تایر

مصطفی تنها در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ با بیان اینکه صنعت تایر از نظر تولید در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد افزود: در سه‌ماه ابتدای سال، ۷۹هزار تن تایر تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۰درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در ۴ ماه ابتدای سال نیز تولید تایر به ۱۰۲ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دوباره با رشد ۱۰درصدی مواجه شد.

تنها گفت: اگر مشکل قطعی پی‌درپی برق واحدهای تولیدی نبود، افزایش تولید به ۱۳ تا ۱۵درصد می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه اکنون روند تولید تایر کاهشی است، افزود: با تداوم قطعی برق و تشدید آن در مردادماه قطعا مقدار افت تولید، چشمگیرتر خواهد بود؛ اکنون آمار تولید در مرداد اعلام نشده است، اما باتوجه به‌گفته تولیدکنندگان روند کاهشی در تولید داشتیم که این کاهش باتوجه به برنامه‌ها و ظرفیت‌هایی که فعال کردیم چشمگیرتر خواهد بود.

تنها ادامه داد: از دیگر مشکلات پیش‌رو تخصیص ارز به صنعت تایر است؛ در سه‌ماهه نخست امسال ارزی که به صنعت تایر تخصیص داده شد، حدود ۸۰میلیون دلار برای تولید ۷۹هزار تن بود این در حالی است که در همان زمان، ارز تخصیص داده شده برای واردات ۵۷هزار تن تایر، ۱۹۷میلیون دلار بود.

سخنگوی صنعت تایر افزود: جالب است که ارز تخصیص‌داده‌شده برای صنعت تایر از مهر سال ۱۴۰۲ از ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان، تبدیل به ارز ۴۰هزار تومانی شد، در حالی که واردات تایر باری-اتوبوسی تا فروردین ۱۴۰۳، کماکان با ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی انجام می‌شد.

تنها اضافه کرد: تفاوت نرخ ارز مصرفی که به نوعی باعث سرکوب تولید و تشویق واردات می‌شود، در شرایطی رخ می‌دهد که تعرفه واردات را از سال گذشته تقریبا نزدیک به صفر یعنی حدود ۵درصد کرده‌اند و به این ترتیب رقابت تولید داخل با تایر وارداتی بسیار مشکل می‌شود یعنی تولید با ارز ۴۰ هزار تومان و واردات با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =