بورس سبز

در دادوستدهای روز دوشنبه گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روندی صعودی را طی کردند.این در حالی است که شاخص‌کل بورس نیز مثبت شد. نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، ایران‌خودرودیزل، بهمن‌دیزل، سایپادیزل و گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو مثبت بودند و نمادهای گروه بهمن، پارس‌خودرو وکرمان‌خودرو منفی شدند.

همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی 30هزار نوبت معاملاتی، 738میلیون سهم به ارزش 237میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز یکشنبه افزایش داشت. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز دوشنبه بالغ‌بر 218هزار میلیارد تومان شد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به تصدی‌گری دولت و وزارتخانه‌های مختلف در شرکت‌های بورسی اعمال مقررات حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های تحت مدیریت دولت و انتصاب مدیران صاحب صلاحیت در شرکت‌های زیرمجموعه‌ دولت به‌ویژه در نهادهای مالی و ناشران بورسی در بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه نقشی مهم ایفا می‌کنند. البته برای بهبود شرایط بورس در کوتاه‌مدت انتخاب افراد مناسب ضروری است. در میان‌مدت نیز حل مساله نرخ بهره در بهبود وضع بازار سرمایه بسیار کلیدی خواهد بود.

اصلاح ساختار نظام بانکی و کنترل کسری بودجه هم می‌تواند در حل چالش نرخ بهره و درنتیجه رونق بورس موثر باشد. مولفه دیگری که در میان‌مدت بر بهبود روند بورس موثر خواهد بود، اصلاح وضع تامین مالی است که در زیرمجموعه اصلاح نظام بازار پول قرار دارد.

حذف قیمت‌گذاری دستوری در نرخ ارز نیما و همچنین در تعیین نرخ محصولات و خدمات شرکت‌ها را می‌توان به‌عنوان دیگر اقدام اقتصادی بسیار موثر بر روند بورس معرفی کرد که در کوتاه‌مدت باعث بهبود وضعیت جریان نقدی شرکت‌های بورسی و سود آن‌ها خواهد شد.

حل بحران ناترازی انرژی به‌عنوان دیگر عامل مهم، در رونق بازار سهام در میان‌مدت، قلمداد می‌شود. تامین انرژی برق و گاز در ۱۲ماه سال برای بسیاری از شرکت‌های بورس دشوار شده است.

برنامه‌ریزی حاکمیت برای حل این ناترازی انرژی می‌تواند اقدامی اثرگذار بر وضع تولید، فروش و در نهایت بهبود وضع بورس و رشد اقتصادی باشد. در بلندمدت نیز باید بهبود وضعیت رشد اقتصادی مورد هدف قرار بگیرد، هر کشوری نیازمند رشد اقتصادی است که این اتفاق در بلندمدت از طریق تصمیمات درست محقق می‌شود.

ازسوی‌دیگر با تغییر ریاست سازمان بورس اوراق بهادار تهران انتظار بخش اعظم اهالی بازار این بود که رخ بازار سبز شود. اما باید گفت عوامل بحرانی بازار سرمایه یک‌شبه ایجاد نشده‌اند که یک‌شبه نیز برداشته شود.

در این میان نرخ بهره همچنان متهم ردیف اول وضعیت بازار سرمایه است، نرخ دلار نیما و چندنرخی بودن ارز، ابهامات سیاسی و ناترازی تجاری و بودجه‌ای نیز در رتبه‌های بعدی متهمان وضعیت این روزهای بازار سرمایه هستند. اما با حمایت سهام‌داران خرد، وضعیت نمادهای کوچک‌تر بازار سرمایه بهتر از شاخص‌سازان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =