پیشرانه‌هایی که با «بیومتان» می‌سوزند

سوخت‌های فسیلی برای همیشه در دسترس نخواهند بود و اگرچه بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند منابع این سوخت‌ها در آینده نسبتا نزدیک به اتمام خواهد رسید اما واقعیت این است فاکتورهایی همچون افزایش مصرف و کشف منابع جدید می‌تواند این بازه زمانی را دستخوش تغییر کند.

ولی صرف‌نظر از این موارد، هنوز هم اکثر افراد معتقدند سوخت‌های فسیلی به پایان می‌رسند و بنابراین زمان کمی برای تغییر مسیر و به‌کارگیری منابع انرژی تجدیدپذیر باقی مانده است. در سال ۲۰۲۲ بیش‌از یک‌چهارم مصرف انرژی آمریکا به بخش حمل‌ونقل ارتباط داشته است. به همین خاطر تعجبی ندارد که یافتن منابع سوخت جایگزین و موتورهای جدیدی که بتوانند از این سوخت‌ها استفاده کنند، جزو مهم‌ترین مباحث در دست مطالعه هستند.

یکی از راه‌حل‌های احتمالی که کارشناسان بر آن تاکید دارند، استفاده از سوخت‌های زیستی همچون بیومتان است. سال قبل فورچون اعلام کرد صنعت سوخت‌های جایگزین نه‌تنها ارزش بیش‌از ۴۶۰ میلیارد دلاری دارد بلکه انتظار می‌رود ارزش آن تنها در ۹سال به ۱۰برابر رقم فعلی هم برسد.

همچنین تنها حدود یک‌دهه به ممنوعیت رسمی عرضه خودروهای درون‌سوز در اتحادیه اروپا باقی مانده و این قانون از سال ۲۰۳۵ عملیاتی خواهد شد. با در نظر گرفتن این موارد، مشوق‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری و حمایت از توسعه سوخت‌های جایگزین وجود خواهد داشت.

پیش از آنکه به بیومتان بپردازیم لازم است با مهم‌ترین ترکیب آن یعنی بیوگاز یا سوخت‌زیستی آشنا شویم. به عبارت ساده‌تر، بیوگاز یکی از محصولاتی است که به‌صورت طبیعی پس از هضم و تجزیه بی‌هوازی تولید می‌شود. در شرایط معمولی این فرآیند بدون دخالت انسان و در مناطقی همچون زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها رخ می‌دهد و البته در تاسیسات بازیافت و دفع زباله نیز وجود دارد.

در گذشته بیوگاز برای استفاده در بخش‌های مختلف، از چراغ‌های خیابان گرفته تا مراکز داده اپل مورد استفاده قرار گرفته‌ است اما برای اینکه بیوگاز بتواند به‌جای گاز طبیعی در موتورها به‌کار برود باید در فرآیندی به منظور بهبود کیفیت و کارآیی خود شرکت کند.

علت این کار آسیبی است که بیوگاز می‌تواند در حالت عادی به موتورها برساند چراکه موتورهای موجود برای کار با گاز طبیعی طراحی شده‌اند و به خاطر وجود مواد شیمیایی‌ همچون سیلوهگزان‌ها در بیوگاز، احتمال آسیب دیدن موتورها وجود دارد. خوشبختانه محققان توانسته‌اند فرآیند بهینه‌سازی بیوگاز را انجام دهند و گاز طبیعی تجدیدپذیر RNG را تولید کنند.

به گفته آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا، RNG می‌تواند مستقیما به شبکه توزیع گاز طبیعی موجود اضافه شود و در موتورهای گازسوز موجود به‌کار برود.

درحال‌حاضر بخش اعظم بیومتان دنیا بیوگازی است که خالص‌سازی شده و ارتقا یافته است. برای رساندن بیوگاز به سطح جدید باید موادی همچون نیتروژن، کربن دی‌اکسید و دیگر ترکیبات آلی فرار در این فرایند حذف شوند. البته راه‌های جایگزینی برای تولید بیومتان وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به قرار دادن بیومس یا زیست‌توده در شرایط خاص همچون دما و فشار بالا اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =