخص‌کل بورس مثبت شد.

بر این اساس، نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و کرمان‌خودرو منفی و نمادهای بهمن‌دیزل و سایپادیزل مثبت شدند. همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۱۳هزار نوبت معاملاتی ۳۳۳میلیون سهم به ارزش ۱۱۹میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز یکشنبه با افت روبه‌رو شد. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز چهارشنبه نیز بالغ‌بر ۲۴۱هزار میلیارد تومان شد.

بورس مثبت شد

روز چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با رشد ۱.۵۴۵واحدی در محدوده ۲‌میلیون و ۲۰۲هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افزایش ۸۱۱واحدی در محدوده ۷۰۴هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۵.۷میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۴.۸هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۶۲واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۵.۲میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۲هزارمیلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. کارشناسان بازار سهام معتقدند بازار سهام به نقطه‌ای رسیده است که از ایده‌های روی کاغذ و تئوریک استقبال نمی‌کند و تا زمان اجرای تصمیمات و عملی شدن آن‌ها صبر می‌کند. با این وجود می‌توان کاهش ترس سرمایه‌گذاران و اهالی تالار شیشه‌ای را به‌وضوح دید.

مشخصا بازار سهام تا پایان سال، چشم‌انداز روشنی دارد و بالاتر از بازارهای موازی، به سهامداران خود بازدهی خواهد داد. مراسم تحلیف نیز در روز نهم مردادماه برگزار خواهد شد و گویا بازار سرمایه، تا آن زمان قصد صبوری دارد و احتمالا جهت خاصی را به خود نگیرد.

انتظاری که وجود داشت، این بود که دولت چهاردهم واکنشی را در رابطه با بازار سرمایه داشته و به‌طور مشخص در رابطه با بازار سرمایه موضع خود را اعلام کند تا سهامداران بدانند چه اتفاقی، خوب یا بد، برای بازار خواهد افتاد.

به نظر می‌رسد این رویکرد مناسب‌تری در برخورد با بازار سرمایه به‌شمار می‌رفت. این درحالی است که بازار سرمایه تابعی از شرایط حاکم بر اقتصاد است به‌طوری که با رشد اقتصادی، شاخص بورس نیز در مدار صعودی قرار می‌گیرد، زمانی که کشور با رکود اقتصادی مواجه می‌شود، فعالیت بخش‌های تولیدی و خدماتی، شرایط تحرک‌بخشی لازم را ندارد و همین موضوع به منجر به افت شاخص بازار سرمایه می‌شود.

ازسوی‌دیگر برخی فاکتورها و سیاستگزاری‌های اقتصادی، بازار سرمایه و میزان سرمایه‌گذاری مردم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، برخی سیاستگزاری‌ها منجر به بی‌ثباتی‌های مالی و در مواقع دیگر بازار را در مدار صعودی قرار می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =