پیکاپ های فول سایز

کاربری، ظرفیت‌، تقاضای بالای این خودروها و عدم هم‌خوانی آن با عرضه تنها بخشی از چرایی گرانی پیکاپ‌ها در سراسر دنیاست

قیمت پیکاپ‌ها در سال‌های اخیر به‌نوعی از کنترل خارج شده و قیمت اکثر پیکاپ‌ها از ۵۰هزار دلار شروع می‌شود. ۶ فاکتور اساسی در تعیین نرخ پیکاپ‌ها تاثیرگذار است. کاربری، ظرفیت‌، تقاضای بالای این خودروها و عدم هم‌خوانی آن با عرضه تنها بخشی از چرایی گرانی پیکاپ‌ها در سراسر دنیاست. هرچند برخی کشورها عمده مشکلات عرضه این خودروها را حل کرده‌اند، اما به‌نوعی لوکس‌بودن این خودروها و اندازه و کاربری آن باعث شده است به یکی از پرطرفدارترین مدل‌ها در بازارهای جهانی تبدیل شوند؛ همین موضوع سبب شده است خودروسازان بسیاری، فناوری‌های جدید را چاشنی پیکاپ‌ها کنند و بازار را در دست بگیرند. سایر تولیدکنندگان هم در رقابت با آن‌ها مدل‌هایی مجهز به تکنولوژی‌های جدید را روانه بازار می‌کنند و در این رقابت قیمت نهایی پیکاپ‌ها است که افزایش می‌یابد.

کاربری و تطبیق‌پذیری بالا؛ عامل اصلی گرانی

پیکاپ‌ها را می‌توان یکی از معدود خودروهایی دانست که فضای کافی را در اختیار مشاغل مختلف و حتی استفاده‌های شخصی فراهم می‌کنند و همین موضوع آن‌ها را به یک خودرو با کاربری‌های خاص تبدیل کرده است. این خودروها می‌توانند در آن واحد یک سدان خانوادگی یا یک وسیله باری برای مشاغل مختلف، یک مدل آفرود یا یک خودرو شخصی باشند. این پیکاپ‌ها درحال‌حاضر نقش‌های مختلفی در کشورهای کوچک و بزرگ ایفا می‌کنند و حتی در بسیاری از ناوگان‌های سراسر جهان به‌عنوان خودروهای امدادی نیز به‌کار گرفته می‌شوند. همین موضوع باعث شده است تا خودروسازان روی مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهند و یک مدل را با چند تریم‌ مختلف عرضه کنند. به‌عنوان مثال رم۱۵۰۰ با بیش‌از ۵۰ پیکربندی در بازارها موجود است که از اندازه موتور تا راحتی سرنشینان و قطعات تکنولوژیکی در تعیین این پیکربندی‌ها نقش دارند. این موضوع در کنار رتبه‌بندی و ایمنی بالای این خودرو، رم۱۵۰۰ را به یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین مدل در این سگمنت تبدیل کرده است.

تاثیر سایز پیکاپ‌ها بر سیستم تعلیق و قیمت نهایی

اندازه پیکاپ‌ها از چند جنبه بر قیمت‌ آن‌ها تاثیر می‌گذارد؛ نخست آن‌که در مقایسه با سدان‌ها و حتی برخی از شاسی‌بلندها فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان و حتی بار قرار می‌دهد که همین یکی از جذابیت‌های تاثیرگذار روی قیمت آن‌هاست. از سوی دیگر، تولید این خودروها در مقایسه با سدان‌ها به مواد اولیه بیشتری نیاز پیدا می‌کند. این در حالی است که این خودروها به‌دلیل عملکردی که دارند با موادی با کیفیت بیشتر ساخته می‌شوند و هزینه‌های تولید آن افزایش می‌یابد. علاوه‌بر این‌ها، این خودروها با اندازه و وزنی که دارند به سیستم تعلیق و هندلینگ متفاوت‌تری نسبت به سدان‌ها احتیاج دارند. تمام این موارد در کنار هم قیمت نهایی محصولات را بالا می‌برند.

عدم همخوانی عرضه و تقاضا و فروش مجدد آسان؛ دو فاکتور اساسی در گرانی پیکاپ‌ها

یکی از بزرگ‌ترین دلایل گرانی پیکاپ‌ها به شرایط عرضه و تقاضای این خودروها برمی‌گردد. در هر صورت، نیاز به پیکاپ در سراسر جهان افزایش یافته، اما تولید آن‌ها هنوز نتوانسته است هم‌راستا با تقاضای آن‌ها در بسیاری از کشورها اتفاق بیفتد. این در حالی است که جوامع امروزی بیش‌از همیشه نیاز به حضور خودروهایی با قابلیت‌ها و کاربری‌های پیکاپ‌ها دارد. نکته دیگری که قیمت پیکاپ‌ها را افزایش می‌دهد، بازار مدل‌های دست دوم این خودروهاست. امکان فروش راحت این خودروها در بازار مدل‌های دست دوم باعث شده است تقاضا برای آن‌ها افزایش یابد و قیمت‌ها نیز به تبع آن بالا برود. راحتی فروش پیکاپ‌های دست‌دوم را شاید بتوان در کارایی بالای آن‌ها جست‌وجو کرد که ارزش فروش مجدد بالایی را به آن‌ها می‌دهد. بنابراین اکثر پیکاپ‌ها حتی اگر مسافت پیموده‌شده بالایی هم داشته باشند، همچنان با قیمت‌های خوبی به فروش می‌رسند.

قدرت؛ اصل مهم سهم خواهی پیکاپ‌ها از بازارهای متنوع

اگر پیکاپ‌ها توان کافی برای انتقال و جابه‌جایی بار و ورود به مسیرهای آفرودی را نداشته باشند، به جرأت می‌توان گفت نیمی از بازار خود را از دست می‌دهند و شاید بازاری مشابه با برخی سدان‌ها به دست بیاورند. اکثر مصرف‌کنندگان این خودروها به دنبال مدل‌هایی هستند که قدرت کافی برای انجام کارهای مختلف را داشته باشند. بنابراین همواره فهرستی از نام این خودروها منتشر می‌شود که براساس پیشرانه و قدرت آن رتبه‌بندی می‌شوند. به‌تازگی نیز پیکاپ‌های برقی هم به این فهرست‌ها اضافه شده و بازار پیکاپ‌ها را توسعه داده است؛ دیزل، هیبرید، گازسوز و الکتریکی، پیشرانه‌هایی هستند که کار را برای رقابت در این بازار سخت کرده‌ است. بر این اساس، بسیاری از برندها چند گزینه موتور را در خط تولید پیکاپ خود ارائه می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =