محسن رزمخواه

  هرچند خبر آزادسازی واردات خودرو در بازار نتوانست آن‌طور که سرپرست دولت سیزدهم انتظار داشت، انگیزه و امیدواری ایجاد کند اما موجب نگرانی‌های بسیاری میان فعالان اقتصادی و همچنین فعالان صنعت و بازار خودرو شد. حال این سوال مطرح است واردات خودرو دست‌دوم خارجی چه پیامدهای مثبت و منفی در کشور به دنبال خواهد داشت.

محسن رزمخواه، فعال قطعه‌سازی در این خصوص معتقد است: «واردات این خودروها، کشور را به گورستان خودروهای دست‌دوم خارجی تبدیل خواهد کرد.»

به‌رغم تاثیر مثبت واردات بر بازار چرا واردات خودروهای دست‌دوم مورد استقبال فعالان بازار و صنعت خودرو قرار نگرفته است؟

واردات خودروهای دست‌دوم یک سیاست تبلیغاتی است که دولت را در آینده گرفتار خواهد کرد. آزادسازی واردات خودروهای دست‌دوم تیری به قلب خودروسازی کشوراست، اگرچه واردات خودرو در حالت کلی و به منظور رقابت‌پذیری در صنعت خودرو باید آزاد باشد اما واردات مستلزم حمایت‌های همه‌جانبه از صنعت خودرو است؛ همان طور که کره‌جنوبی با ممنوعیت واردات خودرو و حمایت‌های لازم از صنعت خودرو ابتدا زمینه رقابت بین المللی در خودروسازی را فراهم و سپس واردات خودرو در این کشور را آزاد اعلام کرد و اکنون مردم کره‌جنوبی به جای خودروهای خارجی از از خودروهای باکیفیت داخلی استفاده می‌کنند.

سرپرست دولت سیزدهم درخصوص مجوز واردات خودرو عنوان کرده است افرادی که تمایل به واردات خودرو داشته باشند باید مطابق لیست این وزارتخانه اقدام به خرید خودروهای کارکرده با توجه به سال تولید 2019 به بعد کنند، به نظر شما این اعمال محدودیت ازسوی دولت برای بی اثر کردن مجوز آزادسازی واردات خودرو است؟

واردات خودرو در گذشته منوط به ورود برندهای خاص همراه با ارائه خدمات پس از فروش بود، با توجه به نبود شبکه خدمات پس از فروش مناسب برای خودروهای وارداتی در کشور، واردات خودروهای کارکرده کشور را به گورستان خودروهای دست‌دوم خارجی تبدیل خواهد کرد. با توجه به نبود سیاست‌های مناسب برای تامین قطعات یدکی در داخل، واردات خودروهای کارکرده نیاز به واردات قاچاق و آزاد قطعات یدکی را افزایش داده و تامین به موقع قطعات برای مصرف‌کنندگان را با چالش مواجه خواهد کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    1 0
    پیامد مثبتش این هست که با آزاد سازی واردات خودرو مردم سمت خرید خودروهای وارداتی می روند و در این حال سایپا و ایران خودرو به فکر رقابت با خودروهای وارداتی باکیفیت می افتند تا از قافله عقب نمانند پیامد منفی اش هم این هست که بازار خودرو آرام میشه قیمت ها خودرو کاهش پیدا می کنه چیزی که خودروسازان داخلی اصلا دوست ندارند اتفاق بیفتد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =