کد خبر: 250080
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷

چکاپ ماشین قبل از سفر شامل بررسی روغن، باد تایرها، آب، برف پاک‌کن، سیستم خنک‌کننده و... است. چکاپ ماشین قبل از سفر برای جلوگیری از مشکلات و ایمنی سفر ضروری است.

چکاپ ماشین قبل از سفر

چکاپ ماشین قبل از سفر امری ضروری است که از وقوع مشکلات و حوادث ناخواسته جلوگیری می‌کند. در این چکاپ باید باد چرخ‌ها، روغن، آب و عملکرد عقربه بنزین بررسی شوند. این اقدامات ایمنی شما و سرنشینان را تضمین کرده و استرس سفر را کاهش می‌دهد.

چکاپ ماشین قبل از سفر

این چکاپ شامل بررسی موتور، روغن، ترمزها، تایرها، سیستم خنک‌کننده و باتری است. همچنین باید چراغ‌ها و نشانگرها را چک کنید. داشتن ابزارهای ضروری مانند جک، زاپاس و چراغ قوه هنگام سفر مهم است. قبل از سفر، همه این موارد را بررسی کنید تا سفری ایمن داشته باشید.

اجاره خودرو یکی از خدمات محبوب برای افرادی است که قصد سفر را دارند. به هر دلیلی ممکن است شما نتوانید با ماشین شخصی خود سفر کنید، در این صورت می‌توانید با اجاره خودرو از یک مجموعه معتبر سفر خود را آغاز کنید. وقتی شما خودرویی را اجاره می‌کنید دیگر نیازی به چکاپ ماشین قبل از سفر نخواهید داشت چون خود مجموعه‌ای که ماشین را از آن اجاره می‌کنید موارد لازم را چک خواهد کرد. در ادامه مواردی که باید هنگام چکاپ خودرو قبل از سفر بررسی شوند را معرفی می‌کنیم.

چک کردن سطح مایعات ماشین قبل از مسافرت

هنگام چکاپ ماشین قبل از سفر، سطح تمام مایعات ماشین خود را بررسی کنید. این مایعات عبارتند از روغن موتور، روغن ترمز، روغن فرمان، مایع خنک کننده (آب) و... .

روغن موتور

لازم نیست شما مکانیک باشید تا اهمیت روغن برای موتور موتور را درک کنید. این مایع اجزای متحرک مانند پیستون، میل لنگ و ... را روان می‌کند تا بتوانند بدون اصطکاک به راحتی حرکت کنند. روغن باید هر 4800 تا 8000 کیلومتر عوض شود.

  • مایع ضدیخ و آب رادیاتور

موتور ماشین حرارت زیادی تولید می‌کند که رادیاتور با کمک مایع خنک‌کننده (ضد یخ) آن را کاهش می‌دهد. اگر سطح خنک‌کننده کم باشد، موتور داغ شده و ممکن است جوش بیاورد. بنابراین، قبل از سفر حتماً سطح ضد یخ و آب رادیاتور را چک کنید.

چک مایعات خودرو قبل از سفر

  • روغن ترمز

روغن ترمز باید قبل از سفر هنگام سرویس ماشین چک شود. اگر پدال ترمز سفت است، ممکن است مشکل از مایع ترمز باشد. مطمئن شوید که مایع ترمز را در صورت نیاز پر کرده و هر ۵۸,۰۰۰ کیلومتر کاملاً تعویض کنید تا از بروز حوادث ناشی از اختلال سیستم ترمز جلوگیری شود.

  • روغن هیدرولیک

خودروهای جدید از سیستم هیدرولیک استفاده می‌کنند تا چرخ‌های ماشین به راحتی بچرخند. روغن هیدرولیک در هر 3800 کیلومتر نیاز به تعویض دارد. بنابراین هنگام چکاپ ماشین برای سفر حتما روغن هیدرولیک را نیز بررسی کرده و در صورت نیاز مخزن آن را پر کنید.

  • مایع شیشه شوی

شیشه جلو برای ایمنی هنگام سفر باید تمیز باشد. اگر شیشه تمیز نباشد میدان دید راننده کم می‌شود و ممکن است خطرات جدی ایجاد کند. به همین دلیل چک کردن مایع شیشه شوی ماشین بسیار ضروری است.

  • بررسی چرخ‌ها

همانطور که انتظار می‌رود، لاستیک‌ها بر روی ایمنی و راحتی رانندگی تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین قبل از حرکت و شروع مسافرت باید وضعیت آن‌ها بررسی شود.

  • چک کردن باد لاستیک‌ها

هر ۱۶۰۰ کیلومتر باد لاستیک‌ها را چک کنید. کم بودن باد لاستیک‌ها راندمان خودرو را کاهش می‌دهد. در تابستان با افزایش دما، فشار باد لاستیک‌ها افزایش می‌یابد و خطر ترکیدگی را بالا می‌برد. بنابراین هنگام چکاپ ماشین قبل از سفر فشار باد لاستیک‌ها را متناسب با دمای هوا تنظیم کنید.

چکاپ چرخ‌های ماشین برای مسافرت

  • بالانس چرخ‌ها

هر ۱۶۰۰ کیلومتر باد لاستیک‌ها را چک کنید. کم بودن باد لاستیک‌ها راندمان خودرو را کاهش می‌دهد. در تابستان با افزایش دما، فشار باد لاستیک‌ها افزایش می‌یابد و خطر ترکیدگی را بالا می‌برد. بنابراین هنگام چکاپ ماشین قبل از سفر فشار باد لاستیک‌ها را متناسب با دمای هوا تنظیم کنید.

  • تعویض لاستیک‌ها

لاستیک‌های ماشین باید هر ۴,۰۰۰ تا ۸,۰۰۰ کیلومتر تعویض شوند. نشانه‌های نیاز به تعویض شامل از بین رفتن عاج، سوراخ شدن، پوسیدگی یا برآمدگی دیواره‌ها است.

چک کردن چراغ‌های ماشین

اطمینان از کارکرد درست چراغ‌ها بخش مهم دیگری از چکاپ ماشین قبل از سفر است. سوختن چراغ جلو، چراغ عقب یا چشمک‌زن؛ ایمنی سفر را خصوصا هنگام شب به خطر می‌اندازد. برای اطمینان از سالم بودن همه چراغ‌ها را قبل از سفر چک کنید.

چکاپ باتری ماشین قبل از سفر

قبل از سفر باتری ماشین را بررسی کنید. خرابی باتری می‌تواند منجر به توقف سفر و افزایش هزینه‌ها شود. باتری‌های اتمی نشانگری دارند که وضعیت سلامت باتری را با رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد:

  • سبز به معنای سالم بودن
  • سیاه یا قرمز به معنای نیاز به شارژ
  • سفید به معنای خراب بودن باتری

باتری‌ای که خالی، خراب یا دارای شارژ کمتر از حد استاندارد باشد، می‌تواند در میان راه مشکلاتی ایجاد کند. همچنین، با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، از سلامت دینام خودرو اطمینان حاصل کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

سرویس‌های عمومی ماشین

خودروها دارای اجزای متعددی هستند که باید قبل از رفتن به جاده عملکرد آن‌ها بررسی شوند. لنت ترمز، فیلتر، شلنگ و لوله‌های انتقال سوخت و مایعات از مواردی هستند که باید هنگام چکاپ ماشین قبل از سفر بررسی شوند.

  • لنت ترمز

لنت ترمز اصطکاک لازم برای توقف خودرو را فراهم می‌کند. با گذر زمان، لنت نازک شده و از بین می‌رود. بسته به جنس لنت و میزان استفاده از ترمز، لنت‌ها باید بین ۴۰,۰۰۰ تا ۱۱۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شوند.

  • سالم بودن چرخ زاپاس

هنگام سفر و رانندگی ممکن است چرخ دچار پنچری شود. در اینصورت باید تا رسیدن به تعمیرگاه از چرخ زاپاس استفاده کنید. به همین دلیل حتما قبل از رفتن داخل جاده از سالم بودن چرخ زاپاس ماشین اطمینان داشته باشید.

  • تسمه‌های ماشین

تسمه‌ها از مهم‌ترین قطعاتی هستند که بر روی عملکرد صحیح ماشین تاثیر می‌گذارند وقتی تسمه‌ها آسیب ببینند موتور نمی‌تواند به خوبی کار کند. به همین دلیل هنگام چکاپ ماشین قبل از سفر حتما این مورد را چک کنید و سپس سفر را آغاز کنید.

قطعات لازم برای ایمنی رانندگی

هنگام چک کردن ماشین برای سفر باید این قطعات نیز بررسی شوند تا در حین رانندگی خطر سرنشینان را تهدید نکرده، ایمنی آن‌ها حفظ شده و سفر دلپذیرتر شود:

  • عملکرد کمربند ایمنی
  • چک کردن بوق
  • سالم بودن کیسه هوا (در صورت وجود)
  • چک کردن سیستم گرمایش و سرمایش ماشین

بررسی لوازم جانبی ماشین

قبل از سفر حتما لوازم جانبی را چک کنید. لوازم جانبی مانند جعبه ابزار، جعبه کمک‌های اولیه، زنجیر چرخ(در زمستان)، بطری‌های آب، چراغ قوه و کپسول آتش‌نشانی هنگام بروز حوادث رانندگی یا خرابی ماشین به شما کمک شایانی می‌کنند.

کارواش و تمیز کردن ماشین

هنگام چکاپ ماشین قبل از سفر، کارواش و شستشو داخل و بیرون ماشین را در لیست کارهای خود بگنجانید. هیچ چیز بدتر از سفر با یک ماشین کثیف نیست، بنابراین فضای داخلی و خارج ماشین باید تمیز شوند.

در انتها این موارد را قبل از سفر در نظر بگیرید

چکاپ ماشین قبل از سفر مبحث مهمی است که می‌تواند بر کیفیت و ایمنی سفر تاثیرگذار باشد. میزان آب و روغن ماشین، سلامت باتری، عملکرد درست چراغ‌ها، لنت و... باید قبل از مسافرت چک شوند. در صورت مشاهده هر مشکلی حتما قبل از سفر آن را حل کرده سپس راهی جاده شوید تا سفر دلپذیرتری داشته باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =