محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور طی نامه‌ای به سید محمد اتابک، وزیر صمت با موضوع «موضوع اختلال جدی در زنجیره تامین خودروسازی» نوشت: «طی تغییرات مدیریتی یک‌ماه اخیر، فرآیند تخصیص ارز موردنیاز زنجیره تامین خودروسازی با اختلال جدی مواجه شده است. پیش از این مشکلاتی نظیر قطعی برق، تعطیلات تابستانی و ناتوانی در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان کاهش قابل‌توجهی در روند تولید ایجاد کرده بود و فرآیند تخصیص ارز نیز با نوسانات و ناهماهنگی‌های متعددی روبه‌رو بود اما تغییرات اخیر ایجادشده و بلاتکلیفی، عملا روند تولید را با ریسک‌های بسیار جدی‌تری مواجه کرده، لازم به یادآوری است به دلیل محدودیت‌های ارزی پیش از این دستگاه تخصصی نظیر وزارت صمت (با هماهنگی دفتر تخصصی و خودروسازان (اصلی) نیاز واحدها را تایید و سپس فرآیند تخصیص به بانک مرکزی منتقل می‌شد، زیرا تشخیص نیاز متقاضی با توجه به سیاست‌های تولید متفاوت بوده و بررسی کارشناسی آن توسط بانک مرکزی ممکن نبود.

هشدار انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در قبال اختلال جدی در زنجیره تامین خودروسازی

از طرفی مدت طولانی است که زنجیره تامین خودروسازی در شرایط اضطرار و فورس‌ماژور از واردات ماشین آلات و قطعات یدکی و قالب و محروم شده یا با محدودیت‌های شدید مواجه بوده است. در حالی که مستحضرید تولید مستمر بدون نوسازی واصلاح خطوط تولید فرسوده ممکن نیست و استمرار محدودیت‌های موقتی در دوره‌های طولانی منطقی و به مصلحت نیست.

جمع‌بندی تقاضای قطعه‌سازان در هماهنگی با خودروسازان بزرگ این است که تکلیف سازوکار و فرآیند تخصیص ارز به منظور مختل نشدن روند تولید انبوه خودرو سریع‌تر مشخص شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =