صنعت خودرو

روز چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با افت ۲.۶۴۶ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۷۵ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با کاهش ۱.۸۳۷ واحدی در محدوده ۶۹۴ هزار واحد ایستاد.

به حکم برنامه هفتم توسعه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو باید حذف شود. حال در این رابطه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید همواره از گذشته بحث کنترل تورم یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها بوده و نمی‌توان این مساله مهم و چالشی را به هیچ دولت خاصی نسبت داد، اما در این سال‌ها برخی سیاستگزاران به اشتباه بر این باور بوده‌اند که با کنترل قیمت در سمت عرضه شرکت‌های بزرگ می‌توان مانع افزایش تورم در کشور شد، ولی در عمل این امر منتج‌به قیمت‌گذاری دستوری و فشار مضاعف بر روند فعالیت شرکت‌های بزرگ شده است و درنهایت شاهد تاثیر منفی این نوع تصمیمات بر روند تولید و عرضه شرکت‌ها و در نهایت رشد تورم بوده‌ایم.

مجید عشقی با اشاره به تجربه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو و آثار نامطلوب آن طی سال‌های گذشته بیان کرد: صنعت خودرو تحت تاثیر برخی تصمیمات، وارد مسیر قیمت‌گذاری دستوری شد و این امر عملا به مانع افزایش تولید خودرو و زمین‌گیر شدن خودروسازان در هشت سال گذشته منجر شد.

وی تاکید کرد: برای رفع این مشکل، برنامه هفتم توسعه، به درستی قیمت‌گذاری دستوری را فقط به کالاهای خاص و کالاهای انحصاری که در حال استفاده از ارز ترجیحی هستند، محدود کرده است.

وی افزود: سازمان بورس، پیگیر است طبق برنامه هفتم توسعه، شرکت‌ها دیگر مشمول قیمت‌گذاری دستوری نشوند. شرکت‌ها هم به اجرای این قانون ملزم خواهند بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با کمک مجلس، به عنوان ناظر اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، در تلاش هستیم تا اجرای ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه، مبنی بر ممنوعیت قیمت‌گذاری دستوری، در دولت چهاردهم اجرایی شود تا درنهایت زمینه افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری و توسعه در شرکت‌ها فراهم آید.

خودرویی‌ها بر همچنان بر مدار نزول

بر اساس این گزارش، در دادوستدهای روز ‌چهارشنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی روند نزولی را پیمودند. شاخص‌کل بورس نیز منفی شد.

بر این اساس، نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش‌سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، کرمان‌خودرو، ایران‌خودرودیزل زامیاد و بهمن‌دیزل منفی شدند اما در مقابل تنها نماد سایپادیزل مثبت شد.

همچنین روز ‌چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۲۱هزار نوبت معاملاتی ۴۱۱ میلیون سهم به ارزش ۱۴۴میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز سه‌شنبه با افت روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی نیز تا پایان معاملات روز چهارشنبه بالغ‌بر ۲۳۴ هزار میلیارد تومان شد.

بورس منفی شد

روز چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با افت ۲.۶۴۶ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۷۵ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با کاهش ۱.۸۳۷ واحدی در محدوده ۶۹۴ هزار واحد ایستاد.

در این بازار هم ۶.۹ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۴ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت ۲۱ واحد در محدوده ۲۲ هزار واحدی قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۴.۵میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۶.۴ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. به اعتقاد کارشناسان بازار سهام، مشکل اساسی این روزهای بورس اعتماد است و هر صعودی فرصتی برای خروج تلقی می‌شود.

بورس از نظر بنیادی می‌تواند خود را با شرایط اقتصادی جدید تطبیق دهد و تا زمانی که اعتماد به بورس ترمیم نشود نباید منتظر بازگشت تعادل به بورس باشیم. شرکت‌ها ملزم به حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =