خودروهای ضدگلول

خودروهایی که ضدگلوله می‌شوند براساس دستورالعمل‌های خاصی به‌صورت کاملا حرفه‌ای تغییر می‌کنند و مواد و آلیاژهای مستحکمی به درون اسکلت این خودروها تزریق می‌شود تا بتوانند در برابر انفجارها و مین‌های ضدخودرو مقاومت کرده و حفاظت لازم را از سرنشینان خودرو به‌عمل آورند.

امروزه استفاده از خودروهای ضدگلوله در جهان تنها مخصوص افراد سیاسی نیست و افراد مهم جامعه نیز با پرداخت هزینه‌های شخصی اقدام به خرید خودرو ضد گلوله می‌کنند. از این رو در سال‌های اخیر ساخت خودروهای ضدگلوله به یک تجارت بزرگ در جهان تبدیل شده، قیمت خودروهای زرهی بسته به امکانات ایمنی و لوکس موجود در آن‌ها بسیار متفاوت است. بالاترین سطح حفاظت با سطح امنیتی B7 شناخته می‌شود. در مقابل، سطوح امنیتی پایین‌تر نیز وجود دارد مانند سطح امنیتی B4 به نسبت هزینه کمتری دارند.

در کشور نیز به‌گفته مسئولان این امکان وجود دارد هرچند فرمانده فراجا دو روز قبل اعلام کرد برخی تجهیزات ما باید تغییر ناگهانی و جهشی داشته باشد ازجمله اینکه خودروهای ضدگلوله ما باید افزایش پیدا کند. وی در ادامه تاکید کرد: اگر ضدگلوله بودن خودروهای ایرانی به درستی انجام شود اولین نهادی که از خودروهای ضدگلوله ایرانی استفاده می‌کند، فرماندهی انتظامی است.

چه خودرویی برای ضدگلوله شدن مناسب است؟

تمام بخش‌های خودرو به‌خصوص بخش‌هایی که حیاتی هستند، بازنگری می‌شوند و تغییراتی در آنها داده می‌شود تا بتوانند در برابر برخی سوانح از جان سرنشینان حفاظت کنند. البته هر خودرویی برای تبدیل شدن به یک خودرو ضدگلوله مناسب نیست. صرف داشتن موتور قوی یا بدنه بزرگ نمی‌توان نتیجه مطلوبی در تبدیل کردن یک خودرو به خودروی ضدگلوله گرفت. هرچند اکثر بخش‌های بدنه و فنی خودرو تقویت می‌شوند اما داشتن شاسی مناسب و همچنین فضای کافی در داخل جداره بدنه شرط مهمی است. برای رسیدن به این منظور از موادی چون فولاد، تیتانیوم، کولار، سیلیکات‌بور و سرامیک‌های سبک استفاده می‌شود.

اولین و بزرگ‌ترین هدف هنگام ساخت یک خودرو ضدگلوله، بالا بردن ایمنی اتاق است و پس از آن شاسی خودرو تقویت می‌شود. سپس سیستم تعلیق بسیار قدرتمند با فنر لول و سیستم ضدشوک به همراه سیستم ترمز به این مجموعه افزوده و درنهایت یک خودرو ضدگلوله تولید می‌شود که البته نزدیک به یک یا دو تن به وزنش اضافه شده است. سایر قطعات خودرو نظیر محفظه روغن، باک سوخت، سقف ضدمغناطیسی، کامپیوتر به‌روزشده‌ خودرو و باتری هم دستخوش تقویت و به نوعی دگرگونی می‌شوند. حتی چراغ‌های عقب و جلو، آینه‌ها و آنتن خودرو هم ضدگلوله می‌شوند. سیستم اطفای حریق خودکار برای پیشرانه و فضای اتاق مورداستفاده قرار می‌گیرد و کمربندهای ایمنی نوع مسابقه‌ای که به صورت خودکار به حالت ارتجاعی درمی‌آیند، در این گونه خودروها نصب می‌شود.

خودرو تاکتیکی، عملیاتی ضدگلوله توفان

چندی پیش، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا با بیان اینکه در ساخت خودروهای ضدگلوله سبک و سنگین در منطقه حرف برای گفتن داریم، گفت: ۹۰درصد تجهیزات یگان‌های ویژه در کشور تولید می‌شود ازجمله انواع خودروهای حمل نفر و خودروهای ضدگلوله را در کشور و به صورت صددرصد داخلی تولید می‌کنیم.

در همین زمینه در مهرماه سال گذشته از خودرو تاکتیکی، عملیاتی ضدگلوله توفان در صبحگاه مشترک یگان ویژه کرمان رونمایی شد.

براساس اطلاعات منتشرشده، خودرو ضد مین و ضد کمین توفان در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای انجام ماموریت‌های پشتیبانی رزمی و تردد در مناطق عملیاتی ساخته شده است.

این خودرو از اتاق سطح 4 مقاوم برابر گلوله و کف سطح2 ضد مین برخوردار است. همچنین حداکثر سرعت 100کیلومتر بر ساعت، حرکت روی شیب طولی 60درجه و شیب عرضی 32درجه و نیز گذر از آب تا عمق 1.3متر از دیگر ویژگی‌های‌ این خودرو زرهی ضدگلوله است. قیمت این کلاس خودرو در سطح بازارهای جهانی تا 500هزار دلار است که با تلاش متخصصان صنایع زرهی سازمان صنایع دفاع، ساخت این خودرو بومی با قیمتی به‌مراتب کمتر امکان‌پذیر شده است.

حواشی نمایش یک جیپ ضدگلوله

اما یکی از حواشی استفاده از خودروهای ضدگلوله در کشور به خودرویی ضدگلوله مربوط می‌شود که سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به نمایش درآمد و ادعا شد این خودرو متعلق به غلامحسین کرباسچی، نهمین شهردار تهران است.

پس از نمایش این خودرو و انعکاس گسترده این خبر، غلامحسین کرباسچی ادعای نمایشگاه شهر آفتاب درخصوص استفاده از خودرو ضدگلوله در دوران حضور در شهرداری تهران را تکذیب کرد و گفت: هیچ‌وقت از خودرو ضدگلوله در شهرداری تهران استفاده نکردم، بنابراین نمی‌دانم مسئولان نمایشگاه شهرآفتاب بر چه اساسی این خودرو را به من منتسب کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: در ابتدای دوران زنده‌یاد حسن‌حبیبی که شاهد ترورهای فراوان بودیم، خودروهای ضدگلوله در اختیار مسئولان قرار می‌گرفت. این خودروها متعلق به اشخاص نبود، بلکه از طریق نیروهای حفاظت در اختیار مسئولان قرار می‌گرفت. در واقع خودروهایی تشکیلاتی بود نه این‌که متعلق به شخص باشد؛ بنابراین حتی آن مسئولانی که خودرو ضدگلوله داشتند هم به توصیه حفاظت سپاه پاسداران از این خودروها استفاده می‌کردند. درواقع بسیاری از شخصیت‌های دهه ۶۰ از خودرو ضدگلوله استفاده می‌کردند.

شهردار اسبق تهران تصریح کرد: اما من هیچ وقت در دوران مسئولیتم در شهرداری تهران از خودرو ضدگلوله استفاده نکردم. همان زمانی که شهردار بودم گاهی با خودرو پژو متعلق به خودم و گاهی با خودرو پیکان شهرداری تردد می‌کردم. این مساله کاملا مشخص است و می‌توانید از همه کسانی که با من کار کرده‌اند و بپرسید با چه خودروهایی سر پروژه‌های شهری می‌رفتم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =