همیار پلیس

کودکان و نوجوانان در اعمال قانون و رعایت اصول راهنمایی و رانندگی در خانواده‌ها بسیار تاثیرگذارند.

براساس همین نقش از زمان اجرای طرح همیار پلیس ویژه کودکان و نوجوانان، از میزان تخلفات راهنمایی و رانندگی در خانواده‌ها تا حد زیادی کاهش یافته است. طرح همیار پلیس با اهداف ارتقای سطح فرهنگ ایمنی و ترافیک و تقویت انضباط اجتماعی در بین دانش آموزان و اولیای آنان، تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری و خودباوری و اعتماد به نفس در دانش‌آموزان و کاهش تخلفات رانندگی اجرا می‌شود. البته طرح پلیس‌یاران جوان و فرهنگ‌یاران پلیس از سال ۱۳۸۴ در کشور کلید خورده است.

۳۰۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی «همیار پلیس» هستند

ترافیک شهری با بازگشایی مدارس در کلانشهرها افزایش یافته است. طرح همیار پلیس با هدف ترویج فرهنگ ترافیک بین دانش‌آموزان در شهرها اجرا می‌شود. هدف این برنامه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در جامعه و انتقال این فرهنگ به خانواده‌ها با حضور دانش‌آموزان همیار پلیس برای برقراری نظم و امنیت و کاهش ترافیک در شهرهاست.

همیار پلیس به دانش‌آموزی گفته می‌شود که پس از کسب آموزش‌های لازم وظیفه دارد در صورت مشاهده تخلفات حادثه‌ساز، به راننده وسیله‌نقلیه با رعایت احترام موارد خلاف را یادآوری کند. محدوده فعالیت همیاران پلیس در داخل وسایل نقلیه شخصی در سفرهای درون و برونشهری تعیین شده است.

همچنین اعطای نشان در طول سال تحصیلی و براساس ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده توسط مسئول اجرای طرح در مدرسه به دانش‌آموزان فعال صورت می‌گیرد. سال گذشته مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگ‌سازی حوزه ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی طرح همیار پلیس بوده که به صورت مشترک با پلیس راهور در خوزستان در حال اجراست؛ همچنین در قالب این طرح بالغ‌بر ۳۰۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی به عنوان همیار پلیس آموزش‌های لازم را در این زمینه دریافت کرده‌اند.

از طرفی هم‌زمان با آغاز سفرهای نوروزی امسال هم طرح همیار پلیس با جدیت در شهرهای مختلف کشور دنبال شد. فروردین ماه امسال، رئیس پلیس راهور استان اصفهان از حضور بیش‌از ۱۰ هزار همیار پلیس و پلیس یار نوجوان به منظور پیشگیری از تخلفات رانندگی در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

سرهنگ علی اصغر زارع گفت: در تجزیه و تحلیل کارشناسان پلیس، نقش ۱۸درصدی این همیاران در کاهش تخلفات رانندگی به اثبات رسیده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قطعا شاهد حضور فعال و موثر همیاران پلیس و پلیس یاران نوجوان در ایام نوروز خواهیم بود.

مسئولان آموزش و پرورش نیز درباره این طرح می‌گویند طرح همیار پلیس ازجمله طرح‌های هویت‌بخش به دانش‌آموزان است، زیرا دانش‌آموز را به یک کنشگر فعال تبدیل می‌کند و این همان چیزی که سند تحول از برنامه‌ریزان حوزه آموزش و پرورش می‌خواهد.

نقش همیار پلیس در پرورش رانندگان قانون مدار

چندی پیش معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا نیز از اثرگذاری ۱۸درصدی طرح همیار پلیس در حوزه راهنمایی و رانندگی خبر داد و گفت: این آمار به این معنی است که اگر همیاران پلیس در نقش راهنمایی و ارشاد والدین خود انجام وظیفه کنند، ۱۸درصد تصادفات رانندگی کاهش پیدا می‌کند.

سرهنگ سیروس‌حسن‌زاده درباره اثرگذاری طرح همیار پلیس بر کاهش میزان تصادفات جاده‌ای اظهار کرد: از زمانی که این طرح آغاز شد به‌تدریج تصادفات کاهش پیدا کرد، به نحوی که براساس مطالعات تخصصی انجام‌شده توسط کارشناسان حوزه راهنمایی و رانندگی، طرح همیار پلیس به میزان ۱۸درصد اثرگذاری داشته است.

وی افزود:‌ این آمار به این معنی است که اگر همیاران پلیس در نقش راهنمایی و ارشاد والدین خود انجام وظیفه کنند، ۱۸درصد تصادفات رانندگی کاهش پیدا می‌کند، همچنین به تبع آن میزان فوتی‌های ناشی‌از حوادث جاده‌ای نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه در طرح همیار پلیس، دانش‌آموزان عامل رعایت قوانین و مقررات می‌شوند، گفت: همیار پلیس دارای تاثیر بی‌بدیلی است زیرا می‌تواند فرهنگ‌سازی درخصوص رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را از همان سنین پایین در بین دانش‌آموزان نهادینه کند و ثمره آن پرورش رانندگانی است که در آینده نسبت به این قوانین اشراف کامل دارند و آن‌ها را رعایت می‌کنند.

در آستانه سفرهای نوروزی امسال نیز رئیس پلیس راهور فراجا خطاب به دانش‌آموزان همیار پلیس اظهار کرد: ما همیشه از پتانسیل قوی دانش‌آموزان به‌عنوان همیاران پلیس استفاده کرده‌ایم، امسال نیز همین قصد و منظور را داریم.

سردار سیدتیمور حسینی در ادامه افزود: همه دانش‌آموزان همیار پلیس زمانی که با خانواده‌هایشان به سفرهای نوروزی می‌روند مراقب جدی رانندگی پدر و مادر عزیزشان باشند؛ برای مثال اگر خدایی نکرده خواستند با تلفن صحبت کنند، به آنها تذکر بدهند.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: یا اگر سرعتی که می‌روند با تابلوهایی که کنار جاده نصب شده است، یکسان نیست، بگویند سرعت را کمتر کنند.

سردار حسینی اضافه کرد: اگر جای خطرناکی خواستند بایستند، بگویند اینجا جای خطرناکی است و جای مناسبی برای توقف نیست. در واقع همه‌ تذکرهایی را که می‌تواند این سفر را تبدیل به یک سفر خاطره‌انگیز کند، دانش‌آموزان همیار پلیس می‌توانند به والدین خود بدهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =