کد خبر: 250987
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
آگهی‌ های جعلی فروش خودرو

علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « فعالیت جدی‌تر پلیس نامحسوس در بزرگراه‌ های پایتخت » پرداخت

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

احتمالا شما هم تجربه این را داشته‌اید که برای فروش خودرو در اپلیکیشن‌های خرید و فروش پر مخاطب، آگهی بدهید یا برای خرید خودرو از آگهی‌های این برنامه‌ها استفاده کنید. اما آیا به نظر شما همه آگهی‌های منتشرشده در این اپلیکیشن‌های پرمخاطب واقعی هستند؟

پاسخ به این سوال حتما منفی است. البته حجم آگهی‌های به اصطلاح فله و فیک برای قیمت‌سازی با انگیزه‌های مختلف به طور دقیق مشخص نیست اما فعالان و کارشناسان بازار خودرو این مساله را تایید می‌کنند که سودجویان در برهه‌های زمانی خاص برای قیمت‌سازی‌های کاذب یا جلوگیری از سقوط قیمت برخی خودروها دست‌به‌کار شده و ده‌ها یا صدها آگهی در مورد خودروهایی که اصلا وجود خارجی ندارند، منتشر می‌کنند.

تا چندی پیش سیاستگزاران برای جلوگیری از این قیمت‌سازی‌های کاذب در مقاطع حساسی که ناگهان قیمت خودرو در بازار نجومی جهش پیدا می‌کرد، دستور عدم درج قیمت و استفاده از واژه توافقی را در مورد قیمت خودرو در این برنامه‌ها اعلام می‌کردند که البته برای مشتریان و فروشندگان واقعی خودروها مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.

چندی است این موضوع در مورد خودروهای وارداتی درحال تکرار است. این خودروها به‌دلیل عدم واردات در سال‌های گذشته حباب قیمتی پیدا کرده بودند اما حال با واردات خودروهای خارجی این حباب قیمتی کم کم در حال خالی شدن است به طوری که حتی برخی خودروهای خارجی در بازار آزاد از قیمت فروش نمایندگی هم کمتر معامله می‌شوند. اما در این میان سودجویانی که این سقوط قیمت‌ها به ضررشان است با درج آگهی‌هایی با قیمت‌های بالا سعی در جلوگیری از سقوط سریع قیمت‌ها دارند.

البته بسیاری از شهروندان هم برای کشف مظنه قیمت اقدام به تماس با آگهی‌دهنده نکرده و تنها به جست‌وجوی خودرو موردنظر و بررسی قیمت‌های ارائه شده، بسنده می‌کنند.

حال به نظر می رسد این مشکل در حال حل شدن باشد. البته پلت‌فرم‌های درج آگهی به اطلاعات مالکان خودروهای آگهی‌شده دسترسی ندارند و پلیس هم نمی‌تواند این اطلاعات را به دلیل مسائل امنیتی در اختیار آنها قرار بدهد اما خبرهایی در این زمینه ازسوی علی خسروانی، نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو به گوش می‌رسد که گویا در جلسات برگزارشده برای حل این معضل، مسئولان پلیس راهور اعلام کرده‌اند اطلاعاتی در حد بله یا خیر برای تایید مالکیت خودروهای آگهی شده توسط مالکان واقعی آنها در اختیار سامانه‌های درج آگهی قرار می‌گیرد.

البته این اخبار هنوز به صورت رسمی تایید نشده اما در صورت اجرایی شدن، هم اطلاعات شخصی مالکان خودروها محفوظ می‌ماند و هم امکان درج آگهی‌های فله‌ای توسط افراد سودجو وجود ندارد زیرا آگهی فروش هر خودرویی فقط توسط مالک آن امکان انتشار خواهد داشت.

البته حل مشکلات ریشه‌ای صنعت و بازار خودرو نیاز به اقدامات کلان‌تری دارد ولی با حل این معضل حداقل بازار خودرو اسیر سفته‌بازی و قیمت‌سازی‌های کاذب نمی‌شود و خریداران و فروشندگان واقعی خودرو می‌توانند در محیطی امن، کار خرید و فروش را انجام دهند؛ از طرفی با اجرای این طرح زمینه کلاهبرداری از طریق انتشار آگهی‌های دروغین نیز از بین می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =