کد خبر: 251013
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
زهرا سعیدی مبارکه

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزارت صمت با خودکارسازی فرآیند تخصیص ارز سبب کاهش عوارض حاشیه‌ای و ایجاد اطمینان خاطر برای تخصیص ارز به واحدهای تولیدی و بازرگانی شده است.

در نشست روز سه‌شنبه، ۱۰ مهرماه صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تامین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور(مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز) در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش اخبار خودرو ، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح گزارش کمیسیون صنایع گفت: ایجاد پدیده صف در مراحل واردات (ثبت سفارش، تخصیص، تامین)، سبب عدم تامین ارز مورد نیاز جهت واردات مواد اولیه و تجهیزات شده و از طریق ایجاد نااطمینانی در برنامه‌ریزی و زمان‌بندی در زنجیره تولید و یا تامین، باعث اختلال در فعالیت‌های تولیدی می‌شود.به بیان اقتصادی، پدیده صف، همان عدم تعادل در تقاضا و عرضه ارز به شکل مازاد تقاضاست.

زهرا سعیدی‌مبارکه افزود: بخشی از این مازاد تقاضا، به دلیل ماهیت شرایط ارزی کشور ناشی از تحریم و کمبود منابع ارزی و شوک‌پذیری بازار است. سیاستگزار ارزی و تجاری، در این وضعیت عدم تعادل، نخست باید از هرنوع تصمیم که تشدید کننده مازاد تقاضا باشد اجتناب کند و دوم تلاش کند با اصلاح ساختار ارز و ذخایر ارزی، موجبات کاهش عدم تعادل را فراهم کند.

سعیدی در ادامه گفت: وزارت صمت با هدف ایجاد اطمینان‌خاطر، اقدام به تامین ارز موردنیاز واحدهای تولیدی و بازرگانی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ برای ایجاد زیرساخت خوداظهاری برنامه تولید توسط واحدهای تولیدی در سامانه جامع تجارت کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =