سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو

سه‌شنبه، دوم مردادماه سال جاری آخرین روز برگزاری سومین نمایشگاه تحول صنعت‌خودرو بود.

در این روز هم استقبال از نمایشگاه همچنان چشمگیر بود. در بخش کار و تجاری این نمایشگاه تنها بهمن‌دیزل، سایپا دیزل و زامیاد حضور داشتندکه با به‌نمایش گذاشتن آخرین محصولات خود، نظر بسیاری از بازدیدکنندگان خودروهای کار و تجاری را به‌خود جلب کردند. براساس شنیده‌ها، قرار است به‌زودی جدیدترین اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، کشنده‌ها و کامیونت‌ها از سوی هر سه خودروساز ذکرشده به بازار عرضه شوند.

آشنایی با جدیدترین کشنده بهمن‌دیزل

بایک X9 کشنده قوی و پرتوان بهمن‌دیزل است که فروش آن از ابتدای خردادماه سال جاری با قیمت ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان در نمایندگی‌های این خودروساز آغاز شده است. این محصول قرار است در مردادماه سال جاری به‌دست مشتریان برسد.

بایک X9 از نظر طراحی فوق‌العاده آیرودینامیک و جذاب است که سبک جدیدی از طراحی کشنده‌های چینی را به‌نمایش می‌گذارد. این کشنده قدرتمند دارای یک موتور ۱۲۹۰۰ سی‌سی یا ۱۲.۹ لیتری کامینز است.

این پیشرانه قوی با نام X13NS5-560 معرفی می‌شود. این موتور از ساختار 6 سیلندر خطی با سیستم پاشش سوخت مستقیم و توربوشارژ، اینترکولر و سیستم آلایندگی SCR برخوردار است. این پیشرانه 6 سیلندر خطی ۱۲.۹ لیتری توربوشارژ می‌تواند ۵۶۰ اسب‌بخار قدرت را در ۱۸۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۲۶۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را بین هزار تا ۱۴۰۰ آرپی‌ام فراهم‌ آورد.

نکته بسیار مهم درباره کشنده بایک X9 بهمن‌دیزل این است که مانند کشنده‌های اروپایی در دور موتورهای پایین گشتاور بالایی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. انتقال قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک دارای ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله‌ای صورت می‌گیرد.

این گیربکس ساخت کمپانی ZF آلمان بوده که با نام ZF-12TX2621TD شناخته می‌شود. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی این کشنده جدید و قدرتمند بهمن‌دیزل می‌توان به: سیستم تعلیق عقب بادی دارای ۴ بالشتک با قابلیت تنظیم ارتفاع ECAS ، سیستم ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم ضدلغزش ASR، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز اضطراری خودکار AEBS، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ECS، رادار و کروزکنترل تطبیقی، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم پایش فشار باد تایر، ترمز پارک برقی، سیستم محدودکننده سرعت، دسته تعویض دنده در پشت فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژ وایرلس، سیستم مولتی‌مدیا ۱۳.۵ اینچی و... اشاره کرد. درحال حاضر قیمت‌ نهایی جدید این کشنده اعلام نشده؛ اما آخرین قیمت این کشنده قدرتمند بهمن‌دیزل در خردادماه سال جاری ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان بوده است.

اتوبوس VIP بین شهری زامیاد

این روزها نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس‌های بین شهری از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی شرکت خودروسازی زامیاد اخیرا محصولات کمپانی فوتون را در سبد محصولات خود قرار داده تا بتواند در این زمینه نیز سهمی داشته باشد.

اتوبوس بین شهری زامیاد از نظر ابعاد و اندازه مشابه مینی‌باس بوده؛ با این تفاوت که جادارتر و دارای ظرفیت ۱+۱۸ است. این اتوبوس بین شهری زامیاد با نام فوتون یو ۹ VIP شناخته می‌شود.

قوای محرکه این اتوبوس یک موتور ۶ سیلندر خطی به‌حجم ۶.۷ لیتری ساخت کمپانی کامینز است که به‌لطف فناوری توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها می‌تواند ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت را در ۲۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۱۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ آرپی‌ام فراهم‌ ‌آورد. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت در این اتوبوس را برعهده دارد.

این گیربکس با نام تجاری VOITH DIWA 854.6 معرفی می‌شود. این گیربکس مجهز به ریتاردر هیدرولیکی نیز هست. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی این اتوبوس می‌توان به: سیستم هشدار بین خطوط، سیستم تعلیق جلو دارای ۲ عدد کیسه باد و کمک‌فنر و سیستم تعلیق عقب دارای ۴ عدد کیسه باد و کمک‌فنر، نمایشگر ۷ اینچی لمسی برای مولتی مدیا، دوربین ۳۶۰ درجه، ۱۲ عدد بلندگو، آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی، دو عدد دریچه خروج اضطراری، دریچه سیستم تهویه‌مطبوع با قابلیت تنظیم برای هر سرنشین و صندلی‌های مسافر با قابلیت تخت‌خوابشو، LED با ابعاد ۱۱ اینچ برای هر صندلی به‌همراه سینی غذای تاشو و... اشاره کرد. هنوز قیمت نهایی این اتوبوس که به‌زودی به بازار عرضه می‌شود، از سوی شرکت خودروسازی زامیاد اعلام نشده است.

نیسان آبی با رنگ طلایی

همه ما با نیسان آبی، وانت سرسخت و پرتوان تولیدی کشور آشنا هستیم. نسخه ارتقا یافته این خودرو با نام پادرا به‌بازار آمده و همچنان به‌دلیل ساختار موتور و گیربکس جزو محبوب‌ترین وانت‌های کشورمان به‌حساب می‌آید. نسخه کامیونت زامیاد اکستند، نسخه فرمان راست و نسبتا بزرگ نیسان آبی است. این خودرو ۱۶ سانتی‌متر نسبت به‌نسخه‌های حاضر در بازار کشورمان بزرگ‌تر است.

درواقع کامیونت زامیاد اکستند نسخه صادراتی نیسان آبی است که برای کشورهای آفریقایی در نظر گرفته شده است. این خودرو از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با نیسان آبی نداشته و تنها تفاوت آن رنگ طلایی بدنه بوده که به جرأت می‌توان گفت زیباترین رنگ در میان خودروهای حاضر در سومین نمایشگاه تحول صنعت‌خودرو بود.

این خودرو از نظر مشخصات فنی همچنان به‌پیشرانه 4 سیلندر ۲۳۸۹ سی‌سی اتمسفریک مجهز است که این پیشرانه موسوم به M24 پلاس است. براساس اعلام شرکت زامیاد، بهینه‌سازی‌هایی برای این پیشرانه صورت گرفته که عبارت است از: سیستم پاشش سوخت به‌روش چند نقطه‌ای MPFI و افزایش نسبت تراکم و رسیدن به‌عدد ۸.۳ به یک.

همه این پارامترها سبب شده است این پیشرانه حداکثر ۷۰ کیلووات قدرت (معادل ۹۴ اسب‌بخار) را در دور ۴۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۸۷ نیوتون‌متر گشتاور را در دور ۲۵۰۰ آرپی‌ام فراهم‌ آورد. طبق آن‌چه شرکت خودروسازی زامیاد اعلام کرده، این خودرو در هر صد کیلومتر ۱۰.۸ لیتر بنزین می‌سوزاند. قدرت و گشتاور تولیدی از موتور این خودرو به‌کمک گیربکس ۱+۵ با ساختار کلاج تک‌صفحه‌ای خشک با عملگر هیدرولیکی به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. براساس شنیده‌های غیر رسمی، کامیونت زامیاد اکستند در کشورهای آفریقایی ۱۱ هزار دلار به‌فروش می‌رسد.

پادرا پلاس اسپرت

از دیگر محصولاتی که در غرفه گروه خودروسازی سایپا نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به‌خود جلب کرده بود، پادرا پلاس اسپرت بود. این وانت تک‌کابین با ادوات و تجهیزاتی همراه بود که وقار آن را دو چندان کرده و این خودرو را مشابه یک وانت آفرودی جلوه می‌داد.

تایرهای پهن، رکاب‌های آفرودی حجیم، لیپ سپر عقب، سپر جلو پلاستیکی با گارد فلزی و یک نوار فلزی پهن در بالای جلوپنجره به‌همراه قاب آینه‌های فلزی و سایر ادوات یک خودرو آفرودی، کاملا حس و استایل یک پیکاپ آفرودی را به‌این خودرو بخشیده بود.

این خودرو می‌تواند برای کسانی که قصد خرید یک خودرو نسبتا اقتصادی دارند که گاهی مصارف آفرودی هم داشته باشند، گزینه مناسبی است. قلب تپنده پادرا پلاس اسپرت همچنان همان پیشرانه نیسان آبی یا زامیاد اکستند است.

این موتور 4 سیلندر ۲۳۸۹ سی‌سی تنفس‌طبیعی و مجهز به‌سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای MPFI می‌تواند حداکثر تا ۷۰ کیلووات (۹۴ اسب‌بخار قدرت) و حداکثر ۱۸۷ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. در این خودرو یک گیربکس ۱+۵ وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.

کامیونت پادرا پلاس یخچال‌دار

وانت نیسان ‌(که حدود پنج دهه است در بازار کشورمان حضور دارد)، یکی از محبوب‌ترین خودروهای کار و تجاری در بازار خودرویی کشور است. شرکت خودروسازی زامیاد پس از پنج دهه تولید این خودرو، حدود دو سال است که نسخه فیس‌لیفت آن را با نام پادرا پلاس معرفی کرده است. اما جالب است بدانید که شرکت زامیاد با اندکی تغییرات در بخش قوای محرکه این خودرو سعی در برتری دادن این وانت در بازار کار و تجاری کشور دارد.

کماکان همان پیشرانه 4 سیلندر خطی ۲۳۸۹ سی‌سی تنفس‌طبیعی روی این خودرو نصب شده ‌که این بار با نام M24 و M24 پلاس معرفی می‌شود. این موتور حداکثر ۷۰ کیلووات (معادل ۹۴ اسب‌بخار قدرت) را در دور ۴۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۸۷ نیوتون‌متر گشتاور را در ۲۵۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان می‌آورد.

همچنان گیربکس ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های عقب را برعهده دارد. از دیگر تغییرات پادرا پلاس این است که سیستم کلاچ این خودرو تک‌صفحه‌ای خشک با عملگر هیدرولیکی است.

امکاناتی همچون سیستم تهویه‌مطبوع، چراغ رانندگی در روز، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در چهار جهت، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و سیستم صوتی بلوتوث برای این خودرو در نظر گرفته شده است. در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره قیمت‌ نهایی این خودرو از سوی شرکت خودروسازی زامیاد اعلام نشده است.

کامیونت پادرا پلاس کمپرسی

این خودرو همانند سایر نسخه‌هایش بوده و هیچ تفاوت ظاهری به آن‌ها ندارد. این کامیونت به‌منظور ارائه خدمات نسبتا سبک‌تر در نظر گرفته شده است. به‌عبارت دیگر، کامیونت پادرا پلاس کمپرسی همانند یک کامیون کمپرسی بوده؛ با این تفاوت که از ابعاد و اندازه جمع‌وجورتری برخوردار است.

این کامیونت مناسب کاربری‌های سبک بوده و به‌دلیل پیشرانه کم‌استهلاک، بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

پادرا پلاس کمپرسی نیز زیر کاپوت خود یک پیشرانه 4 سیلندر خطی ۲۳۸۹ سی‌سی اتمسفریک دارد که براساس تغییرات ایجادشده در سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری چند نقطه‌ای MPFI می‌تواند تا ۹۰ اسب‌بخار قدرت را در دور ۴۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۸۷ نیوتون‌متر را در دور ۲۵۰۰ نیوتون‌متر تولید کند.

در این کامیونت گیربکس ۱+۵ به‌خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد. درحال حاضر هنوز قیمت‌ نهایی پادرا پلاس کمپرسی مشخص نشده است.

کامیونت فوتون برقی

این روزها که الکتریزه شدن حمل‌ونقل در اولویت قرار گرفته است، خودروسازان سعی در ایجاد تنوع در سبد محصولات پاک خود دارند.

در راستای اجرای این سیاست، شرکت خودروسازی سایپا دیزل کامیونت فوتون برقی را در سومین نمایشگاه تحول صنعت‌خودرو به‌نمایش گذاشته بود. این کامیونت تمام‌برقی که تفاوت چندانی از نظر ظاهری با نسخه بنزینی خود ندارد، از موتور الکتریکی برخوردار است که می‌تواند نیروی لازم را برای حرکت آن فراهم کند.

از آن‌جا که محصولات کار و تجاری نسبت به‌خودروهای سواری برقی، نیازمند توان و گشتاور بیشتری بوده و باید از پیمایش بالاتری نیز برخوردار باشند، بر این اساس یک موتور الکتریکی از نوع سنکرون مغناطیس دائم در محور جلو این کامیونت تعبیه شده است. حداکثر توان خروجی این موتور الکتریکی به ۱۱۵ کیلووات (معادل ۱۵۴.۲ اسب‌بخار) و حداکثر گشتاور خروجی آن به ۳۰۰ نیوتون‌متر می‌رسد.

این موتور الکتریکی دارای حداکثر دور موتور ۱۲ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) است که همین مساله سبب می‌شود توان بهتری برای حرکت در زمان جابه‌جایی بار داشته باشد.

کامیونت فوتون از یک پک باتری ۸۱.۱۴ کیلووات-ساعتی لیتیوم-آهن-فسفات برخوردار است که به‌راحتی پاسخگوی نیازهای راننده این خودرو خواهد بود. باتری‌های ساخته‌شده در این کامیونت متعلق به‌شرکت CATL است که از عملکرد بالایی برخوردار است.

از مهم‌ترین امکانات این کامیونت برقی می‌توان به: پاور ویندوز، اتولایت (چراغ روز)، دوربین دید عقب، سیستم ترمز اضطراری خودکار AEBS، سیستم ترمز ممانعت از برخورد از روبه‌رو، سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS و سیستم ترمز دیسکی اشاره کرد. شرکت خودروسازی سایپا دیزل قرار است به‌زودی این کامیونت را در سبد محصولاتش قرار دهد.

کامیونت کمپرسی فوتون M4

شرکت خودروسازی سایپا دیزل برای گسترش سبد محصولات خود و جلب رضایت بیشتر مشتریان، کامیونت و کامیون‌های جدیدی را به‌سبد محصولاتش افزوده است‌. یکی از این محصولات جدید، کامیونت کمپرسی فوتون M4 است. فوتون M4 از یک موتور پرتوان کامینز با کد Cummins ISF3.8s5154 یورو پنج پلاسEEV بهره می‌برد.

این پیشرانه پرتوان می‌تواند حداکثر ۱۵۵ اسب‌بخار قدرت تولید کند. همچنین گیربکس 6 سرعته ZF6S558 نیز برای انتقال قدرت به‌چرخ‌های عقب برای این کامیونت در نظر گرفته شده است.

کامیونت فوتون M4 دارای امکاناتی نظیر سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS، سیستم ترمز اضطراری خودکار AEBS، سیستم ترمز ممانعت از برخورد از جلو، سیستم ترمز پایداری الکترونیکی ESC و... است.

جالب است بدانید که طرح فروش این خودرو به‌این شرح انجام شد: فوتون M4 باری بدون خواب با قیمتی برابر با 2 میلیارد و ۲۲۶ میلیون‌تومان، فوتون M4 باری 6 تن دارای اتاق خواب با قیمتی برابر با ۲ میلیارد و ۲۷۹ میلیون‌تومان و فوتون M4 باری ۸.۵ تن دارای اتاق خواب با قیمتی برابر با ۲ میلیارد و ۳۰۳ میلیون‌تومان عرضه شدند.

کشنده دانگ‌فنگ KX520 4×2

سایپا دیزل برای آن دسته از مشتریانی که به‌دنبال یک کشنده به‌روز با امکانات رفاهی بالا هستند، دانگ‌فنگ KX520 4×2 را به‌سومین نمایشگاه تحول صنعت‌خودرو آورده بود.

این کشنده اگرچه از ظاهری معمولی برخوردار است، اما پیشرانه پرتوان آن و سطح بالای امکانات رفاهی و ایمنی‌ آن، این مدل را به‌یک گزینه مناسب برای خرید بدل کرده است‌. دانگ‌فنگ KX520 4 ×2 از یک موتور 6 سیلندر خطی کامینز موسوم به Cummins ISZ520 بهره می‌گیرد که می‌تواند حداکثر ۵۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند.

این کشنده از یک گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی ساخت کمپانی ZF آلمان برخوردار است. این گیربکس که با نام ZF-12TX2620AMT شناخته می‌شود، جزو گیربکس‌های به‌روزی است که کشنده سایپا دیزل به آن مجهز شده است‌.

لیست طولانی از آپشن‌های ایمنی و رفاهی در این کشنده وجود دارد، از جمله: سیستم ترمز اضطراری خودکار AEBS، سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS ، سیستم ترمز پایداری الکترونیکی ESC، سیستم توزیع نیروی ترمز بین چرخ‌ها یا EBD، سیستم هشدار برخورد از جلو، پاور ویندوز، دریچه سقف برقی، کولر درجا و یخچال. شرکت سایپا دیزل قیمت ۶ میلیارد و ۴۲۷ میلیون‌تومان را برای این کشنده در نظر گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =