خودروبر

به‌گفته مسئولان سال‌هاست امدادخودروهای متفرقه در جاده‌ها و خیابان‌ها به خودروهای در راه‌مانده به چشم یک طعمه نگاه می‌کنند و ضمن آنکه بیشتر از هزینه‌های مصوب از آنها پول می‌گیرند بلکه به این خودروها آسیب هم وارد می‌کنند.

سرانجام روز یکشنبه مورخ ۲۵شهریور ۱۴۰۳ جلسه‌ای در حوزه دادستانی تهران و با حضور مسئولان مربوطه در پلیس راهور، وزارت صمت، سازمان صدا و سیما، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، تعزیرات حکومتی تهران، اتاق اصناف، امدادخودرو سایپا و ایران‌خودرو و اتحادیه صنف تعمیرکاران، جرثقیل سیار و ثابت و مکانیک‌داران تهران برگزار شد. در ادامه مصوبات این جلسه را بررسی می‌کنیم.

امدادخودروها باید دارای چراغ گردان، جی‌پی‌اس و بغل‌نویسی باشند

در بخش‌هایی از مصوبه دادستانی در خصوص برخورد با خودروهای امداد غیرمجاز آمده است: اشخاص دیگری در صنف امدادخودرو بدون برخورداری از مجوز با روش‌های مشابه مبادرت به اخذ هزینه‌های کلان از اشخاص می‌کنند که علی‌رغم پیگیری‌های صورت‌گرفته ازسوی دستگاه‌های مجری، نتایج محسوسی در برخورد با متخلفان در این زمینه مشاهده نشده است و متخلفان کماکان مبادرت به استمرار اقدامات مسبوق‌به‌سابق می کنند.

بر این مبنا و در راستای حل مشکل، جلسه‌ای پیرامون تعیین خط‌مشی برخورد با متخلفان در حوزه‌های بیان‌شده با حضور و همکاری کلیه دستگاه‌های مسئول در این دادستانی برگزار شد که مصوبات جلسه با امضای تمامی حضار به شرح ذیل ایفاد می‌گردد:

در راستای کنترل و نظارت بر معابر درونشهری، اتحادیه‌ها، پلیس راهور، شهرداری تهران و صدا و سیما نسبت به انجام اقدامات ذیل توافق کردند: نسبت‌به توقیف خودروهای فاقد مجوز و غیرمجاز در این زمینه اقدام کنند. در این راستا اتحادیه‌ها شماره پلاک خودروهای غیرمجاز را به پلیس راهور جهت توقیف اعلام داشته و پلیس راهور فاتب نیز نسبت‌به توقیف خودروهای غیرمجاز اقدام کند.

امدادخودروهای ایران‌خودرو و سایپا باید نسبت‌به معرفی تعداد نیرو، توانمندی‌ها، ساعات حضور در راه‌ها و همکاری با پلیس، اعلام دقیق موارد فوق و تعرفه‌های قانونی به پلیس راهور فراجا اقدام کنند. در خصوص سایر امدادخودروهای دارای مجوز نیز مشخصات آنها و سایر اطلاعاتی که در خصوص امدادخودروهای ایران و سایپا ذکر شد، ظرف یک‌هفته ازسوی اتحادیه مربوطه به مقام فوق‌الذکر پلیس راهور اعلام خواهد شد.

امدادخودروهای ایران‌خودرو، سایپا و کانون جهانگردی ظرف یک‌هفته اقدامات لازم جهت اخذ مجوز از اتحادیه امدادخودرو مطابق موارد ۲ و ۹۱ قانون نظام صنفی را انجام داده و سازمان بازرسی استان تهران نسبت به نظارت بر روند این امور اقدام کند.

با عنایت به دستور العمل استانداردهای فنی و چگونگی ارائه خدمات سیار و امدادخودرو سال ۱۴۰۲ کلیه امدادخودروها باید دارای چراغ‌گردان، جی‌پی‌اس و بغل‌نویسی از سوی پلیس راهور بوده و مطابق با نظر نماینده محترم معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت، امدادخودرو فاقد شرایط مذکور فوق، غیرمجاز تلقی می‌شود؛ بنابراین حسب توافق وزارت صمت، اتحادیه امدادخودرو و پلیس راهور خودروهای فاقد شرایط فوق رأسا توسط راهور تا زمان برخورداری از این شرایط توقیف خواهند شد. اتحادیه امدادخودرو کلیه خودروهای دارای مجوز فاقد شرایط فوق را برای برخورداری از شرایط مذکور و دریافت بغل‌نویسی و جی‌پی‌اس و چراغ گردان جهت مراجعه به پلیس راهور ارشاد خواهد کرد.

مهلت دوهفته‌ای به فعالان غیرمجاز در این حوزه صنفی

سازمان صداوسیما و اتاق اصناف ایران توافق کرده‌اند تا اطلاعات مراکز مجاز حوزه امدادخودرو، باربری‌ها و یدک‌کش‌ها را صداوسیما منتشر کند. همچنین این سازمان نسبت‌به برگزاری برنامه‌های آموزشی و زیرنویس در شبکه‌های پربازدید به صورت مستمر اقدام کند. در صورت نیاز به همکاری سایر سازمان‌ها نیز این بخش‌ در قالب برنامه‌های مشارکتی مکلف به همکاری هستند.

اتحادیه و اتاق اصناف ایران و سازمان بازرسی استان تهران توافق کرده‌اند نسبت‌به صدور کارت شناسایی رانندگان امدادخودرو و خودروبر، براساس گواهینامه صادره ازسوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اقدام و نظارت لازم در این زمینه را اعمال کنند.

شهرداری تهران و اتحادیه امدادخودرو توافق کردند اتحادیه، نسبت‌به ساماندهی امدادخودروها در محدوده تهران و حاشیه شهر و همچنین استقرار آنها اقدام کند و همکاری لازم را با پلیس راهور در تصادفات داشته باشد. حسب توافقات اتحادیه‌ها، پلیس فتا، پلیس اطلاعات و سازمان بازرسی استان تهران کلیه صفحات‌ غیرمجاز فعال در فضای مجازی و اماکن غیرمجاز با معرفی اتحادیه بسته و پلمپ شده (حسب مورد) و در این فرآیند در صورت نیاز و ضرورت توقیف وسایل الکترونیکی اقدامات لازم توسط پلیس فتا انجام خواهد شد.

کلیه اتحادیه‌های مرتبط با حمل خودرو که نسبت‌به جابه‌جایی خودروها اقدام می‌کنند، خودروهای حمل‌شده را به تعمیرگاه‌های مجاز منتقل کنند. وظیفه ارائه آموزش و نظارت برعهده اتحادیه مربوطه خواهد بود. اتحادیه‌ها و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان توافق کردند به فعالان غیرمجاز حوزه صنفی زیربط اعلام دارند در اسرع وقت نسبت‌به اخذ مجوز ظرف دو هفته اقدام کنند، در غیر این صورت طبق ضوابط با آنها برخورد خواهد شد.

شرکت‌های امدادخودرو ایران‌خودرو و سایپا برای استقرار نیرو در جاده‌ها ظرف یک‌هفته نسبت‌به مکاتبه با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جهت معرفی محل‌های استقرار اقدام کرده و سازمان مذکور نیز برای دریافت تخفیف هزینه جهت استقرار و مذاکره با سرمایه‌گذار بخش خصوصی اقدام می‌کند.

سازمان بازرسی استان تهران ظرف یک‌هفته نسبت به برگزاری جلسه و دعوت از اتحادیه‌ها و سازمان صمت استان تهران جهت تعیین وظیفه هر اتحادیه و حل اختلاف و مشکل وفق مقررات اقدام خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =