ری‌را

چشم‌انداز صادراتی ری‌را نیز به ارتقای جایگاه این خودرو در بازار کمک خواهد کرد

در بخش نخست بررسی مزایای رقابتی کراس‌اوور ملی «ری‌را» محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو، به 4 مزیت این خودرو شامل طراحی ظاهری مدرن و به‌روز، فضای داخلی چشم‌نواز و کاربردی، امکانات رفاهی متعدد و تجهیزات ایمنی کارامد آن پرداختیم. در ادامه این مطلب، نگاهی خواهیم داشت به مشخصات فنی این خودرو و پشتوانه‌های آن در بخش تامین قطعات و خدمات پس از فروش و همچنین قابلیت ارائه نسخه برقی آن.

قوی محرکه پرقدرت و پرشتاب

«ری‌را» از نظر مشخصات فنی و پیشرانه، گامی رو به جلو در صنعت خودرو داخلی محسوب می‌شود. قلب تپنده این خودرو، موتور EF7P TC است؛ یک پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژ با حجم 1.7 لیتر که قادر است حداکثر قدرتی معادل 160 اسب‌بخار و گشتاور 240 نیوتون‌متر تولید کند.

این میزان قدرت و گشتاور برای یک کراس‌اوور کامپکت کاملا مناسب است و حتی بر بعضی رقبای خارجی مانند پژو2008 مدل 2024 (با موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری و قدرت 136 اسب‌بخار) برتری دارد.

انتقال قدرت در ری‌را از طریق یک گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد. انتخاب گیربکس AT به‌جای انواع CVT یا دوکلاچه، این خودرو را به خودرو ایده‌آل‌تری برای مشتریان ایرانی که عمدتا «اِی‌تی پسند» هستند، تبدیل می‌کند.

شتاب صفر تا 100کیلومتر بر ساعت ری‌را 10.4 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 195 کیلومتر بر ساعت اعلام شده که برای یک خودرو شهری و جاده‌ای کاملا کافی است. وزن خالص ری‌را نیز 1425 کیلوگرم اعلام شده که با توجه به کلاس و امکانات خودرو، منطقی به نظر می‌رسد.

سیستم تعلیق ری‌را در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع اکسل پیچشی است که ترکیبی رایج در خودروهای این کلاس است. فرمان برقی خودرو نیز هدایت‌پذیری و راحتی مناسبی را فراهم می‌کند. در مجموع، مشخصات قوای محرکه و ویژگی‌های فنی ری‌را نشان می‌دهد که این خودرو از نظر فنی در سطح قابل‌قبولی قرار دارد و می‌تواند با بسیاری از رقبای خود رقابت کند.

مصرف سوخت مناسب و قابلیت ارتقا به استاندارد آلایندگی یورو6

مصرف سوخت ری‌را در چرخه ترکیبی 7.3 لیتر در 100کیلومتر اعلام شده که با توجه به حجم و قدرت موتور، عدد قابل‌قبولی است و در حد رقبای مونتاژی قرار دارد. همچنین موتور ری‌را که استاندارد آلایندگی یورو5 را پاس می‌کند، قابلیت ارتقا به استاندارد یورو6 را نیز دارد. این استاندارد در سال‌های آینده که استانداردهای 85گانه خودرو در کشور به بیش از 120 استاندارد افزایش می‌یابد، به استانداردهای اجباری اضافه خواهد شد.

برخورداری ایران‌خودرو از امتیاز پلت‌فرم و عدم محدودیت در توسعه ساخت داخل

با توجه به این‌که ایران‌خودرو، صاحب‌امتیاز پلت‌فرم IKP2 محسوب شده و این بن‌سازه، درحال‌حاضر یکی از پلت‌فرم‌های‌ اختصاصی ایران‌خودرو است، دست این خودروساز بزرگ برای توسعه آن باز بوده و می‌تواند محصولات متنوعی را روی این پلت‌فرم طراحی و تولید کند.

ازسوی‌دیگر، ایران‌خودرو برای بالا بردن سطح توسعه ساخت داخل محصول نیز می‌تواند بر اساس صلاح‌دید خود رأسا تصمیم‌گیری کند. یعنی درصورت فراهم ‌آمدن امکان داخلی‌سازی و تولید انبوه هر یک از قطعات های‌تک این خودرو با حفظ استانداردهای کیفی، ایران‌خودرو درخصوص ری‌را برخلاف خودروهای مونتاژی؛ نیازی به هماهنگی با هیچ شریک خارجی ندارد. علاوه بر این، چشم‌انداز صادراتی ری‌را نیز به ارتقای جایگاه این خودرو در بازار کمک خواهد کرد.

پشتیبانی گسترده‌ترین شبکه خدمات پس از فروش کشور

علاوه بر داخلی‌سازی گسترده و با درصد بالا که امکان تامین بسیاری از قطعات خودرو ری‌را در داخل کشور را فراهم می‌کند، گستردگی خدمات پس از فروش ایران‌خودرو و صدرنشینی این خودروساز در این بخش با کسب بالاترین امتیازات در تمام شاخص‌ها، خیال مشتریان را از گستردگی خدمات و تامین قطعات این خودرو آسوده کرده است.

تولید درازمدت و بازار دست‌دوم خوب

مرسوم که در ایران، محصولات خودروسازان بزرگ به‌ویژه محصولاتی که مونتاژی نبوده و داخلی محسوب می‌شوند، مدت مدیدی روی خط تولید باقی می‌مانند. البته درخصوص ری‌را قرار است این تداوم تولید با فیس‌لیفت در فواصل کوتاه‌مدت، توسعه محصول و تولید مدل‌های جدید روی پلت‌فرم این خودرو همراه باشد. اما با توجه این‌که خودرو در ایران علاوه بر جنبه مصرفی، کالای سرمایه‌ای نیز محسوب می‌شود، خیال خریداران ری‌را راحت خواهد بود که این خودرو به این زودی‌ها با خطر افت قیمت به‌واسطه توقف تولید مواجه نخواهد بود. از سوی دیگر، معمولا در ایران، بازار دست‌دوم خودروهای داخلی، نسبت به نمونه‌های مونتاژی بهتر است و این خود نقطه قوت و مزیت دیگری برای ری‌را محسوب می‌شود.

عرضه نسخه برقی «ری‌را»

ری‌را یک خودرو آینده‌دار محسوب می‌شود، زیرا نسخه برقی آن نیز در دستور کار است. بنابراعلام معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، مدل‌های اولیه ری‌را تمام‌برقی در سال جاری ساخته شده و فرآیند تست و صحه‌گذاری آن‌ها آغاز خواهد شد.

در ادامه نیز فاز صنعتی‌سازی ری‌را الکتریکی کلید می‌خورد و در نهایت؛ این محصول به انتهای فاز توسعه می‌رسد و در نیمه نخست سال آینده، به مرحله تجاری‌سازی و کیفیت‌رسانی خواهد رسید و عرضه آن آغاز خواهد شد.

این محصول منطبق بر تکنولوژی‌های روز دنیا بوده و پیمایشی که برای آن پیش‌بینی شده، ۴۲۰کیلومتر با یک بار شارژ کامل است. شتاب و پیمایش ری‌را برقی در حد خودروهای الکتریکی روز دنیاست و می‌تواند رقیب جدی برای محصولات وارداتی باشد. این موضوع،‌ نشان از نگاه رو به جلو ایران‌خودرو در طراحی و تولید این محصول و برنامه‌ریزی این خودروساز بزرگ برای آینده صنعت خودرو ایران دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =