خودرو برقی

علی گلدوست در سرمقاله روز ( یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «تاثیر ناترازی برق بر تامین انرژی خودروهای الکتریکی وارداتی در ایران » پرداخت.

ستاد دانشگاه و رئیس گروه پژوهشی محیط‌زیست مبنا در این باره نوشت:

ورود خودروهای الکتریکی به بازار ایران، امیدهایی در زمینه کاهش آلودگی هوا و وابستگی به سوخت‌های فسیلی ایجاد کرده است اما در شرایط کنونی، ناترازی شدید برق در کشور چالشی جدی برای تامین انرژی این خودروها به وجود آورده است. به‌همین‌دلیل در ادامه به شرح وضعیت فعلی تامین برق برای خودروهای الکتریکی در ایران پرداخته و توصیه‌هایی برای بهبود این وضعیت ارائه خواهیم داد.

در سال‌های اخیر، کشور با ناترازی جدی در تامین برق مواجه شده و قطع مکرر برق در فصول گرم سال و فشارهای وارد بر شبکه برق‌رسانی، نشان‌دهنده کمبود زیرساخت‌های لازم برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون برق است.

در چنین شرایطی، ورود خودروهای الکتریکی که نیازمند ایستگاه‌های شارژ کارآمد و تامین پایدار برق هستند، چالشی پیچیده و مشکل‌ساز به نظر می‌آید. یکی از بزرگ‌ترین موانع و حلقه‌ مفقوده پیش‌روی گسترش خودروهای الکتریکی در ایران، نبود ایستگاه‌های شارژ کافی و کارآمد است.

این مشکل نه‌تنها کاربران خودروهای الکتریکی را دچار مشکلات عملیاتی می‌کند، بلکه اعتماد عمومی به این فناوری را نیز کاهش می‌دهد. بدون داشتن یک شبکه گسترده و مطمئن از ایستگاه‌های شارژ ممکن است استفاده از خودروهای الکتریکی به یک تجربه پرمخاطره و ناکارآمد تبدیل شود.

در این رابطه می‌توان به مصوبه شماره ۵۷۸۲۳۷ مورخ ۲۵/۱۰/۱۴۰۱ شورای اقتصاد با موضوع حمل‌ونقل درون‌شهری عمومی و پاک اشاره کرد که حدود ۳۸درصد محصولات قابل‌جایگزینی از تعداد ۳۴۶ هزار ناوگان (دستگاه) را به اتوبوس شهری برقی، تاکسی سدان برقی و موتورسیکلت برقی اختصاص داده و نکته قابل‌توجه اینکه باید ۵۰درصد محصولات برقی تا انتهای سال ۱۴۰۲ به ناوگان حمل‌ونقل بدون داشتن زیرساخت ایستگاه شارژ اضافه می‌شدند.

برای بهبود وضعیت در ابتدا جهت رفع مشکل ناترازی برق و تامین انرژی پایدار برای خودروهای الکتریکی، دولت و بخش خصوصی باید به‌طور جدی در زمینه توسعه و بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه انرژی خورشیدی به‌عنوان راهکاری موثر و پایدار برای تامین برق ایستگاه‌های شارژ سرمایه‌گذاری کنند.

ایران با داشتن شرایط جغرافیایی مناسب برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی، پتانسیل بالایی برای تولید برق از این منبع پاک دارد.

ایجاد بسترهای مناسب برای تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، نه‌تنها به حل مشکل ناترازی برق کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک منبع تامین برق پایدار و اقتصادی برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی و کاهش فشار بر شبکه برق‌رسانی نیز عمل کند. سپس احداث ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی در نقاط مختلف کشور باید در اولویت قرار گیرد.

این ایستگاه‌ها می‌توانند با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به تامین برق خودروها بپردازند و به کاهش ناترازی برق کمک کنند. البته آموزش و آگاهی‌رسانی به مردم درباره مزایای استفاده از خودروهای الکتریکی و نحوه بهره‌برداری صحیح از آن‌ها هم می‌تواند به گسترش استفاده از این فناوری کمک کند. نکته دیگر حمایت از پژوهش‌ها و طرح‌های نوآورانه در زمینه طراحی و ساخت ایستگاه‌های شارژ با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است که می‌تواند به بهبود زیرساخت‌ها و افزایش کارایی آن‌ها منجر شود.

در این مورد وزارت نیرو سند چشم‌انداز توسعه خودروهای برقی را تهیه کرده است. بنیاد نخبگان نیز در سال ۱۳۹۹ اقدام به برگزاری مسابقه مسئله محور طراحی ایستگاه شارژ خودرو برقی کرد که در هر دو مورد نگارنده عضو و مدیر پروژه بوده است. در خاتمه، باید تاکید کرد ورود خودروهای الکتریکی به بازار ایران نیازمند توجه ویژه به مسائل زیرساختی و تامین پایدار انرژی است.

ناترازی برق در شرایط فعلی، چالشی جدی به شمار می‌آید که تنها با همکاری همه‌جانبه دولت، بخش خصوصی و جامعه علمی قابل‌حل است. راه‌حل‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، فرصتی برای دستیابی به یک آینده پایدار و دوستدار محیط‌زیست فراهم می‌کنند که نباید از آن غافل شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد US ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    0 0
    عالی
  • سعید IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    0 0
    چرا از این کارشناسان خبره و جوان در دولت استفاده نمی‌شود در حالی که می گویند می‌خواهند از جوانان استفاده کنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =