میلاد بیگی، کارشناس اقتصادی

صنعت خودرو ایران با چالش فروش مواجه است. علت اصلی این امر اختلاف شدید قیمت کارخانه و بازار است. در صورتی که قیمت گذاری اصلاح شود و خودروها با قیمت واقعی به فروش برسند تقاضا واقعی خواهد شد. اصلاح قیمت نیز باید از یک یا دو خودرو آغاز و سپس به سایر خودروها سرایت داده شود.

در همین زمینه میلاد بیگی، کارشناس اقتصادی به بیان نظرات خود پرداخت.

چرا فروش خودرو در ایران تبدیل به چالش شده است؟

طی سال‌های گذشته ما روش‌های مختلفی را برای عرضه و فروش خودرو درنظر گرفته‌ایم. یک مدت سامانه برای فروش در نظر گرفته شد که سایت خودروساز قفل و امکان ثبت‌نام از مردم گرفته می‌شد. بعد از آن به سمت قرعه‌کشی حرکت کردیم و بعد از آن سامانه ایجاد شد و حالا دوباره قرعه‌کشی برای فروش خودرو در نظر گرفته شده است. همه این‎ها نشان می‎دهد در سال‎های اخیر ما روش مناسبی را برای قیمت‌گذاری خودرو اتخاذ نکردیم. این روند منجر به فاصله قیمتی بین کارخانه تا بازار شده و تقاضای بسیاری را برای خودرو شکل داده است.

در چنین شرایطی چه راهی پیش روی سیاستگزار وجود دارد؟

طی این سال‌ها روش‌های مختلفی برای قیمت‌گذاری و شیوه‌های فروش در نظر گرفته شده که برتری خاصی نسبت به روش‌های دیگر نداشته است. هیچ کدام از این مدل‌ها خوب نبودند و خریدار به خودرو دسترسی نداشته و خودروساز هم با مشکلات جدی مواجه شده است. این روند باعث می‌شود تا خودروساز با زیان انباشته‌ای مواجه شود. سیاستگزار به دنبال راهی بوده که هم رضایت عمومی را برآورده کند و هم به توسعه صنعت خودرو کمک کند که متاسفانه ناموفق بوده است. همه این‌ها نشان از اشتباه بودن قیمت‌گذاری خودرو در ایران دارند که این مساله باید تصحیح شود.

اصلاح این فرآیند باید چگونه باشد؟

باید در یک فرآیند گام‌به‌گام و تدریجی به سمت واقعی کردن قیمت خودرو برویم. این آزادسازی باید از خودروهای گران‌تر خودروسازان که در بازار رقیب دارند، انجام شود اما برای بقیه خودروها نیز باید قیمت‌ها منصفانه باشد و هرچندماه یک‌بار قیمت‌ها تا حدی که هزینه‌ها را پوشش دهد، افزایش یابد. در کنار این باید بتوانیم سیاست‌های کاهش هزینه تولید، افزایش کیفیت و... را اجرایی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =