تویوتا

گزارش مالی تویوتا در سه‌ماهه اول سال مالی ۲۰۲۵ ژاپنی‌ها نشان‌دهنده ثبت رکورد جدیدی در سوددهی این خودروساز است.

تویوتا درحال‌حاضر با برخی مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند. رسوایی صدور تاییدیه‌های برخی محصولات در سال قبل همچنان این شرکت را رها نمی‌کند و به تازگی نیز خبر فراخوان و تعویض پیشرانه ۱۰۰ هزار دستگاه تویوتا توندرا و لکسوس LX منتشر شده است. همچنین شکایاتی هم درباره محصولات هیدروژنی تویوتا ثبت شده اما به‌رغم این موارد، سوددهی تویوتا به خوبی ادامه دارد و به ۸.۹ میلیارد دلار رسیده است.

درآمدی نزدیک به ۹میلیارد دلار

آمار میزان سوددهی جاری طی ماه‌های آوریل تا ژوئن که اولین سه‌ماهه سال مالی ۲۰۲۵ ژاپن محسوب می‌شود، به دست آمده است. رکورد جدید سوددهی تویوتا نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۱.۷درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین درآمد عملیاتی این خودروساز ژاپنی ۸.۹ میلیارد دلار و درآمد کلی آن نیز ۷۸.۸ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۷ و ۱۲درصد افزایش داشته است.

تمامی این ارقام نیز رکوردهای جدیدی برای تویوتا محسوب می‌شوند. در همین حین فروش جهانی تویوتا ۱.۹ درصد کاهش یافته و البته این موضوع در ژاپن بیشتر به چشم می‌رسد چراکه شاهد افت فروش ۱۴درصدی هستیم که علت اصلی آن را می‌توان مشکلات ناشی از تاییدیه محصولات دانست که باعث می‌شود فروش چندین محصول تویوتا متوقف شود. البته فروش تویوتا در آمریکای شمالی ۱۴.۳ درصد رشد را در نیمه اول امسال نشان می‌دهد هرچند شاید عملکرد مالی آن کمی متفاوت باشد.

شرایط عجیب اقتصادی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید به‌رغم افت فروش در بازارهای جهانی، تویوتا چگونه به رکورد جدیدی در سوددهی رسیده است. این خودروساز خوشنام از کاهش ارزش ین ژاپن به عنوان دلیل اصلی رکوردشکنی خود نام می‌برد و می‌گوید اگر ارزش ین بالا برود شاید این ارقام نیز دستخوش تغییر شوند.

همچنین آمار فروش و سوددهی تویوتا در سه‌ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۵ نیز می‌تواند تحت تاثیر فروش بهتر در ژاپن قرار گیرد زیرا فروش خودروهای یاریس‌کراس و کرولا که قبلا متوقف شده بود دوباره از سر گرفته می‌شود.

فروش اکثر محصولات تویوتا در آمریکا به جز هایلندر و تاکوما که افت بیش از ۴۰درصدی از نیمه اول امسال داشته‌اند بیشتر شده است. کراون جدید استارت خوبی داشته و در ماه ژوئن فروش بیش‌از ۱۴هزار دستگاهی را ثبت کرده و کمری نیز همچنان سوپراستار دنیای سدان‌هاست و در این مدت فروش بالای ۱۵۵ هزار دستگاه را بر جای گذاشته است. شاسی‌بلندهای تویوتا نیز همچنان پرطرفدار هستند و همه آن‌ها به جز هایلندر رشد حداقل ۳۰درصدی را تجربه کرده‌اند. راو ۴ به عنوان پرفروش‌ترین خودرو تویوتا در نیمه‌اول امسال به فروش حدود ۲۴۸ هزار دستگاهی رسیده است.

چالش‌های مدیریتی

سال پیش، تویوتا گزارش بی‌نظمی‌های رخ‌داده در فرآیند صدور تاییدیه تولید محصولات خود را به وزارت زیرساخت، حمل‌ونقل و توریسم ژاپن ارسال کرد. برخی فرایندهای تویوتا برای تابید تولید محصولات جدیدش با استانداردها و قوانین رسمی ژاپن مطابقت نداشته است. این بی‌نظمی‌ها زمانی کشف شد که برخی خودروهای دایهاتسو برای ارائه نتایج بهتر در تست‌های تصادف دستکاری شده بودند. هم‌اکنون تویوتا یک گزارش جامع از برنامه‌های خود برای تصحیح اشتباهات گذشته منتشر کرده است.

مدیر تکنولوژی ارشد و همچنین مدیر کیفیت جهانی تویوتا بدون ورود به جزئیات این برنامه برخی اطلاعات لازم را منتشر خواهند کرد. به‌طور خاص باید گفت رئیس تکنولوژی تویوتا تصمیماتی در فرآیند توسعه محصولات این برند اتخاذ خواهد کرد و رئیس بخش کیفیت نیز نظر نهایی درباره صدور تاییدیه‌ها را خواهد داد. در تمام سطوح مدیریتی و تولیدی خطوط ارتباطی وجود خواهد داشت تا بتوان درک بهتری از اتفاقات رخ داده را پیدا کرد.

به‌عنوان دومین لایه دفاعی، سرپرست قانونی جدیدی نیز این فرایندها را بررسی کرده و گزارش آن را به مدیر ریسک ارشد شرکت ارسال خواهد کرد. این خلاصه‌ای از برنامه جامع تویوتا برای بازنگری در فرایند صدور تاییدیه‌های تولید است که البته شامل قوانین، روش‌ها و اقدامات جدید نیز خواهد بود. تویوتا در بیانیه خود به خطاهای مدیریتی در سطوح گوناگون اعتراف کرده و به بهبود اوضاع متعهد شده است.

در این بیانیه می‌خوانیم: «با پیشنهادهای وزارت زیرساخت، حمل‌ونقل و توریسم ژاپن، تویوتا تشخیص داد که مدیریت دخالت کافی در فرایند صدور تاییدیه‌ها را نداشته و بخش‌های زیادی برای بهبود وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به سیستم مدیریت داده و وضع قوانین و روش‌های جدید اشاره کرد.

تویوتا مکانیسم‌ها و سیستم‌های طراحی شده برای تاییدیه‌های جدید را بررسی خواهد کرد تا وقوع هرگونه خطا سریعا کشف شود و ارتباط بهتری بین مدیریت و کارکنان وجود داشته باشد.» آنچه اولین‌بار در محصولات دایهاتسو دیده شد درنهایت به خودروهای محبوبی همچون یاریس کراس، کرولا آکسیو و کرولا فیلدر سرایت کرد. تولید این خودروها در چند ماه گذشته متوقف شد و احتمالا در ماه سپتامبر و با رفع مشکلات یادشده تولید این خودروها از سر گرفته می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =