ارزیابی سه‌شرکت دوده‌ساز بورسی نشان می‌دهد این صنعت به‌رغم رکود در بسیاری از صنایع، عملکرد خوبی به لحاظ رشد متغیرهای بنیادین داشته است.

مجموع تناژ تولید و فروش این صنعت در سال ‌جاری نسبت‌به مدت مشابه سال قبل به‌ترتیب رشد ۷ و ۵درصدی داشته است. به لحاظ درآمدی فروش دوده‌ای‌ها طی چهارماه آغازین سال‌جاری ۲هزار و ۶۶۷میلیارد تومان به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳درصد رشد داشته است. عامل اصلی در مثبت شدن متغیرهای دوده‌سازان را می‌توان رونق تایرسازان دانست.

در سال ۱۴۰۲ و طی سال‌جاری تایرسازان جزو بهترین صنایع بورسی به لحاظ رشد درآمد و تولیدات بوده‌اند که این موضوع موجب شده است تقاضا برای دوده به‌عنوان ماده‌اولیه اصلی تایر افزایش یابد و در نتیجه تولیدات دوده رشد کند.

به‌دنبال این موضوع، حاشیه سود دوده‌سازان نیز با افزایش خوبی طی دوره‌های اخیر همراه شده است. طی سال ۱۴۰۲ و بهار امسال به‌ترتیب میانگین سه‌حاشیه سود اصلی دوده‌ای‌ها ۱۲ و ۷درصد در مقایسه با متوسط زمانی رشد یافته است. ارزیابی میزان تولیدات دوده‌ای‌ها نشان می‌دهد در مقیاس سالانه به‌طور متوسط هر سال ۱۲درصد رشد تناژی تولید رقم خورده است.

با وجود این در سال ۱۴۰۲ مجموع تولیدات این صنعت ۱۴۰هزار تن بوده که اگرچه ۹درصد نسبت‌به ۱۴۰۱ رشد داشته، اما موفق نشده است به‌میزان متوسط رشد سالانه افزایش یابد. در مقیاس فصلی، طی بهار امسال مجموع تولیدات دوده‌سازان بورسی ۳۸هزار و ۵۱۱تن بوده که این عدد در مقایسه با بهار سال گذشته رشد ۸درصدی را تجربه کرده است.

تجمیع تولیدات چهارماه آغازین سال‌ جاری نیز از افزایش ۷درصدی مقدار تولیدات این صنعت خبر می‌دهد. بر این اساس می‌توان در مقیاس تولید، نمره قابل‌قبولی را برای دوده‌ای‌ها در نظر گرفت، چراکه در مقیاس سالانه، فصلی و ماهانه موفق به رشد مقادیر تولید خود شده‌اند.

از میان سه‌دوده‌ساز بورسی، شرکت صنعتی دوده فام با نماد «شصدف» با ثبت مجموع تولید ۲۰هزار تنی طی سال‌جاری و رشد ۱۸درصدی تناژ تولیدات خود، بهترین عملکرد را در میان دوده‌سازان از آن خود کرده است. شرکت یادشده در چهارمین ماه سال‌جاری موفق به تولید ۵هزار و ۴۱تن انواع دوده شده که این میزان نسبت‌به تیرماه سال گذشته ۵۵درصد جهش یافته است.

ارزیابی مقادیر فروش دوده‌سازان در مقیاس سالانه نشان می‌دهد در ۱۳سال اخیر به‌طور متوسط هر سال ۱۱درصد به تناژ فروش این صنعت افزوده شده؛ این در حالی است که در سال گذشته میزان تولیدات دوده‌سازان ۱۳۷هزار تن بوده که این میزان نسبت‌به ۱۴۰۱ تنها ۲درصد رشد داشته است.

بر این اساس می‌توان اذعان داشت همان‌طور که شیب رشد مقدار تولید در مقیاس سالانه در این صنعت کاهش یافته، تناژ فروش نیز همگام با تولید شیب کاهشی داشته و در مقایسه با متوسط سالانه ۹درصد نزول شتاب رشد را تجربه کرده است. در مقیاس فصلی طی بهار امسال مجموع مقدار فروش دوده‌ای‌ها ۳۷هزار و ۸۸۰تن بوده که این عدد در مقایسه با بهار ۱۴۰۲ به‌میزان ۷درصد رشد یافته است.

مجموع مقادیر فروش سال‌جاری این صنعت ۴۸هزار و ۷۱۹تن بوده که در مقایسه با چهارماه آغازین ۱۴۰۲ به‌میزان ۵درصد رشد یافته است. بنابراین با توجه به وضعیت وخیم عمده صنایع و کاهش مقادیر تولید و فروش آنها، می‌توان عملکرد دوده‌سازان را در این بخش مثبت ارزیابی کرد.

همان‌طور که در بخش تولیدات، شرکت « صنعتی دوده فام » برترین عملکرد را از آن خود ساخت، در این بخش نیز با ثبت تناژ فروش ۲۱هزار تنی و رشد ۲۷درصد برترین عملکرد دوده‌ای‌ها بوده است.

همچنین این شرکت در چهارمین ماه از سال‌جاری موفق شده است مقدار فروش خود را به‌میزان ۵۹درصد نسبت‌به تیرماه ۱۴۰۲ رشد دهد که در نوع خود بی‌نظیر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =