باتری خودروهای برقی

براساس گزارش «Kings Research» آمار فروش خودروهای برقی نشان می‌دهد از هر ۵ دستگاه خودرو فروخته‌شده در سال ۲۰۲۳، یک دستگاه الکتریکی بوده است.

فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ به ۱۴‌ میلیون‌دستگاه در سراسر جهان رسید. این رقم درمقایسه با میزان فروش در سال ۲۰۲۲، ۳.۵ میلیون‌دستگاه بیشتر بوده است و از رشد ۳۵‌ درصدی سالانه در این بخش خبر می‌دهد. بر این اساس فروش خودروهای الکتریکی در ۵ ‌سال گدشته، بیش‌ از ۶ برابر شده است. در سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین در هفته ۲۵۰‌ هزار دستگاه خودرو الکتریکی خریداری شده است که با فروش سالانه‌ یک ‌دهه قبل (سال ۲۰۱۳) برابری می‌کند.

طی سال گذشته خودروهای برقی ۱۸‌ درصد از سهم فروش خودرو را در دنیا از آنِ خود کردند. این میزان در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۴ درصد بود؛ درحالی ‌که این رقم طی سال ۲۰۱۸، تنها ۲ درصد بوده است. این اعداد از رشد بازار این نوع خودرو حکایت می‌کند.

این مدل خودروها که تنها منبع انرژی آن‌ها باتری است، نقش بسزایی در رشد بازار این قطعه دارند؛ به‌طوری ‌که باتری‌ها ۷۰ درصد از سهم بازار خودروهای برقی در سال گذشته را به‌خود اختصاص دادند.
اما باید به‌این نکته مهم اشاره کرد که اگرچه فروش خودروهای برقی در حال افزایش است، اما این رشد تنها به سه بازار خاص در سال ۲۰۲۳ محدود شده است. ۶۰ درصد از این فروش مختص بازار چین است. ۲۵ درصد از آن نیز سهم کشورهای اروپایی و ۱۰ درصد نیز متعلق به ایالات‌متحده است.

در این کشورها، خودروهای برقی سهم بزرگی از بازار محلی را در اختیار دارند. برای مثال از هر ۳ دستگاه خودرو ثبت‌شده در چین، یک دستگاه برقی است. این عدد در اروپا یک دستگاه از هر ۵ دستگاه خودرو بوده و در آمریکا به‌یک دستگاه از ۱۰ دستگاه می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت آمریکا، اروپا و چین روند جهانی تولید و فروش خودرو برقی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

در ایالات‌متحده، تعداد خودروهای برقی جدید در سال ۲۰۲۳ به ۱.۴‌ میلیون‌دستگاه رسید که افزایش ۴۰ درصدی را نسبت به‌سال پیش از آن‌ نشان می‌دهد. گرچه شتاب این رشد نسبت به‌سال‌های قبل کاهش یافته، اما میزان تقاضا برای خودروهای برقی همچنان درحال رشد است. تغییر سیاست‌های مالیاتی این کشور موجب شده است مدل‌های بیشتری شامل معافیت‌ها شوند.

البته از ابتدای امسال نگرانی‌هایی برای تامین مواداولیه و باتری برای تولید خودروهای برقی مانند Ford F-۱۵۰ Lightning وجود داشت. اگرچه تغییرات در سیاستهای این کشور در سال ۲۰۲۴ سبب کاهش تعداد مدل‌های تحت پوشش معافیت مالیاتی از ۴۰ مدل به ۳۵ مدل شده است، اما وجود شرکت‌های لیزینگ خودرو سبب می‌شود حتی خودروهایی که شامل حمایت نیستند نیز بتوانند از مزایای معافیت مالیاتی در آینده استفاده کنند.

در این گزارش به‌ قاره سبز نیز اشاره شده است. براین اساس آمار خودرویی سال ۲۰۲۳ اروپا به ۳.۲ میلیون‌دستگاه رسید که از رشد ۲۰ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال ۲۰۲۲ خبر می‌دهد.

رشد فروش در اروپا نیز مانند چین نشان‌دهنده‌ قدرت این بازار برای رشد است. به‌عنوان ‌مثال آلمان پس از چین و آمریکا توانست سومین کشوری باشد که بیش از نیم‌میلیون دستگاه خودرو الکتریکی را ثبت کرد. ۱۸ درصد از کل ثبت خودروهای آلمان تماما برقی و ۶ درصد نیز هیبرید هستند.

در سایر کشورهای اروپایی نیز سهم خودروهای برقی از بازار و میزان فروش آن‌ها افزایش داشته است. بر این اساس حدود ۲۵ درصد خودروهای فرانسه و انگلستان برقی بوده‌اند. این عدد در هلند به ۳۰ درصد و در سوئد به ۶۰ درصد رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =