خودرو خارجی

درحالی که طبق مصوبه هیات وزیران،‌ واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی آن هم با کارت ملی آزاد اعلام شده، اما به‌اعتقاد برخی کارشناسان گمرکی و واردکنندگان خودرو،‌ مصوبه دولت برای ورود کارکرده‌ها با پیچیدگی‌ها و ابهامات زیادی همراه است.

چهارشنبه گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت بعد از جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران اعلام کرد واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ به‌بعد برای همه ایرانیان آزاد شد.

هیجان اعلام این خبر، قیمت‌ها را در بازار خودرو نزولی کرده است. درعین حال این‌که تعـــرفـــه واردات دست‌دوم‌ها چگونه خواهد بود یا خدمات پس از فروش به چه صورت احراز می‌شود، سوالات مهمی است که هنوز جزئیات آن‌ها نامشخص است.

بسیاری از اشخاص حقیقی به‌دنبال اظهارات سخنگوی دولت که عنوان کرده بود ورود خودرو دست‌دوم برای همه ایرانیان آزاد است،‌ پیگیر این موضوع هستند که خودرو مورد نظر خود را با چه سازوکاری می‌توانند وارد کشور کنند؟ و این‌که خودرویی که پشت مرزها خریداری شده چگونه و با چه روشی می‌تواند وارد گمرکات کشور شود؟

این سوالات در شرایطی مطرح می‌شود که سال ۸۶-۸۵ نیز بنا به‌قانون واردات خودرو، اشخاص حقیقی امکان واردات پنج خودرو را به‌کشور داشتند؛‌ با این تفاوت که مجوز برای خودروهای نو صادر شده بود و خبری از ورود خارجی‌های کارکرده نبود. در آن سال‌ها البته ثبت‌سفارش و مراحل اداری ورود خودرو سیستمی نبود و واردکنندگان با شناسنامه قادر به‌ورود خودرو بودند.

واردات شناسنامه‌ای اما بازار دومی را تشکیل داده بود که در آن نمایشگاه‌داران خودرو و برخی واسطه‌گران منتفع می‌شدند؛ به‌طوری‌ که برخی نمایشگاه‌داران و اشخاص حقیقی شناسنامه افراد را برای دو تا سه هفته با مبالغ مختلف از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قرض می‌گرفتند و در این فاصله پنج دستگاه خودرو را ثبت‌سفارش و اقدام به‌واردات می‌کردند.

در آن سال‌ها نیز واردات خودرو بیشتر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس انجام می‌شد و سود سرشاری را نصیب واردکننده می‌کرد. اما تخلفات نیز کم نبود؛ به‌طوری ‌که دست‌دوم بودن برخی خودروهای وارداتی،‌ ایراد در رنگ خودرو و نبود برخی آپشن‌ها و... مهم‌ترین مشکلات خودروهای وارداتی نو توسط اشخاص حقیقی بود.

تمام تخلفات و مصائب واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی در دهه ۸۰ با وجود قانون واردات خودرو رخ داد؛ این درشرایطی است که ورود خودرو دست‌دوم توسط اشخاص حقیقی که آیین‌نامه آن مصوب شده، با پیچیدگی‌های زیادی همچون تامین ارز،‌ خدمات پس از فروش و همچنین ثبت‌سفارش این محصولات روبه‌رو است.

از طرفی وزیر صمت روز گذشته در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه صنعت تحول خودرو گفت: «درحال ‌حاضر هیچ مانع قانونی برای ثبت سفارش وجود ندارد.»

عباس علی‌آبادی اعلام کرد: «ثبت سفارش واردات خودرو مشکلی ندارد و مشکلات سیستمی که ایجاد می‌شود به‌صورت مقطعی است. درحال ‌حاضر هیچ مانع قانونی برای ثبت سفارش وجود ندارد.»

وزیر صمت اضافه کرد: «واردات خودرو بر اساس قانون درحال اجراست و خوشبختانه آمار واردات بالاست؛ به‌طوری که روزانه خودرو وارد کشور می‌شود. ما این دغدغه را برطرف کردیم که هر کس بتواند برای خودش یک خودرو وارد کند.»

وی درخصوص حذف سامانه یکپارچه گفت: «به‌نظر من سامانه یکپارچه باید حذف شود و لازم است این کار به‌صورت تدریجی صورت گیرد؛ به‌طوری که ما در گام نخست شرط داشتن پلاک فعال را حذف کرده‌ایم.»

علی‌آبادی گفت: «به‌خودروسازان اعلام کردیم از سال آینده محدودیت‌های ارزی برایشان قائل خواهیم شد؛ به‌طوری که باید سهمی از ارز خودشان را از محل صادرات تامین کنند.»

وی در ادامه با بیان این‌که تحول در راه است و ما امروز در مرکز تحول به‌خصوص صنعت‌خودرو قرار داریم، ادامه داد: «ما باید به‌سمت افزایش راندمان و کاهش انرژی پیش برویم. امیدواریم خودروسازان این روند را رعایت کنند. امروز یک شرکت مونتاژکار درخصوص خودروهای برقی به‌خوبی عمل کرده است. همچنین ایران‌خودرو به‌زودی محصول قابل توجهی را رونمایی و وارد بازار خواهد کرد.»

وزیر صمت همچنین بیان کرد: «امروز قیمت سوخت اقتضا می‌کند به‌سمت انرژی‌های پاک پیش برویم. از طرفی، خودروهای داخلی کشور باید با خودروهای خارجی در کیفیت رقابت کنند و اگر کیفیت خودروهای داخلی با کیفیت خودروهای خارجی همتراز نباشد، نمی‌توانند صادرات انجام دهند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =