کمری XV۵۰

محصولات تویوتا نسبت به‌محصولات هوندا کمی سواری خشک‌تری دارند. البته دو نسل XV۴۰ و XV۵۰ از یک سیستم تعلیق کارآمد بهره می‌برند. سیستم تعلیق این خودروها در محور جلو دارای ساختار مک‌فرسون با طبق‌های دوبل بوده و در محور عقب از ساختار فایولینک (پنج اتصال) بهره می‌برد.

کمری، سدان خوشنام و پرآوازه تویوتا در بازارهای جهانی است. دوام بالا، کیفیت بی‌نظیر، استهلاک پایین، هزینه نگهداری مناسب، ایده‌آل برای خانواده‌ها و هماهنگی با شرایط جوی کشورهای مختلف جهان، از جمله ویژگی‌هایی است که کمری را به یک سدان باکیفیت و محبوب خانوادگی سگمنت D میان‌سایز بدل کرده است. تا به امروز ۹ نسل از کمری به بازارهای جهانی عرضه شده که جدیدترین نسل آن موسوم به XV۸۰ (نسل نهم) در ۱۴ نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی با زبان جدید طراحی تویوتا و چهره جسورتر به‌جهان معرفی شد. البته نسل هفتم این خودرو خوشنام موسوم به XV۵۰ پرفروش‌ترین نسل کمری در بازار ایالات‌متحده بوده است. بر این اساس در ادامه نگاهی به‌کمری XV۵۰ می‌اندازیم تا بدانیم این خودرو چه در چنته دارد؟

طراحی زیباتر و دوام بالاتر

کمری از سال ۱۹۸۲ میلادی روی خط‌تولید تویوتا قرار دارد. این سدان که در اوایل از طراحی مکعبی برخوردار بود، رفته‌رفته و با توسعه فناوری در خطوط تولید تویوتا و ایجاد تغییرات گسترده در بخش قوای محرکه محصولات این کمپانی ژاپنی، به‌یک خودرو باکیفیت و مطمئن بدل شد.

در این زمینه XV۴۰ یا نسل ششم کمری به‌زیباترین نسل این سدان بدل شد و از سال ۲۰۰۶ میلادی (ابتدای تولید کمری XV۴۰) تا سال ۲۰۱۱ و روزهای پایانی تولید این نسل از کمری، این خودرو در ۵ سال پیاپی عنوان بهترین خودرو سال را از آنِ خود کرد. نسل XV۴۰ به‌حدی موفق بود که در طراحی نسل هشتم آن (موسوم به XV۷۰) از اِلِمان‌های XV۴۰ الگوبرداری شد تا این خودرو نیز به‌یک سدان موفق بدل شود. درواقع XV۴۰ (نسل ششم) و XV۵۰ (نسل هفتم) هر دو محصولاتی تکامل یافته و در آغاز طراحی زیبای تویوتا بودند. تا قبل از آن محصولات تویوتا همواره از طراحی ساده و نه‌چندان جذابی بهره می‌بردند.

تکامل طراحی، ارتقای کیفیت و ایجاد تغییرات اساسی در بخش فنی سبب شد XV۵۰ عنوان پرفروش‌ترین نسل تویوتا کمری را در بازار ایالات‌متحده از آنِ خود کند. براساس آمار مجله خودرو از فوریه سال ۲۰۱۲ میلادی تا آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی که نسل هفتم کمری موسوم به XV۵۰ روی خط تولید تویوتا حضور داشت، ۲ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۲۷ دستگاه از این خودرو در ایالات‌متحده به‌فروش رسید که نسبت به آمار فروش ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۸۰ دستگاهی نسل ششم (یا XV۴۰) آمار بهتر و بالاتری بوده است.

ناگفته نماند که اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی کمری XV۵۰ نسل هفتم دستخوش تغییرات طراحان تویوتا قرار گرفت و با یک فیس‌لیفت کامل در طراحی خارجی و تغییرات اندکی در کابین به‌بازار آمد که منجر به آمار فروش بیشتری برای این سدان میان‌سایز خانوادگی جسور سامورایی شد.

رمز و راز سودآورترین سدان تویوتا چیست؟

نگاهی به بدنه اسپرت‌تر XV۵۰

نسل هفتم کمری موسوم به XV۵۰ با تغییرات گسترده‌ای در طراحی مواجه شد؛ اما اِلِمان‌هایی در آن وجود دارد که به‌ما یادآوری می‌کند این خودرو همچنان به اصالت طراحی تویوتا که در نسل ششم (XV۴۰) دیده بودیم، وفادار است. به‌عبارت دیگر با نگاهی به پروفیل این سدان شاهد استفاده از خطوط نسبتا تیز و سطوح تخت هستیم که نسبت به نسل ششم (XV۴۰) از ابعاد و اندازه بزرگتری برخوردار است. بر این اساس با پوزه نسبتا کشیده، ستون C زاویه‌دار و پشت نسبتا کوتاهی روبه‌رو هستیم.

همچنین در این خودرو با لچکی تیز روی ستون C مواجه می‌شویم که یادآور طراحی نسل ششم XV۴۰ بوده و تاییدی بر حفظ اصالت به‌سبک تویوتاست. در نمای جلو کمری نسل هفتم یا XV۵۰ همچنان شاهد همان چراغ‌های کشیده‌ای هستیم که در نسل قبلی آن یعنی XV۴۰ طراحی شده بود.

چراغ‌های کشیده در جلو، خطوط تیز روی کاپوت و به‌روزرسانی در بخش جلوپنجره باریک (که در میان آن لوگوی تویوتا خودنمایی می‌کند)، چهره جسور و اسپرت و جوان‌پسندی را به‌نمایش می‌گذارد. در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌هایی مشابه حرف C و قرارگیری یک اسپویلر و دو اگزوز کروی‌شکل در طرفین سپر هستیم که نمایی زیبا و اسپرت‌ را از یک سدان خانوادگی میان‌سایز نمایش می‌دهد. ناگفته نماند استفاده از رینگ‌های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اینچی کاراکتر اسپرتی به‌این سدان خانوادگی بخشیده تا نسبت به‌رقیب کره‌ای خود یعنی هیوندای سوناتا چیزی کم نداشته باشد.

رمز و راز سودآورترین سدان تویوتا چیست؟

کابین به‌روزتر و با کیفیت بالاتر

پس از باز کردن درهای کمری نسل هفتم XV۵۰ شاهد یک سبک طراحی جدید در زمان خود برای سدان محبوب کمری هستیم. طراحان تویوتا تلاش کردند سرنشینان بتوانند در فضای داخلی نسبتا لوکس کمری لذت فراوانی را تجربه کنند. بر این اساس یک نمایشگر ۵ اینچی لمسی زیر دریچه‌های مستطیل‌شکل میانی، تنظیمات پیشرفته الکترونیکی سیستم تهویه‌مطبوع و کلاستری که با دو نمایشگر ۲ اینچی LCD همراه است، حس مدرن بودن کابین را به‌سرنشینان القا می‌کند.

کلیت طراحی داشبورد ساده بوده که دو رنگ بودن تریم داخلی (رنگ تیره در کنار رنگ روشن) و استفاده از دکوراتیو چوب و کروم سبب شده است حس لوکس بودن بیشتری در سرنشینان ایجاد شود. غربیلک‌فرمان نسل جدید تویوتا (در زمان خود)، دسته‌دنده‌ای که به‌سمت راننده متمایل شده به‌همراه صندلی‌های جدید راحت سبب هیجان بیشتری در زمان رانندگی و عدم خستگی راننده و سرنشینان می‌شود.

آن‌چه نسل هفتم یا XV۵۰ کمری را متمایز می‌سازد، کیفیت بالای ساخت و ارتقای بخش فنی این خودرو است. موسسه جی‌دی‌پاور در مقاله‌ای بیان می‌کند که این خودرو پس از کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر همچنان عایق‌بندی صدا و حرارت مناسبی دارد که این امر به‌دلیل کیفیت بالای قطعات و پایداری کیفیت در قطعات دکوراتیو کمری است. این ویژگی‌ها سبب شده این سدان به‌یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای جهان بدل شود.

همچنین پدال‌های شیفتر پشت فرمان و دسته‌دنده اسپرت، حس هیجان بیشتری را در زمان رانندگی به‌راننده هدیه می‌دهد. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی کمری نسل هفتم XV۵۰ می‌توان به: کروزکنترل تطبیقی، ۸ ایربگ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع نیروی الکترونیکی ترمز EBD، سیستم ضدلغزش ASR، سیستم کنترل کشش TCS، فرمان برقی EPS، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه اتوماتیک با دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، سانروف برقی، صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، صندلی سرنشین جلو برقی با قابلیت تنظیم در ۴ جهت، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، روکش چرمی صندلی‌ها، روکش چرمی غربیلک‌فرمان، تنظیم چراغ‌ها منطبق با زاویه چرخش چرخ‌ها، درِ صندوق‌عقب برقی، دکمه تنظیمات سیستم صوتی روی غربیلک‌فرمان و... اشاره کرد. استفاده از متریال پلاستیک نرم (Soft Touch) و همچنین استفاده از مواد باکیفیت در داشبورد و چوب باکیفیت برای دکوراتیو و چرم باکیفیت مصنوعی سبب شده است حس قرارگیری درکابینی باکیفیت به‌خوبی به‌سرنشینان این خودرو منتقل شود.

رمز و راز سودآورترین سدان تویوتا چیست؟

قلبی که پرتوان‌تر شد

کمری XV۵۰ نسل هفتم با ۸ پیشرانه به‌بازارهای جهانی عرضه شده است. از آن‌جا که خودروسازان مطرح نسخه‌های خاصی از محصولات‌شان را راهی بازار ایالات‌متحده می‌کنند، تویوتا نیز این مدل‌های بنزینی را به‌بازار ایالات‌متحده عرضه کرد: ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس‌طبیعی، ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری اتمسفریک، ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری پرتوان‌تر اتمسفریک، ۶ سیلندر وی‌شکل ۳.۵ لیتری اتمسفریک و یک مدل هیبرید ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تنفس‌طبیعی-هیبرید. قوی‌ترین نسخه کمری XV۵۰ مدل ۶ سیلندر نسخه XLE و SE است که در این مطلب بررسی می‌شود.

در واقع دو نسخه از کمری نسل هفتم به‌بازار ایالات‌متحده عرضه شده که یکی XLE و دیگری SE است. بر این اساس زیر کاپوت کمری V۶ XLE XV۵۰ یک موتور ۶ سیلندر با آرایش وی-شکل به‌حجم ۳۴۵۶ سی‌سی مزین به ۲۴ سوپاپ و ساختار اتمسفریک جا خوش کرده است.

این موتور که با کد ۲GR-FE شناخته می‌شود، در نسخه اسپرت و لوکس‌تر کمری یعنی اریون نیز به‌چشم می‌خورد. بر این اساس و با توجه به‌مشخصات فنی قطر پیستون ۹۴ میلی‌متری در کورس پیستون ۸۳ میلی‌متر و نسبت تراکم ۱۱.۵ به‌یک، این پیشرانه می‌تواند توان و گشتاور بالایی را فراهم آورد.

از سوی دیگر فناوری سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌های دوبل برای سوپاپ‌های ورودی و خروجی DVVT-i و سیستم پاشش سوخت بهینه‌سازی شده EFI تویوتا می‌تواند حداکثر ۲۶۸ اسب‌بخار قدرت را در ۶۲۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۳۳۶ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۷۰۰ آرپی‌ام فراهم آورد.

جالب است بدانید که موتور ۲GR-FE تویوتا کمری V۶ SE یا XLE XV۵۰ با حداقل اکتان ۸۷ نیز سازگار بوده که همین مساله سبب شده است این سدان نسبت به‌تمام سدان‌های رقیبش در بازارهای جهانی از جایگاه بهتری برخوردار باشد. همچنین مکانیزم زنجیرتایم به‌همراه کیفیت بالای ساخت در قطعات اصلی موتور در این خودرو وجود دارد. درعین حال عدم‌حساسیت به‌کیفیت روغن‌موتور در این خودرو سبب شده است پیشرانه ۲GR-FE حداکثر تا ۵۰۰ هزار کیلومتر کم‌استهلاک و بدون دردسر باشد.

از سوی دیگر گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک قدرت و گشتاور تولیدی را به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیکی که برای کمری V۶ در نظر گرفته شده نسبت به‌نمونه‌هایی که در نسخه ۴ سیلندر آن وجود دارد، کیفیت بالاتری دارد. این موضوع سبب شده است این خودرو در بازار ایالات‌متحده موفق‌تر ظاهر شود و آمار فروش آن نیز بهتر باشد. کیفیت نهایی این خودرو، ارتقای بخش فنی و همچنین سازگاری پیشرانه آن سبب شده است نسبت به‌رقبایش محبوب‌تر و موفق‌تر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =