عباس پاپی زاده

کارشناسان اقتصادی و فعالان حوزه خودرو معتقدند خودروسازان داخلی پس از حمایت دولت در بازه زمانی مشخص باید وارد رقابت جهانی شده و محصولات خود را صادر و از ارز حاصل از صادرات برای واردات قطعات و رشد تیثراژ تولیدات خود استفاده کنند.

عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از مدیریت ناکارآمد شرکت‌های خودروساز بزرگ گفت: «تولید خودرو با قیمت تمام‌شده بالا و کیفیت نه‌چندان مطلوب و عدم صادرات خودروهای داخلی به سایر کشورها از ضعف مدیریتی در شرکت‌های خودروسازی حکایت دارد.»

صنعت خودرو به عنوان یک بنگاه اقتصادی همواره از دخالت‌های سیستمی رنج می‌برد و مدیران اجرایی این شرکت‌ها معتقدند دولت بیش‌از سهم خود در مدیریت این مجموعه‌ها نقش دارد، نظر شما در این خصوص چیست؟

دولت وظیفه دارد در راستای خودکفایی تولیدات داخل از تولیدکنندگان در بازه زمانی مشخصی حمایت کند و ابزارهای لازم را در اختیار خودروساز قرار دهد اما پس از آن خودروساز باید وارد رقابت جهانی شده و محصولات خود را صادر و از ارز حاصل از صادرات برای واردات قطعات و رشد تیثراژ تولیدات خود استفاده کند، ولی متاسفانه خودروسازان برای تامین ارز موردنیاز خود نیز وابسته به دولت هستند. ارزی که باید در اختیار مردم و سرمایه‌گذاران قرار بگیرد در اختیار خودروساز قرار گرفته که این خود منشأ رانت است.

چرا صنعت خودرو پس از تجربه ۷۰ساله در کشور نتوانسته است جایگاه مناسبی برای خود در سطح همتایان جهانی خود ایجاد کند؟

خودروساز به‌دلیل قیمت تمام‌شده بالا و کیفیت پایین محصولات خود قادر به ورود به بازارهای خارجی نیست، برخلاف آنکه مردم در اینجا به‌دلیل قوانین حمایتی از خودروسازان، خودرو داخلی را با قیمت بالا و کیفیت پایین خریداری می‌کنند اما در سایر کشورها مردم حاضر به خرید خودرو گران که کیفیت مناسب ندارد، نیستند.

راهکار پیشنهادی شما برای جبران عقب‌ماندگی صنعت خودرو و تامین نیاز متقاضیان چیست؟

خودروسازان داخلی با تولید خودروهای باکیفیت برای بازار جهانی و کسب درآمد ارزی می‌توانند نسبت‌به انتقال تکنولوژی و ارتقای کیفی محصولات خود اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =