کد خبر: 250060
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
حسین نظریان

حسین نظریان در سرمقاله امروز ( شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع «سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو ایران» پرداخت

رئیس شورای سیاستگزاری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

با کمال تعجب هفته گذشته شاهد برپایی «سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو ایران» در تهران بودیم. نگارنده هرچه درباره انگیزه‌ها و علل برپایی آن فکر کرد؛ دلیل توجیهی قانع‌کننده‌ای نیافت.

این نمایشگاه سه‌سال پیش به ابتکار دکتر منوچهر منطقی، معاون امور حمل‌ونقل و صنایع خودرو وقت وزارت «صمت» و با انگیزه تهییج خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی به نوآوری و ایجاد تحول در صنایع مذکور شکل گرفت و در ۲ نمایشگاه قبلی آثار مثبت آن به چشم می‌آمد.

می‌دانیم که نوآوری فناورانه به‌خصوص در صنعت خودرو جهان برعهده شرکت‌های دانش‌بنیان است و این شرکت‌ها سالانه حدود ۷۵۰میلیارد دلار گردش مالی دارند و خودروسازان بزرگ بخش مهمی از کارهای تحقیقاتی خود را به این شرکت‌های کوچک نوآور می‌سپارند. اما در ایران به‌رغم تاکیدات مسئولان تراز اول، شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور را جدی نمی‌گیرند و این «پاشنه آشیل» صنعت خودرو ایران است.

شاید متاثر از همین اصل بود که جای شرکت‌های نوآور در «سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو ایران» خالی بود و تا چشم کار می‌کرد غرفه‌ها مملو از خودروهای تولید چین بود؛ چه خودروهایِ با موتور احتراق داخلی و چه خودروهای الکتریکی.

یکی از بازدیدکنندگان با طنز و کنایه به نگارنده گفت: جا داشت تا نام نمایشگاه امسال تغییر می‌کرد و به جای نمایشگاه «تحول در صنعت خودرو ایران» آن را نمایشگاه خودرویی شانگهای، پکن و یا ... می‌نامیدند!!

البته برپایی چنین نمایشگاهی فی‌نفسه مفید است اما وقتی خالی از محتوا بوده و یا هیچ نشانی از تحول در آن نبوده و حتی معرف تسمیه خود هم نباشد، مفیدفایده نخواهد بود و جز اتلاف منابع شرکت‌ها سودی نخواهد داشت.

اصولا فلسفه برپایی نمایشگاه‌های خودرویی در جهان قانون‌مند است و شرایط خاص خود را دارد، مثلا در نمایشگاه‌های خودرویی توکیو، ‌پاریس، فرانکفورت، نیویورک و ... چنانچه شرکتی نوآوری نداشته باشد، اجازه حضور در آنها را ندارد. اما در «سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو ایران» نشانی از نوآوری یا رونمایی از تکنولوژی و یا پدیده جدید نبوده و فقط انبوهی از خودروهای چینی اعم‌از خودروهایی با موتور درون‌سوز و الکتریکی به نمایش درآمده بود. به‌نظر می‌آید در صنعت خودرو ایران واژه‌ها مفاهیم معکوس پیدا کرده‌اند!

فرجام‌ سخن‌اینکه؛ مسئولان سیاستگزار صنعتی ترجیح می‌دهند بدون راهبرد و استراتژی کار و حرکت کنند و طی ‌ده‌ها سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی عملا به فکر تدوین و اجرای استراتژی و راهبرد نبوده‌اند. برپایی نمایشگاهی فاقد محتوا و تحول می‌تواند از پیایندهای طبیعی آن باشد و جای شگفتی هم نیست!

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمو IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
    1 0
    با سلام تا زمانیکه کل صنعت کشور بخصوص خودرو سازی ،دولتی است و هدف از تشکیل هزاران شرکت دانش بنیان صرفا کسب منابع مالی دولت است،نمیتوان انتظاری بیش از این داشت. صرفا ۳ سال نمایشگاه برگزار شد تا رشد و پیشرفت و متعاقبا احاطه کانل صنعت خودرو سازی چین را بر بازار ایران و صنایع داخلی ببینیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =