کد خبر: 250825
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
محمدعلی دیانتی‌ زاده

محمدعلی دیانتی‌ زاده در سرمقاله امروز ( دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « اعتماد مخاطبان؛ سرمایه نمایشگاه‌های خودرو » پرداخت

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

نمایشگاه‌های تخصصی خودرو در شهرهای مختلف ایران به‌رغم برخی کاستی‌های موجود همواره با استقبال بالایی ازسوی مخاطبان خود مواجه می‌شوند. زیرا درهرحال، مقوله خودرو برای مردم جذاب است و از آن‌جا که خودرو در کشور ما علاوه‌بر جنبه مصرفی، کالای سرمایه‌ای نیز به‌شمار می‌رود، اخبار آن با حساسیت بیشتری توسط متقاضیان دنبال می‌شود. اما در سال‌های اخیر، یک‌سری چالش‌ها باعث افت میزان اعتماد مردم به آن‌چه در این نمایشگاه‌ها به نمایش درمی‌آید، شده است.

دلیل عمده این موضوع، نمایش آن دسته از محصولاتی است که با تاخیر فراوان پس از نمایش‌های مکرر نمونه‌های پرتوتایپ (اولیه) تولیدی، به مرحله عرضه می‌رسند یا اصولا هرگز به تولید نمی‌رسند. به‌عنوان مثال؛ محصول یکی از پلت‌فرم‌ها و پروژه‌های یک خودروساز با کد مشخص و اعلام‌شده ازسوی او که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو (در تهران) طی دو دوره به نمایش درآمد، درحال‌حاضر طبق اعلام معاونت طراحی و تکوین محصول این گروه به‌کلی از دستور کار خارج شده است.

هرچند دلایلی که خودروساز برای این موضوع عنوان کرده (ازجمله موافقت سازمان استاندارد با ادامه تولید یک محصول هم‌تراز و نبود سرمایه لازم برای پیشبرد پروژه) قابل‌درک است، اما باید در نظر داشت معرفی هر محصول جدید، انتظارات و توقعاتی در مشتریان ایجاد می‌کند که شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو اعم‌از تولیدکنندگان، مونتاژکاران و واردکنندگان باید پاسخگوی آن باشند.

مثال بعدی؛ خودروهایی هستند که برخی مونتاژکاران به‌عنوان محصول آتی در نمایشگاه‌ها معرفی کرده‌اند و به دلیل عدم تخصیص و تامین ارز، هیچ‌گاه به مرحله مونتاژ و عرضه نرسیده‌اند. برخی از این خودروها، بارها در نمایشگاه‌های شهرهای مختلف به نمایش درآمده‌اند و دست آخر به علت مسائلی همچون نبود ارز برای تامین قطعات منفصله یا گسترده‌تر شدن دایره تحریم‌ها، مونتاژشان در ایران منتفی شده است.

این موضوع مصادیقی در خودروهای وارداتی نیز دارد؛ خودروهایی که توسط برخی شرکت‌های نوپا یا حتی باسابقه در نمایشگاه‌های مختلف رونمایی شدند و روی بیلبوردهای کلانشهرها آمدند، اما به‌رغم گذشت ماه و سال، در خیابان‌ها و جاده‌ها آفتابی نشدند.

حتی اگر موانع و مشکلاتی را که به عدم ورود این خودروها به کشور انجامید، قابل‌درک بدانیم یک موضوع غیرقابل‌درک است و آن نمایش برخی خودروها در نمایشگاه‌هاست که به‌صورت تک‌دستگاه و به‌عنوان نمونه‌ برای بررسی به‌منظور مونتاژ یا واردات توسط بعضی شرکت‌ها وارد و سپس به هر دلیل ممکن، واردات آن‌ها منتفی شده است. اما متاسفانه برخی شرکت‌ها همچنان این نمونه‌ها را برای خالی نبودن عریضه و شلوغ‌کردن غرفه‌های خود، از این نمایشگاه به آن نمایشگاه می‌برند و با این کار به‌واقع با اعتماد مخاطبان به آن‌چه در نمایشگاه‌ها می‌بینند، بازی می‌کنند.

در پایان باید تاکید کرد؛ آن‌چه گوشزد شد، درخصوص برخی فعالان این حوزه و رونمایی‌های بی‌سرانجام بوده که عمدتا با توجه به شرایط حاکم بر صنعت، تجارت و اقتصاد کشور قابل درک است. اما در این میان، شرکت‌هایی هم هستند که با برنامه‌ریزی صحیح و امکان‌سنجی دقیق، محصولات معرفی‌شده در نمایشگاه‌ها را در اسرع وقت به مرحله عرضه می‌رسانند و از این بابت، در صنعت و بازار خودرو بسیار خوش‌نام هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =