تصادف

در کشور هر روز تلاش‌هایی برای کاهش تلفات ناشی‌از تصادفات توسط نهادهای مربوطه انجام می شود و مسئولان امیدوارند بتوانند این آمار را با شیب قابل‌قبولی کاهشی کنند. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

تلاش نهادهای متولی برای ایمن‌سازی جاده‌ها

چند روز قبل به منظور تعامل سازنده سازمان بازرسی کل کشور با دستگاه‌های تحت نظارت و بازرسی معاونت سیاسی و قضایی نشست مشترکی با موضوع بررسی علل و عوامل فزونی تصادفات و ارائه راهکار، به ریاست معاون سیاسی و قضایی سازمان بازرسی و با حضور مقام‌های ارشد پلیس راهور و بازرس کل امور نظامی، امنیتی و نهادهای سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.

معاون سیاسی و قضایی سازمان بازرسی در این نشست با تبیین جایگاه قانونی سازمان بازرسی کل کشور، تصریح کرد: پشتوانه اصلی تشکیل سازمان بازرسی کل کشور اصل۱۷۴ قانون اساسی است که بر طبق این اصل، سازمان بازرسی دو ماموریت اصلی نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری را دنبال خواهد کرد.

محمدمهدی بلندیان همچنین اظهار کرد: موضوع حمل‌ونقل از دیرباز موردتوجه سازمان بازرسی کل کشور بوده، زیرا حمل‌ونقل یکی از موضوعات مهم در توسعه کشورهاست و موضوعی چندوجهی و چند دستگاهی است که رشد میزان مرگ‌ومیر ناشی‌از تصادفات در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت‌به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حاکی از عدم ایفای تکالیف قانونی توسط دستگاهای ذی‌ربط است که این مهم طی بازرسی برنامه‌ای بررسی و نتایج آن به سران قوا اعلام شد.

بلندیان با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت دو اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی و پیگیری اجرای تکالیف معاونت‌های ذیربط در وزارت راه‌وشهرسازی و اجرای قانون مدیریت حمل‌ونقل عمومی و تسریع بر تعیین تکلیف و اسقاط خودروهای فرسوده، تاکید کرد: دستگاه‌های متولی ازجمله پلیس راهور باید پیگیری لازم را به عمل آورد و در این زمینه عملکرد دستگاه‌های متولی رصد می‌شود.

وی همچنین بر لزوم تلاش نهادهای متولی برای ایمن‌سازی جاده‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز به منظور پیشگیری از تصادفات جاده‌ای تاکید کرد و خواستار توجه ویژه به این موضوع شد.

معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی - قضایی سازمان بازرسی بیان کرد: رویکرد سازمان بازرسی کل کشور در دوره جدید مساله‌محوری، کلان‌نگری و توجه به مسائل به صورت چندوجهی و چند دستگاهی است؛ بنابراین سازمان بازرسی کل کشور این آمادگی را دارد درخصوص اجرای تکالیف قانونی توسط دستگاه‌های ذیربط در حل این مساله با پلیس راهور همکاری لازم ازجمله برگزاری جلسات کارشناسی و فنی با حضور کارشناسان سازمان بازرسی و پلیس راهور و در صورت لزوم حضور مدیران و کارشناسان سایر دستگاه‌ها به منظور شناسایی مشکلات و آسیب‌های این حوزه و ارائه راهکارهای کاربردی را به عمل آورد.

در این جلسه سردار حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا ضمن تشکر از کلان‌نگری مدیران سازمان بازرسی کل کشور به چالش‌ها، آسیب‌ها و کمبودهای حوزه حمل‌ونقل در کشور اشاره کرد.

پایان عمر برخی جاده‌های مواصلاتی

اواخر اردیبهشت‌ماه، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با بیان اینکه سال گذشته ۴۲۴ نقطه ترافیکی پرخطر، ایمن‌سازی شد؛ گفت: متاسفانه در کشور، تولید ناوگان خودرویی و تولید گواهینامه همزمان با ایجاد زیرساخت‌ها نبوده و زیرساخت‌ها از میزان تولید خودرو و راننده، جا مانده‌اند.

داریوش امانی ادامه داد: یکی از مشکلات ما عمر جاده‌های مواصلاتی است. به‌عنوان مثال جاده تهران- قم از سال ۵۷ ساخته شده و باید ۲۰ تا ۳۰سال استفاده می‌شد، اما هنوز در حال استفاده است و سطح سرویس این جاده به پایان رسیده است.

وی افزود: دومین بحث ما نقاط پرحادثه است. باید توجه داشت این نقاط یک‌شبه ایجاد نمی‌شوند. هر جاده‌ای که ساخته می‌شود، مهندس داشته و ایمن ساخته می‌شود؛ اما به مرور زمان به دلایل متعدد ناایمن شده و نقاط پرحادثه ایجاد می‌شود.

امانی با اشاره به تعداد نقاط حادثه‌خیز گفت: سال گذشته ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز ترافیکی در کشور شناسایی شد و تا پایان سال ۴۲۴ نقطه را برطرف کردیم و تا پایان امسال سایر این نقاط برطرف می‌شود. ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی، ایجاد علایم، خط‌کشی‌ها، جداکننده‌ها و ... نیز ازجمله مسائلی هستند که دنبال می‌شوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه از هزینه کل ساخت هر جاده باید ۴ تا ۶درصد هزینه نگهداری کنار گذاشته شود؛ گفت: براساس نظرات کارشناسان، هزینه نگهداری ۲۳۰هزار کیلومتر جاده‌های کشور، ۲۳۰هزار میلیارد تومان بوده و اخیرا به ۲۸۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: علاوه‌بر تعمیر جاده‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی و اعمال جریمه از دیگر اقداماتی هستند که باید صورت گیرد تا شاهد کاهش تلفات جاده‌ای باشیم. امانی گفت: ما تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات زیرساختی در جاده‌های کشور انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم عقب‌ماندگی در این مسائل را جبران کنیم.

رئیس سازمان راهداری ادامه داد: من معتقدم هرچه دستگاه‌ها همپوشانی بیشتری داشته باشند موثرتر خواهد بود. در دنیا ثابت شده است در جاده‌ها باید یک شماره امدادی باشد نه چند شماره. پایگاه‌ها نیز نباید از هم جدا باشند مثلا پایگاه‌های پلیس، هلال‌احمر، راهداری و اورژانس نباید از هم جدا باشند. در دنیااین موارد تجمیع شده‌اند. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در راهداری زیرساخت‌هایی را که پلیس نیاز دارد، به مرور زمان آماده خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =