تایر

 تولیدکنندگان تایر می‌گویند واردات بیش‌از حد در حالی که امکان صادرات برای تولیدکنندگان داخلی وجود نداشته باشد، در سال‌های آینده کشور را به واردات بیشتر وابسته خواهد کرد.

به گزارش بازارنیوز؛ آمار نشان می‌دهد واردات تایر از نیمه‌دوم سال۱۴۰۲ شدت گرفته و در این سال یکی از بالاترین رکوردهای واردات در یک‌دهه گذشته را به ثبت رسانده‌ایم. این موضوع از نظر تولیدکنندگان داخلی باعث برهم خوردن تعادل در بازار کشور خواهد شد و ضربات جبران‌ناپذیری را به تولید داخلی وارد می‌کند. از نظر آنها اقدام برای واردات بیش‌از حد تایر به کشور باعث تضعیف انگیزه تولید و سرمایه‌گذاری در داخل می‌شود و ثبات تولید را در کشور از بین خواهد برد.

واردات بیش‌از حد تایر در حالی که امکان صادرات برای تولیدکنندگان داخلی وجود نداشته باشد، در سال‌های آینده کشور را به واردات بیشتر وابسته خواهد کرد که تهدیدی برای رشد تکنولوژی و تولید این محصول در داخل است.

به‌گفته مدیران صنعت، افزایش شدت واردات تایر در سال ۱۴۰۲ و نیمه اول ۱۴۰۳ در حالی است که تولیدکنندگان داخلی با محدودیت صادرات روبه‌رو هستند و این موضوع باعث ناترازی شدید در تولید و تجارت تایر شده است.

به‌نظر می‌رسد واردات بیش از حد تایر طی سال‌های گذشته نه‌تنها بازار این محصول در کشور را به تعادل پایدار نمی‌رساند؛ بلکه منجر به سرکوب تولید و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در آینده خواهد شد که وابستگی بیشتر کشور به واردات را درپی خواهد داشت.

واردات بیش‌از ۲۰۰هزار تن تایر در سال ۱۴۰۲ باعث شد یکی از بالاترین رکوردهای واردات این کالا پس از سالهای ۹۶ و ۹۸ به ثبت برسد. این تعداد واردات در حالی است که صادرات تایر ایران از ۱۰هزارتن فراتر نرفته و خالص تجاری در این صنعت بسیار منفی است.

واردات بیش از حد تایر در سه‌سال گذشته باعث ناترازی شدید بازرگانی این کالا شده است و نسبت صادرات به واردات محصول را به کمتر از ۵درصد رسانده است. به این معنا که وزن صادرات تایر در سال ۱۴۰۲ تنها معادل ۵درصد وزن واردات این محصول به کشور بوده، این در حالی است که ارزش هر کیلو صادرات تایر از قیمت واردات آن کمتر بوده که ارزبری بالای تجارت تایر در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد.

آمار نشان می‌دهد هرکیلو تایر، لاستیک و تیوب صادراتی ایران در حدود ۲.۷دلار به کشور ارز وارد کرده و هرکیلو تایر وارداتی به کشور در حدود ۳.۱دلار ارزبری داشته است.

از طرفی حدود ۴۰درصد از مواد اولیه تشکیل دهنده تایر از نظر حجمی وارداتی است که ۳۰درصد ارزش آن را شامل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =