فیلتر خودرو

هرچند سوخت از طریق جایگاه مخصوص و نازل وارد باک بنزین می‌شود اما گاه دارای ناخالصی‌هایی است که می‌تواند برای پیشرانه خودرو آسیب‌زا باشد.

خوشبختانه مهندسان خودرو راهی برای مقابله با این ناخالصی‌ها پیدا و آن را صافی بنزین یا فیلتر سوخت نامگذاری کرده‌اند. در ادامه با این بخش کوچک اما مهم آشنا خواهیم شد و می‌بینیم خرابی آن چه نشانه‌هایی را در خودرو ایجاد می‌کند. اما پیش از هر چیز بهتر است به هدف طراحی آن نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم. پیشرانه خودرو برای تولید نیرو به سوخت نیاز دارد. سوخت ترکیب‌شده با هوا از وارد سیلندرهای خودرو می‌شود و طی یک عملیات چهار مرحله‌ای آتش می‌گیرد و پیستون درون سیلندر را جابه‌جا می‌کند.

عملیات یادشده هم انرژی حرکتی را تولید می‌کنند تا خودرو بتواند چرخ‌هایش را حرکت دهد. عوامل گوناگونی روی دسترسی راننده به قدرت موتور تاثیر دارند که یکی از آن‌ها، کیفیت سوخت واردشده به موتور است. حتی اگر از تمیزترین و مجهزترین مراکز سوخت‌رسانی هم سوخت‌گیری کرده باشید، ممکن است سوختی را در باک خودرویتان بریزید که ناخالصی دارد. این سوخت اگر مستقیما وارد پیشرانه شود، درست نمی‌سوزد و در نتیجه قدرت حداکثری پیشرانه را کاهش می‌دهد.

راهکار رفع این عارضه، استفاده از فیلتر سوخت است. استفاده از فیلتر بنزین سالم و تمیز در وهله نخست به سلامت پیشرانه خودرو شما کمک می‌کند و از این طریق، هم عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد و عمر آن را افزایش می‌دهد؛ چراکه در صورت نبودن آن، ذراتی چون گردوخاک، خرده فلز یا تکه‌های اکسید فلز و نم وارد سیستم سوخت‌رسانی خواهند شد. همین مسئله به حفظ سلامت قطعات سیستم سوخت‌رسانی هم کمک می‌کند. در سوی دیگر، سوختن کامل بنزین در موتور می‌تواند سطح آلایندگی منتشرشده توسط آن را کاهش دهد. اهمیت فیلتر بنزین در خودروهای انژکتوری چندبرابر می‌شود.

از آنجا که سیستم تزریق سوخت در این خودروها، ترکیب هوا و بنزین را به‌صورت پودر و بسیار فشرده از سوپاپ‌ها وارد سیلندر می‌کند، کوچک‌ترین حجم از ناخالصی می‌تواند باعث گرفتگی این بخش‌ها شود و در کنار افت عملکرد خودرو، خرابی آن را به‌همراه داشته باشد.

مشخصا این نوع سیستم سوخت‌رسانی با هم تفاوت‌هایی دارند اما هر دو از این فیلتر خیاتی استفاده می‌کنند. در خودروهای کاربراتوری قدیمی‌تر، سوخت‌رسانی از طریق ژیگلورهای کاربراتور به مجرای خروج سوخت می‌رسد. این مجراها قطر چندان زیادی ندارند؛ پس از ناخالصی زیادی در بنزین باشد می‌تواند راه عبور سوخت را در این قسمت مسدود کند و خرابی به بار بیاورد. به‌خاطر ساختار متفاوت، جایگاه این بخش در خودروهای مختلف فرق دارد. تنها می‌توان اطمینان داشت که هر جا باشد، در مسیر سیستم سوخت‌رسانی قرار خواهد گرفت؛ جایی که بنزین از باک به سمت موتور حرکت می‌کند.

به‌طور کلی می‌توانید فیلتر بنزین خودرویتان را نزدیک به مخزن سوخت، درون محفظه موتور یا نزدیک به پیشرانه پیدا کنید. در خودروهای جدیدتر، باک برای فیلتر کردن بنزین شامل یک توری می‌شود که نقش صافی را بازی می‌کند اما فیلتر اصلی پس از پمپ بنزین خودرو قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =