خودروهای محبوب سارقان

  خودروهای کیا و هیوندای حضور پررنگی در بین محبوب‌ترین خودروها برای سارقان آمریکایی در سال ۲۰۲۳ دارند. همان‌طور که آمریکایی‌های بیشتری در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند، سرقت خودرو به یک مشکل جدی در این کشور تبدیل شده است.

شاید با خود فکر کنید در دنیای مدرن و دیجیتالی امروز خودروسازان روش‌های متنوعی برای حفاظت بیشتر از خودروها تدارک ببینند اما واضح است انتشار یک ویدئو در شبکه‌های مجازی نیز می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر آمار سرقت خودروها بگذارد. با سرقت هزاران دستگاه خودرو در سال، خریداران و خودروسازان باید از لیست محبوب‌ترین خودروهای سارقان آمریکایی در سال ۲۰۲۳ مطلع شوند.

اداره ملی جرایم بیمه‌ای آمریکا NICB داده‌های شرکت‌های بیمه در کشور آمریکا را دسته‌بندی کرده تا ایده‌ای مشخص از چشم‌انداز سرقت خودروها را ارائه کند. در سال ۲۰۲۳ محصولات کیا و هیوندای جزو محبوب‌ترین خودروها برای سارقان آمریکایی بوده‌اند و اخبار مربوط به مشکلات این خودروها منتشر شده است.

اگرچه انتشار چنین لیستی برای مالکان خودروهای کیا و هیوندای چندان خوب نیست اما مطلع شدن از آن‌ برای چگونگی حفاظت از خودروها ضروری خواهد بود. باید به این نکته اشاره کرد که ۸۵درصد خودروهای سرقتی در این کشور کشف می‌شوند هرچند برخی خودروهای لیست به خاطر قطعات سرقت شده‌اند اما دلیل سرقت محصولات کیا و هیوندای در اکثر موارد سرگرمی و لذت جوانان بوده است.

کیا اسپورتیج
آمار سرقت: ۱۵,۷۴۹ دستگاه

اسپورتیج با توجه به ظاهر و سواری خود گزینه‌ای محبوب برای خریداران است اما سارقان نیز به خاطر سیستم ورود بدون کلید به آن علاقه دارند. سارقان می‌توانند با استفاده از یک سیستم آنتن مخصوص که برد کلیدها را افزایش می‌دهد به اسپورتیج دسترسی پیدا کنند.

فورد F-۱۵۰
آمار سرقت: ۱۵,۸۵۲ دستگاه

به‌عنوان پرفروش‌ترین وانت پیکاپ آمریکا، فورد F-۱۵۰ گزینه‌ای ایده‌آل برای سارقان است زیرا کاملا در دسترس قرار دارد. قطعات وانت پیکاپ‌ها در آمریکا ارزش بالایی دارند و همچنین قیمت گزاف F-۱۵۰ در بازار خودروهای دست‌دوم بر جذابیت‌های آن برای سارقان آمریکایی افزوده است. آن‌ها می‌توانند قطعاتی همچون کاتالیزور، در عقب، موتور و… را فروخته یا از کشور خارج کنند.

کیا سراتو/فورته
آمار سرقت: ۱۶,۲۰۹ دستگاه

باتوجه به آسیب‌پذیری خودروهای کیا جای تعجبی ندارد که سراتو/فورته در این لیست حضور داشته باشد. سارقان راه‌های متنوعی برای سرقت راحت این خودروها پیدا می‌کنند و یکی از دلایل سرقت سراتو نیز تقاضای زیاد برای قطعات کابین آن است. توصیه می‌شود خریداران این خودرو نسخه GT دنده دستی را انتخاب کنند چراکه سارقان خیلی با گیربکس‌های دستی آشنا نیستند.

هوندا سیویک
آمار سرقت: ۱۹,۸۵۸ دستگاه

سیویک یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار آمریکاست و به همین خاطر سارقان آن را انتخاب می‌کنند. البته نسخه‌های قدیمی‌تر سیویک در این بین بیشتر به سرقت می‌روند هرچند آمار سرقت مدل‌های جدیدتر همچون Si یا تایپ R نیز بالاست.

هوندا آکورد
آمار سرقت: ۲۰,۸۹۵ دستگاه

قابلیت اطمینان و دوام بالای آکورد باعث شده است این خودرو خیلی بیشتر از حد معمول توسط مالکان نگه داشته شود و به همین خاطر سارقان به آن علاقه زیادی دارند چراکه تقاضا برای قطعات آن بالاست. مدل‌های قدیمی آکورد آسیب‌پذیرتر هستند زیرا سیستم‌های ضد سرقت پیشرفته در آن‌ها وجود ندارد.

کیا سول
آمار سرقت: ۲۱,۰۰۱ دستگاه

درست مانند دیگر خودروهای کیا؛ سول نیز گزینه‌ای محبوب برای سارقان آمریکایی است. این خودرو بیشتر در شهر مورداستفاده قرار می‌گیرد جایی که سارقان هم بیشتر حضور داشته و قطعات خاص آن به ویژه سیستم اطلاعات سرگرمی سول تقاضای بالایی در بازار سیاه دارند.

شورولت سیلورادو ۱۵۰۰
آمار سرقت: ۲۳,۷۲۱ دستگاه

سیلورادو یکی از پرفروش‌ترین وانت‌پیکاپ‌های آمریکاست و از آنجاکه قیمت این خودروها بالاست بنابراین سارقان به دنبال آن‌ها هستند. قطعات سیلورادو از جمله پیشرانه، درِ پشتی و حتی تجهیزات بکسل و یدک‌کشی در بازار سیاه بسیار پرطرفدارند. در برخی موارد حتی این وانت‌ها به خاطر استفاده کوتاه‌مدت سرقت و سپس قطعات آن‌ها باز می‌شود.

کیا اپتیما
آمار سرقت: ۳۰,۲۰۴ دستگاه

اپتیما به دو دلیل جالب در این لیست حضور دارد. اول اینکه NICB از این خودرو به عنوان اپتیما نام برده درحالی‌که از سال ۲۰۲۱ نام آن به K۵ تغییر کرده است. دلیل دوم هم به افزایش قابل‌توجه سرقت اپتیما از زمان تغییر نام آن مربوط می‌شود. اگرچه حفره‌های امنیتی سایر محصولات کیا در اپتیما دیده نمی‌شود اما آمار سرقت بالای آن قابل‌توجه است.

هیوندای سوناتا
آمار سرقت: ۴۲,۸۱۳ دستگاه

فاصله سوناتا با اپتیما از نظر میزان سرقت بسیار بیشتر است و احتمالا دلیل آن به قرابت با النترا مربوط می‌شود. سوناتا به وفور در دسترس خریداران آمریکایی قرار دارد و سارقان نیز به همین خاطر علاقه ویژه‌ای به سدان کره‌ای نشان می‌دهند. قطعاتی همچون گیربکس و سیستم‌های الکترونیکی داخل کابین سوناتا تقاضای بالایی را در بازار سیاه نشان داده است.

هیوندای الانترا
آمار سرقت: ۴۸,۴۴۵ دستگاه

خودرویی که بیشترین میزان سرقت در سال قبل را داشت، هیوندای الانتراست. شاید دلیل اصلی سرقت زیاد این خودرو به ویدئوهایی مربوط باشد که سادگی سرقت آن را در فضای مجازی نشان داده‌اند. اگرچه هیوندای تلاش‌های زیادی برای رفع این مشکلات کرده اما هنوز نتوانسته است مانع سرقت زیاد الانترا شود.

اما پس از انتشار این لیست سوال مهمی پیش می‌آید که چرا سارقان به چنین خودروهایی علاقه دارند؟ مهم‌ترین دلایل را می‌توان به محبوبیت بالا، تقاضا برای قطعات، مشکلات سیستم‌های ایمنی و امنیتی همچون ورود بدون کلید و فقدان تجهیزات پیشرفته دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =